video thumb

۱۲ سناریو مختلف از بیت کوین؛ از آینده ای روشن تا نابودی این ارز دیجیتال ( بخش چهارم )


این مقاله در چهار بخش تهیه شده است, که ۱۲ سناریوی مختلف در مورد بیت کوین بررسی شده است.

برای مطالعه بخش سوم ۱۲ سناریو مختلف از بیت کوین اینجا کلیک کنید.

سناریو نهم: سقوط ارزهای فیات توسط بیت کوین (یک سناریو تخیلی؛ رشد مثبت)

آیا بیت کوین می تواند تا سال ۲۰۳۰، با سرنگونی و حذف ارز های فیات تبدیل به پول رایج جهان شود؟

در این مقاله این سناریو فقط به عنوان یکی از احتمالات بررسی می شود، تقریبا تمامی افراد فعال در ارزهای دیجیتال و حتی خوش بین ترین آنها جایگزینی ارزهای فیات توسط بیت کوین را بسیار بعید می دانند. یکی از طرفدران سرسخت شناخته شده بیت کوین، جیسون ویلیامز بر این باور است که بیت کوین سرانجام به یک ارز ذخیره جهانی تبدیل می شود و ارزش بسیار بالایی پیدا می کند:«برای من مشاهده بیت کوین در جایگاه ۱ تا ۱٫۵ میلیونی تا سال ۲۰۲۸ و ارزش ۵ میلیون دلاری تا سال ۲۰۳۰ ساده است.» اما حتی ویلیامز احتمال حذف کامل پول فیات توسط بیت کوین تا سال ۲۰۳۰ را غیرمتحمل می داند.

در نظر گلدشتاین با اینکه نقش پول های فیات در آینده کمرنگ می شود، اما این به معنای حذف کامل آنها نخواهد بود. «در طول زندگی ما، یعنی ۶۰ تا ۱۰۰ سال آینده فکر می کنم که ارزهای فیات همچنان وجود داشته باشند. دولت ها همواره قادر به صدور بدهی و دریافت پول فیات خواهند بود. اما با گسترش بیت کوین، توانایی دولت ها در کنترل جهان کمتر خواهد شد.»

سناریو دهم: خیانت بیت کوین (رشد مثبت یا منفی بسته به دیدگاه شما)

آندریاس آنتونوپولوس با اینکه با اشتیاق و شیوایی در مورد قدرت بیت کوین در راستای بهبودی زندگی افراد محروم سراسر جهان صحبت می کند، اما مخالف چیزی است که به آن “جریان اصلی” گفته می شود. «جریان اصلی تقریبا همان کاریکاتور غربی است که در آن شخصی به نام کارن با کارت ویزای خود در فروشگاه Macy قصد خرید دارد. اما این جریان اصلی نیست، در واقع این معرف گروهی از افراد ثروتمند در این کره خاکی است.»

روشی که آنتونوپولوس این جریان را می بیند اینگونه است که تنها ۱۳ درصد از جمعیت انسانی تحت سیاست دموکراسی های لیبرال و با یک سیستم ارزی پایدار یا سیستم ذخیره ارزی زندگی می کنند. پیام اصلی آنتونوپولوس این است که دیگر ۸۷ درصد جمعیت انسان ها جریان اصلی هستند. «این موضوع درباره ۶ میلیارد انسان دیگر است. آنها جریان اصلی هستند، جریان اصلی بشریت که به ارزی نیاز دارد که در آن ریسک سوداگرانه وجود نداشته باشد.»

بنابراین برای آنتونوپولوس ترسناک ترین و بدترین سناریو این است که بیت کوین در راستای منافع جامعه ۱۳ درصدی مرفه، مانند فعالان وال استریت، سرمایه گذاران غربی، ایلان ماسک و جی‌پی مورگان چیس به ۸۷ درصد جریان اصلی بشریت خیانت کند. «من فکر می کنم بزرگترین خطر این است که ما اصول اساسی غیرمتمرکز بودن، بی طرفی و مقاومت در برابر سانسور را در راستای منفعت و برای نزدیک شدن به اقلیت بسیار کوچکی که جریان اصلی نام گرفته اند نادیده بگیریم.»

به باور آنتونوپولوس، باید با ساده سازی و بهبود مقررات ضد پولشویی و سیاست شناخت مشتری قدم هایی در راستای حذف محدودیت های افرادی که از حساب بانکی بی بهره هستند برداشته شود. این اقدام به پیشرفت جایگاه بیت کوین کمک می کند و دسترسی پذیری آن را ارتقا می دهد.

در نظر آنتونوپولوس یک شیب لغزشی در حال طی شدن است و مراحل اولیه آن شروع شده است؛ این لغزش که ممکن است با قوانین به ظاهر بی ضرر سیاست شناخت مشتری یا KYC آغاز شده باشد، در نهایت ممکن است حتی به مهم ترین ویژگی خرید بیت کوین یعنی امنیت آن نیز ضربه بزند.

به عنوان مثال اگر ماینرهای بیت کوین توسط قوانین، تهدید ها و یا مشوق ها تصمیم به تغییر رقم ۲۱ میلیونی بیت کوین بگیرند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

«به نظر من در آینده از ماینرها خواسته می شود تا مقدار بیت کوین را “اصلاح” کنند. این اتفاق نمی افتد، زیرا آنها جرات نمی کنند تا رقم بیت کوین را از ۲۱ میلیون به ۴۲ میلیون تغییر دهند. اما شاید بتوان آنها را فریب داد؛ به عنوان مثال: تمام بیت کوین هایی که ساتوشی سالیان سال است به آنها دست نزده است هدر می روند، پس بهتر است آنها را دوباره به گردش درآوریم. سپس هر بیت کوینی که فکر می کنیم از دست رفته است را دوباره به گردش درآوریم.»

