سرمایکس
video thumb

چشم اندازی از آینده استخراج بیت کوین

یکی از دغدغه هایی که همزمان با ورود به عرصه تجارت ارزهای دیجیتال ذهن افراد را درگیر می کند نگرانی از به اتمام رسیدن امکان استخراج بیت کوین با ایجاد سوال هایی از این دست که بعد از تولید ۲۱ میلیون سکه برای شبکه چه اتفاقی رخ خواهد داد؟!
اتخاذ نام استخراج یا ماینینگ برای روند یافتن هشت بلاک در شبکه بیت کوین به دلیل شباهت آن به کشف طلا در معدن صورت گرفته است در حالی که استخراج بیت کوین به معنی اضافه کردن بلاک های نو به بلاک چین است بنابراین نمی توان تولید ارز دیجیتالی را فقط به کسب هدیه شبکه یا حتی پیدا کردن سکه های با ارزش بیت کوین دانست.
از ابتدای فعالیت بیت کوین تا الان افزون بر ۱۷.۵ میلیون سکه از این شبکه آزاد و امکان خرید و فروش پیدا کرده و تعداد قابل توجهی بیت کوین نیز به دلیل فراموشی کلید خصوصی آن از سوی صاحبانشان از بین رفته امکان بازیافت آنها وجود ندارد و تنها برای ۲۱ میلیون سکه امکان استخراج وجود دارد.
نتیجه گیری که می توان داشت این است که امکان تولید بیت کوین و افزایش بلاک های تازه در شبکه همیشگی است و می تواند ادامه دار باشد در حالی که شرایط در خصوص پاداش بلاک ها فرق می کند.

استخراج بیت کوین

نکته حایز اهمیت اینکه هرگز امکان ندارد که شمار واحدهای مطلق بیت کوین به ۲۱ میلیون عدد برسد به این معنی که امکان دارد که بتوان ۲۰,۹۹۹,۹۹۹.۹ واحد بیت کوین داشت ولی پاداش بلاک هرگز صفر مطلق نمی شود.
در حال حاضر پاداش این ارز دیجیتالی ۱۲.۵ واحد بیت کوین می باشد و برای سال آتی این میزان ۶.۲۵ بیت کوین می رسد و این پاداش برای چهار سال بعدش نیز ۳.۱۲۵ واحد می رسد جالب اینجاست در صورت تداوم بسیار زیاد این تقسیم ها با منطق ریاضی، به صفر مطلق رسیدن محال است.
بر طبق پروتکل طراحی شده بیت کوین هر چهار سال پاداش بلاک ها به نصف می رسد و پاداش بلاک نیز همچون ذره های تشکیل دهنده ماده که پس از هر بار تقسیم شدن کوچک و کوچک تر می شوند و به اتم می رسند نیز این پاداش بلاک ها نیز روند نصف شدن را تا رسیدن به کم ترین واحد کنونی پروتکل بیت کوین معادل یک ساتوشی (برابر ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ واحد بیت کوین) ادامه می دهند.
در بلاک شماره ۶,۹۳۰,۰۰۰ استخراج نهایی ساتوشی رخم می دهد اما سوالی که ذهن را درگیر می کنه اینه که آیا امکان تقسیم یک ساتوشی (satoshi) به میلیون‌ها واحد کوچکتر وجود دارد؟
باتوجه به اینکه پاداش ها هر چهار سال یک بار نصف می شوند برآورد می شود که بر اساس پروتکل سال ۲۱۴۰ سال نهایی باشد که تولید بیت کوین پاداشی برای افزایش بلاک‌های جدید به بلاک چین دریافت نکند.
اکنون دوره سوم تقلیل پاداش بلاک ها است و این پاداش بیت کوین برای تولید کننده هر بلاک فقط ۱۲.۵ واحد بیت کوین (BTC) می باشد. هرچند که می توان با تغییر کم ترین واحد بیت کوین را در پروتکل امکان تداوم استخراج برای واحدهای کوچک تر از ساتوشی را فراهم کرد.
به این شکل که در صورتی که توسعه دهندگان بیت کوین بخواهند هر واحد ساتوشی را تعداد زیادی واحد کوچک تر تقسیم کنند ، امکان ادامه دریافت پاداش از سوی ماینرها از سال ۲۱۴۰ به بعد نیز فراهم می شود.

