سرمایکس
video thumb

اهمیت سرمایه گذاری بر روی بیت کوین در زمان تورم

کلمه تورم را بارها از رسانه های مختلف شنیده و حتی آن را در زندگی روزمره خود احساس کرده اید. با این حال یک تعریف ساده و روان از آن ارایه می کنیم. وقتی کالایی قیمتش نسبت به روز هفته و یا سال قبل افزایش نامعقولی داشته باشد، تورم رخ داده است. تورم گاهی به طور مداوم ادامه دارد و گاهی فقط در یک مقطع زمانی رخ می دهد. و به طور کلی تر می توان گفت اولین تاثیر تورم کاهش قدرت خرید قشر کم درآمد است.

بنابراین وقتی روند زیاد شدن قیمت کالا و حتی خدمات مانند حمل و نقل افزایش نامعقولی می یابد، تورم رخ داده است. در صورتی تورم برای مردمی که از این کالا و خدمات استفاده می کنند قابل قبول می باشد که رشد درآمد آنها بیشتر از نرخ رشد تورم باشد. وقتی تورم رخ می دهد مردم دچار کاهش قدرت خرید شده بنابراین مصرف نیز کاهش می یابد. اما در هر کشور بانکمرکزی و دولت سعی می کند با انجام راهکارها و اقداماتی خاص مانع افزایش بیشتر تورم شود. نرخ تورم معقول برای بیشتر کشورها حداکثر  دو یا سه درصد می باشد. این نرخ تورم با قدرت خرید مصرف کنندگان هماهنگ است.

تورم می تواند روی برخی از سرمایه مانند ملک و مغازه یا سهام نیز وجود داشته باشد. البته اگر یک مرتبه قیمت ها افزایش یافته و ادامه دار نباشد نمی توان گفت تورم رخ داده است. در این صورت تغییراتی مربوط به افزایش یک قیمت کالا رخ داده است. بنابراین تورم در صورتی که ادامه دار باشد قابل تعریف است. اما منشا اصلی تورم کجاست؟ زمانیکه تقاضای یک کالا بیشتر از مقدار عرضه همان کالا باشد تورم رشد بیشتری خواهد داشت. و برعکس این مساله نیز صادق است یعنی زمانی تثبیت در قیمت یک کالا به وجود می آید که عرضه آن بیشتر از تقاضا باشد.

در جریان شدت تورم کالاها و خدمات تثبیت قیمت وجود نخواهد داشت و افزایش آن به طور مداوم ادامه خواهد داشت. در تورم همچنین شاهد افزایش عمومی در اکثر کالاها و خدمات هستیم. اما زمانیکه تغییرات قیمت صورت می گیرد تعداد بسیار کم و محدودی از کالاها افزایش قیمت خواهد داشت. یکی از خصوصیات تورم بلند مدت بودن آن است. ترم در یک بازه زمانی نسبتا طولانی ادامه خواهد داشت. برای تشخیص میزان تورم کشورها اغلب آن را به ظور سالیانه اندازه گیری می کنند. تحقیقات نشان می دهد تورم در سالیان طولانی معمولا ادامه خواهد داشت.

وقتی قیمت ارز در حال گردش افزایش سریع و ناگهانی داشته باشد و وقتی کمبود عرضه کالایی وجود داشته باشد به طور یقین تورم رخ داده است و این دو علت را دانشمندان علم اقتصاد عوامل اصلی تورم می دانند. اما برای اندازه گیری تورم روش های مختلفی وجود دارد و معمول ترین این روش اندازه گیری نرخ کالا و خدمان یک جامعه است. برای این کار ممکن است یک دولت هزینه سبد کالای خانواده را در طی دوره های زمانی مشخص محاسبه کند و از این طریق میزان افزایش قیمت و تورم را محاسبه نماید.

اما گاهی به جای تورم ممکن است کاهش در قیمت ها به وجود بیاید. این کاهش نیز مانند تورم در یک بازه زمانی خاص رخ خواهد داد. کاهش قیمت ها نیز مانند تورم مشکلات عدیده ای را برای جوامع به دنبال خواهد داشت. مثلا وقتی قیمت ها سیر نزولی داشته باشند سرمایه داران و تولید کنندگان انگیزه کافی برای فعالیت های خود نخواهند داشت و دلیلی برای ادامه آن نمی بینند. از طرف دیگر مصرف ککندگان نیز به طمع کاهش بیشتر قیمت از خرید کردن دست می کشند.

البته همیشه کاهش قیمت زیانبار نیست و در بسیاری از موارد به اقتصاد جوامع نیز کمک می کند. زیرا باعث کاهش نرخ سود شده و منجر می شود مثلا کسانیکه تقاضای مسکن دارند با نرخ کمتری صاحب خانه شوند. اما از طرف دیگر نیز منجر می شود افرادی که با سود ناشی از پس اندازهای کوچکشان زندیگی را می کذرانند آسیب ببینند. برای روشن شدن مطلب یک مثال ساده می زنیم. در سال ۱۹۲۹ بود که به یکباره بازار سهام سقوط کرد. و به دنبال آن عرضه پول کم شد و نرخ بیکاری آمریکا از سه درصد به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد. کم کم کاهش تقاضا برای کالا به وجود آمد و نتیجه آن بیکاری شدیدتری شد.

