سرمایکس
video thumb

اهمیت و ضرورت بلاک چین در دنیای دانش

بلاک چین که توانسته به فضای مجازی کاربردهای بیشتری ببخشد می توان گفت نوع جدیدی از فضای مجازی و شبکه اینترنت است زیرا اطلاعات در آن مانند بلوک طبقه بندی شده اند. ویژگی خاص بلاکچین این است که اطلاعات در آن برای کسی قابل دسترسی نیست برعکس شبکه اینترنت که همه اطلاعات در سرور اصلی به صورت کتمرکز ذخیره شده است. بنابراین در بلاکچین امکان ردیابی برای هیچ نهاد یا فردی امکان پذیر نمی باشد.

بلاک چین کمک کرده تا دیگر هزینه ای بابت نقل و انتقالات پول پرداخت نشود و به عقیده عده ای وقت از میان برداشتن ویزا کارت و مستر کارت فرا رسیده است. بلاکچین که اطلاعات در آن غیر متمرکز است و بررسی و تایید تراکنش ها در آن توسط یک جمع آنلاین انجام می شود نه تنها در معاملات و اقتصاد کاربردهای فراوانی داردمی تواند در صنعت، آموزش، غذا و غیره هم مورد استفاده قرار گیرد. تا جایی که برخی دانشگاهها آن را وارد دوره های خود کرده اند.

بلاک چین ظرفیت بالایی دارد که می تواند بر روی فضای آموزشی چتر حمایتی خود را پهن کرده و در حوزه های مختلف دانشگاه ها مانند حوزه پژوهشی، کلاس های درس و غیره نقش آفرینی نماید. مدارس هم می توانند از بلاکچین بهره ببرند و برای ذخیره کردن اطلاعات مربوز به دانشجویان و دانش آموزان از آن کمک بگیرند. مثلا آزمون های آنها مدارک و گواهی ها ثبت شود و برای امور نقل و انتقال دانشجویان به شهر دیگری کمک نماید.

بلاک چین همچنین کمک شایانی برای ارتباط میان دانشجو و استاد و یا معلو و شاگرد می کند و آنها می توانند با کمک قراردادهای هوشمند بلاکچین با یکدیگر بیشتر تعامل داشته باشند. مثلا استاد با این فناوری حضور و غیاب کند و تکالیف دانشجویان را مورد بررسی و تایید قرار دهد. بنابراین بلاکچین ضمن کم کردن و صرفه جویی در آموزش منجر به افزایش مخاطبان شده و بستر جدیدی برای ارتباط دانشجویان و دانش آموزان با فضاهای آموزشی اشان فراهم می کند.

ضمن کمک به صدور مدارک دانشگاهی همچنین بلاک چین محیطی شفاف را فراهم می کند که در آن داده ها غیر قابل دستکاری هستند. این فناوری منجر به دگرگونی نظام ذخیره سازی شده و دسترسی به داده ها را به شدت متحول کرده است زیرا بلاکچین از بلوک هایی تشکیل شده که با رمز نگاری به یکدیگر متصل هستند و هر کدام از بلوک های آن دارای یک ظرفیت مشخص برای نگهداری داده ها است. به همین دلیل می تواند در صنایع و زمینه های مختلفی مورد بهره برداری قرار گیرد. بلاک چین کهست. انقلابی بزرگ در فناوری و تکنولوژی است صنایع مختلف را متحول کرده و تحت تاثیر قرار داده است. بلاک چین که راه خود را در دانشگاه ها باز کرده است منجر به راه اندازی دوره های آموزشی در سایت های MOOC  پیرامون خود شده است. اگر علاقمند به این آموزش ها هستید می توانید به سایت کورسرا (coursera) که مجری برگزاری دوره های آنلاین است مراجعه کنید.

 بلاکچین که کمک بزرگی برای صدور گواهینامه های استاندارد و غیرقابل جعل است. همچنین می توان با ذخیره اطلاعات در آن پلترفرمی جهت به اشتراک گذاشتن مدارک دانشگاهی و یا گواهینامه ها بین فارغ التحصیلان، صاحبین مشاغل و یا کاریابی ها ایجاد کرد. که همین امر به خوبی جلوی تقلب ها را به راحتی می گیرد و کمکی به فرآیند صدور مدارک پایان هر دوره ای هم هست.

حوزه پژوهشی نیز از زمینه های جالبی است که بلاکچین موثر است به طوریکه مراکز پژوهشی می توانند داده های تحقیقات خود را بر روی بلاک چین با دیگر محققین به اشتراک گذاشته و نظرات دانشمندان را درباره آن جویا شوند به طوریکه علاقمندان بتوانند نظرات و پیشنهاداتشان را به این نتایج پژوهشی اضافه کنند. همچنین در انتشار سریع تر مقالات کاربرد دارد و از طریق بلاکچین می توان وضعیت پژوهشی اساتید و دانشمندان را رصد کرد.

بلاکچین کمکی نیز برای حفظ حقوق مالکیت اثر است زیرا قابلیت این را دارد که تاریخچه کامل و ثبت اختراع و کپی رایت اثر را به نمایش بگذارد و انتشارات جدید نیز به سرعت به دست مخاطبان رسیده و به اشتراک گذارده شوند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version