همچنین اکنون در شبکه لایتنینگ به دلیل پایین بودن مبلغ کارمزد واحد میلی ساتوشی (یک هزارم ساتوشی) مورد استفاده واقع می‌شود. سوال دیگری که در نتیجه نگرانی برای تداوم استخراج بیت کوین در ذهن ایجاد می شود این است که آیا افزودن اعشار بیشتر به بیت کوین لازم است؟
فرض بر اینکه ارزش آتی بیت کوین به یک میلیون دلار برسد ، قیمت هر ساتوشی نیز برابر با یک سنت می شود و به نظر می رسد با این یکای ارزی بتوان تراکنش های خرد را انجام داد.
این در حالی است که دلار نیز با گذشت زمان دچار تورم شده و توانایی خرید یک سنت بعد سپری شدن چندین دهه افت شدیدی خواهد داشت بنابراین حتی با احتمال یک میلیون دلار شدن هر واحد بیت کوین اعمال تغییرات در کم ترین واحد بیت کوین غیر ضروری به نظر می رسد.
همچنین پاداش ها تنها منبع درآمد ماینرها از روند تولید بیت کوین نیست و آنها کارمزد تراکنش ها را با شیب ملایم افزایش قیمت ها را در بلند مدت نیز دریافت می کنند. نمودارهای نحوه فعالیت ماینرها اطلاعات مطلوب تری از نوسان های میانگین کارمزدها برای هر تراکنش ارایه می کند، اگر روند کارمزد هر تراکنش دارای ثبات نسبی باشد ، در صورت رشد قیمت آن، امکان معرفی کارمزدها به عنوان درآمدزایی جدید برای ماینرها فراهم می شود.
به نظر می رسد انجام هاردفورک ها برای تغییر اعشار هر واحد بیت کوین حایز اهمیت باشد هرچند که خود واژه هاردفورک تب و تاب زیادی را ایجاد می کند و همگام با رشد جامعه بیت کوین زمینه ساز بروز و گسترش اختلاف های زیادی نظیر مشکلاتی که پیش از این در راستای تغییر ابعاد بلاک‌های شبکه، تنش های زیادی در جامعه بیت کوین بوجود آورد ، در این مجموعه باشد.
یکی دیگر از دغدغه هایی که برای فعالیت ماینرها وجود دارد این است که در پیش و بعد از سال ۲۱۴۰ که پاداش ها با کاهش مواجه شده ، ماینرها با چه توجیه و انگیزه اقتصادی می توانند به کار استخراج بیت کوین و فرایند تایید تراکنش ها ادامه دهند؟
و آیا این کار توانایی پاسخگویی نیاز مالی آنان و همچنین پرداخت هزینه هایشان را خواهد داشت؟ بیش از ۹۹ درصد سکه های شبکه تا ۱۳ سال آینده آزاد می شود و ادامه آنها باید افزون بر یک قرن برای استخراج انتظار بکشند.

بنابراین این شرایط توانایی تسریع صنعت ماینینگ برای تولید بیش از ۱۵ درصد از سکه‌های شبکه در ۱۳ سال آتی را دارد. توجیه اقتصادی استخراج بیت کوین در آینده باوجود افت زیاد پاداش بلاک در مقایسه با شرایط کنونی در موقعیت هایی خاص امکان پذیر است.
کاهش شدید هزینه های تولید( با ارایه برق ارزان قیمت) و یا رشد زیاد درآمد ناشی از استخراج بیت کوین می تواند تاثیر گذار باشد همچنین کارمزدهای شبکه قابلیت جایگزینی برای درآمدزایی کنونی ماینرها را دارند هرچند که باتوجه به توسعه شیوه های مقیاس پذیری نظیر شبکه لایتنینگ، توقع زیادی نمی توان از کارمزدها داشت.
طراحی پروتکل بیت کوین به شکلی است که به دلیل عدم صرفه اقتصادی استخراج بیت کوین ، با خروج شماری از ماینرها زمینه تسهیل روند تولید فراهم می شود و افرادی به این بخش ورود می کنند که برایشان به صرفه تر باشد.
موضوعی که لازم است هر ماینر با آن آشنایی داشته باشد «نقطه سر به سر» است این نقطه نمایان گر قیمتی از هر ارز دیجیتالی یا بیت کوین است که مشخص می کند درآمد اخذ شده از فروش بیت کوین های تولید شده در طول زمان با هزینه های ناشی از صرف انرژی، حفاظت و نگهداری و یا استهلاک مساوی است.
میزان سختی شبکه در خصوص دستگاه های تولید بیت کوین (که از میزان هش ریت یا به تعبیری شراکت در استخراج کسب می شود) در یک شیب رو به بالا است و باتوجه به اینکه هر دستگاه در برهه زمانی مشخصی صرفه اقتصادی دارد این موضوع متغیر را نیز باید در ارزیابی نقطه سر به سر در آینده باید مدنظر قرار داد.

چیزی که متناسب با پروتکل کنونی شبکه دریافت می شود این است که زمان استخراج ساتوشی نهایی از شبکه بیت کوین سال ۲۱۴۰ است و اگر واحدهای کوچک تر از ساتوشی در شبکه استفاده شوند روند آزادسازی بیت کوین در شبکه انجام می شود و تا موقعی که حتی یک دستگاه کامپیوتر (نود) وجود داشته باشد تداوم یافته هرگز متوقف نخواهد شد.
ساتوشی ناکاموتو الگوی اقتصادی بیت کوین را بر اساس دو منبع درآمدی برای استخراج کنندگان ماینرهایی که عهده دار اضافه کردن بلاک های جدید به شبکه هستند، طراحی کرده است.
در نهایت می توان گفت پاداش بلاک ها نقش هدایتگری نخستین را برای ارتقا وجاهت و مقبولیت بیت کوین در سال های آغازین آن را بر عهده دارند و نباید از اهمیت بسیار زیاد کارمزدها در رونق و تداوم دراز مدت فعالیت شبکه غافل شد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version