با این حال حتی در سناریو خیانت بیت کوین، آنتوپولوس به آینده و قدرت کلی بیت کوین خوش بین است. «آنها می توانند آنچه را که امروز بیت کوین می نامیم را انتخاب، اصلاح و تضعیف کنند اما در این صورت ایده اصلی این ارز دیجیتال با همان نام یا با نام دیگری بازسازی می شود؛ هیچکس در جهان نمی تواند دسترسی میلیاردها نفر به اقتصاد جهانی را از آنها بگیرد.»

در پایان آنتوپولوس بر این باور است که آنها ممکن است با ظاهرسازی وجهه قانونی به فعالیت های خود بدهند، اما در نهایت شکست خواهند خورد.

سناریو یازدهم: صندوق بین المللی پول یک رقیب برای بیت کوین ایجاد می کند. (رشد منفی)

پس از بررسی سناریوهای مختلف نزولی ارز دیجیتال، به ذهن پال یک سناریوی جدید می رسد.

اگر صندوق بین المللی پول یک ارز دیجیتالی جهانی ایجاد کند، چه می شود؟ این یک ایده جدید نیست و تا به الان زنگ خطری برای بیت کوین نبوده است. اگر این ارز دیجیتالی جهانی، سبدی از چندین ارز ملی باشد چطور؟ این ایده نیز جدید نیست و صندوق بین المللی پول مدتی است که آن را در نظر دارد.

اما ایده جدید پال می تواند مشکل ساز باشد: هر کشوری فقط در صورت موافقت با محدود کردن چاپ پولی خود به ۲٪ در سال مجاز به پیوستن به این سبد است. این موضوع می تواند یکی از ویژگی های مهم بیت کوین یعنی کمیابی را هدف قرار دهد.

«چیزی مشابه این ایده می تواند بسیار جالب باشد. اجرای این ایده باعث نابودی بیت کوین نمی شود، اما لزوم استفاده از آن را کاهش می دهد.»

در نگاه پال، بسیاری از فعالان خرید و فروش ارزهای دیجیتال مزایای بیت کوین را در غیرمتمرکز بودن آن، دسترسی آزاد به همه و نبود نظارت دولتی و بانکی می دانند، اما جذابیت اصلی این ارز برای بسیاری در تعداد محدود آن است.
«دنیای واقعی شامل پرداخت قبوض، کسب درآمد و تجارت با دیگر مردم است. آرمان گرایی تجارت ها را اداره نمی کند و هزینه وام را پرداخت نمی کند.»

با توجه به اهمیت تعداد محدود بیت کوین برای علاقه مندان این رمز ارز، صندوق بین المللی پول می تواند ارز خود را با این ویژگی بسازد. اما پیاده سازی این سناریو چقدر محتمل است؟ پال در کمال شگفتی شانس پیاده سازی این سناریو را بالا می داند:

«صندوق بین المللی مشکلی به نام چاپ پول دارد. مشکلی که باعث فرار دارایی ها به دیگر ارزها و حوزه ها می شود و در نهایت ناپایداری سیستم را ایجاد می کند.»

بنابراین اگر صندوق بین المللی پول توانایی ایجاد ارزی داشته باشد که موجودی آن محدود است، چرا از آن استفاده نکند؟

پال تصریح می کند که این ایده از خود او بوده است؛ او در جریان برنامه ای از سوی صندوق بین المللی پول برای ایجاد چنین ارزی نیست و حتی اگر این صندوق قصد ساخت چنین ارزی داشته باشد زمان زیادی برای پیاده سازی آن نیاز است.

سناریو دوازدهم: تراکنش بیت کوین با مریخ (رشد مثبت)

“رفتن به ماه” یک اصلاح برای بیت کوین در سال ۲۰۱۷ بود که به روند صعودی شدید قیمتی آن اشاره داشت. هرچند اشاره ایسایا جکسون به رسیدن بیت کوین به مریخ به موضوع دیگری اشاره دارد:«من فکر می کنم در سال ۲۰۳۰ ما یک سفینه فضایی در مریخ داشته باشیم و آنها از طریق ماهواره معاملات رمزنگاری شده انجام خواهند داد.»

نه، جکسون شوخی نمی کند. او خاطرنشان می کند که ایلان ماسک، پیشگام سفر به مریخ مدتی است که به ارزهای دیجیتال علاقه نشان می دهد و حتما دلیلی برای آن وجود دارد. اگر ایلان ماسک موفق شود تا انسان ها را در مریخ مستقر کند و آنها در کره مریخ یک جامعه جدید ایجاد کنند، پول های کاغذی دیگر قابل استفاده نیستند و باید از روش های جدید استفاده شود.

او اضافه می کند که شرکت Blockstream زیرساخت های لازم برای پرداخت های ماهواره ای دارد، بنابراین این امکان وجود دارد که در آینده از بیت کوین در فضا استفاده شود.

«در سال ۲۰۳۰، یک فضاپیما در مریخ به زمین بیت کوین ارسال می کند. من از الان این واقعه را پیش بینی می کنم.»