وقتی این پیچیدگی ها در قیمت کالاها و خدمات رخ کی دهد به آن به اصطلاح توالی مارپیچ تقلیل قیمت گفته می شود. در این مارپیچ رویدادهای اقتصادی به طور زنجیر وار به رویدادهای اقتصادی دیگر منجر می شوند. در چنین چرخش پیچیده ای بحران های اقتصادی شکل می گیرند و منجر به کاهش میزان تولید می شوند. کاهش تولید خود باعث کاهش دستمزدها شده و کاهش دستمزدها کاهش قدرت خرید را به دنبال خود می آورند. این مارپیچ های اقتصادی خطراتی را برای جوامع رقم خواهد زد. از جمله جوامعی که در این مارپیچ گرفتار شدند کشور ونزوئلا است.

همانگونه که دیدی تورم مساله ساده ای نیست و تاثیرات خوب و بد زیادی بر زندگی مردم و اقتصاد یک جامعه خواهد داشت. در اکثر موارد تورم تاثیرات مخربی را بر روی اقتصاد و زندگی مردم دارد اما در برخی موارد نیز هست که می تواند تاثیرات خوبی را به دنبال خود بیاورد. تورم درس هایی برای یک جامعه دارد و مانند محرکی است که در آینده باعث رونق اقتصادی خواهد شد. جوامع می آموزند که با به گردش درآمدن مبالغ هنگفت پول باید همانقدر نیز مبلغ به گردش درآمده و هزینه شود تا باعث رونق تولید و کاهش بیکاری گردد.

یک اصل اقتصادی که توسط اقتصاد دان مشهور کینز عنوان شد پارادوکس رفاه است. در پارادوکس رفاه به تمایلی که یک مصرف کننده برای تاخیر در کاهش خرید کالا دارد اشاره می شود. چون در این تاخیر خریدار منتظر کاهش بیشتر قیمت کالا می ماند و در این اصل تورم یک نقطه در مقابل تقلیل قیمت محسوب می شود. اما در تورم خریداران و مصرف کنندگان اقدام به خرید بیشتری برای کاهش ضررهای بیشتر و افزایش بیشتر قیمت می کنند.

تورم ضمن آسیب رساندن به افراد جامعه و کاهش قدرت خرید آنها نرخ سود را افزایش می دهد و ارزش پس انداز مردم را کاهش می دهد. در این میان دولتها سعی می کنند به روش های مختلف تورم را کنترل کنند و از طرف دیگر برخی بیت کوین را به عنوان یک پشتوانه اقتصادی برای خود می پذیرند. چون تعداد بیت کوین هایی که در سراسر جهان عرضه شده محدود و حدود ۲۱ میلیون است و بر این اساس عده ای آن را یک ارز ارزشمند می دانند که در برابر تورم کاهش چشمگیری نخواهد داشت. مانند مردم کشور ونزوئلا که برای مقابله با تورم افسار گسیخته کشور خود اقدام به خرید بیت کوین کرده اند.

نه تنها در کشور ونزوئلا بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا پذیرش ارزهای دیجیتالی به خصوص بیت کوین در حال افزایش و رونق است. در حالیکه برخی از تحلیلگران عرضه مقدار ثابت بیت کوین را منجر به توقف هزینه کردن افراد می پندارند، اما در مجموع ارزهای دیجیتالی سرمایه ای جهت خرج کردن محسوب می شود. زیرا کاهش ارزش پول کاغذی برای مردم هشداری برای حفظ سرمایه هایشان است و یک راه معقول آن خرید بیت کوین می باشد.

از آنجا که فناوری های به کار رفته در دنیای ارزهای دیجیتالی واقعا حیرت آور است به مردم کمک می کند تا محدود در مرزهای جغرافیایی کشور خود نباشند و ضمن حذف واسطه ها تقاضا برای این ارزهای دیجیتالی افزایش پیدا نماید. مخصوصا برای ارز دیجیتالی بیت کوین  که تا کنون سود خوبی برای خریداران آن فراهم کرده است. پس سرمایه گذاری در آن ضرری به دنبال نخواهد داشت.

بیت کوین از زمان ورودش به دنیای ارزهای دیجیتالی به خوبی ثابت کرده است که جزو ارزشمند ترین ارزهای دیجیتالی است که می توان روی آن سرمایه گذاری کرد. با بررسی نمودار رشد این ارز دیجیتالی به رشد ۸۰۰ درصدی سود سالیانه آن و ارزش بیت کوین بیشتر پی خواهید برد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version