سرمایکس
video thumb

تبعیت از قوانین اجتماعی رمز موفقیت بلاک چین ها

قابلیت انتقال بی واسطه دارایی ها بین افراد هدیه منحصر به فرد بلاک چین به دنیای امروز است و جابجایی پول بی نیاز از شخص ثالثی که قابل اطمینان دو طرف است (نظیر بانک ها ) انجام می شود.
در حالی پول را مستقیم جابجا می کنیم که به صداقت فعالان این شبکه باور داشته و نسبت به انتقال درست و سریع مبلغ به فرد موردنظر مطمین هستیم.بلاک چین ها متناسب با قوانین اجتماعی متعلق به خود ایجاد می شوند و مورد قبول و اعتماد همه هستند. در قالب یکی از قوانین اختصاصی بلاک چین ها ذکر شده که جابجایی دارایی و ارزش ها فقط با یک تراکنشی که به امضا رسیده صورت می گیرد به این شکل که فقط صاحب کیف پول امکان برداشت دارد
قانون دیگری که برای بلاک چین ها وجود دارد این است که در شرایط فعالیت عادی شبکه اگر مردم پولی از دست داده و متحمل خسارت شوند، تراکنش برگردانده نمی شود.
کلیت این قوانین بدون تردید مورد تایید همه است این ظوابط به شکل مطلق و با عنوان قاعده اصلی ، از لحظه شروع فعالیت اجرا می شوند. خبر بد اینکه ضمانتی برای پیروی و تبعیت از این قوانین موجود نیست به دلیل اینکه بلاک چین در قالب نرم افزار تعریف شده قابلت تغییر دارد لذا احتمال عدم پیروی از قوانین اجتماعی و حتی دور زدن آنها در آینده نزدیک دور وجود دارد.
در این رابطه چگونگی کسب اطمینان نسبت به تبعیت بلاک چین ها از قوانین ، دغدغه اصلی فعالان این عرصه است و باوجودی که این بی اعتمادی سرگردانی را همچون هنگام مواجهه با قعطه پازل گمشده متصور می کند ، می توان گفت که این مشکل تنها با ایجاد اعتماد حل می شود.
انسان ها با زمانی که برای با هم بودن صرف می کنند می توانند میزان اعتماد طرفین را ارزیابی کنند و در صورت هم راستایی با باورها می توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم و تداوم آن موجب عمیق تر شدن اطمینان ایجاد شده می شود و با نخستین دیدارها نمی توان به کسی اعتماد خطر کسب کرد.
مواجهه با خیانت از سوی فردی که معتمد ما بوده ضربه مهلکی به درجه اعتماد ما وارد می کند تا آنجا که دیگر قدر به میزان اعتمادی که قبل از تجربه خیانت داشتیم برسیم و همیشه ترس از تکرار “دوباره” این تجربه تلخ مانعی بزرگ در ذهنمان ایجاد می کند.
این قاعده در حوزه نحوه اعتماد به بلاک چین ها نیز حاکم است بنابراین مواقعی که بلاک چینی ایجاد می شود نمی توان در خصوص مورد اعتماد بودن نظر قطعی داد چرا که دستیابی به اعتماد قلبی مستلزم گذشت زمان و هنگام مواجهه با تنش هایی در رابطه می توان میزان صداقت بلاک چین ها درپیروی از قوانین را ارزیابی کرد.
در صورت مناسب بود به آنها اعتماد کرد و آنها نیز همچون ICOها با بستن پیمان متعهد به انجام مقررات می شوند و تنها تفاوتی که وجود دارد این است که بلاک چین ها وعده تبعیت از تمام قوانین و ضوابط اجتماعیی که همه به آنها متعهد هستند را می دهند و ICOها قول یک محصول و محتوا می دهند.
باتوجه به اینکه بیت کوین از لحظه تولدش (۲۰۰۹ تا الان ) به همه قوانین متعهد بوده و دارای سابقه طولانی تری نسبت به سایر ارزهای دیجیتالی است شایستگی صدرنشینی را دارد.
در تاریخ فعالیت بیت کوین نیز خطاهای زیادی صورت گرفت تا توانست اعتماد و تجربه امروز را با وجود سال ها نزول سنگین قیمت کسب کند و بیت کوین در این مدت زنجیره اصول و تعهدات خود را با پایبندی حفظ کرده و هرگز دنبال رفع مشکل از راه های غیرقانونی نبود.
هرچند برخی اکنون مدعی هستند که بیت کوین یک باگ فوران ارزش داشت و به مردم نیز فرصت آفرینش میلیارد ها بیت کوین را داد و آنها را بازپس دادند بنابراین روشن است که این نقص باید رفع شود و به دلیل اینکه قوانین اجتماعی هرگز زیرپا گذاشته نشدند ، اعتماد به این زنجیره همچنان وجود دارد. به این نقص به دید یک خطا در به کارگیری قوانین نگاه می شود که به طور کلی با نقض عمدی مقررات فرق می کند.
باوجود ضرر چند میلیون دلاری که هکرها به بیت کوین وارد کردند اما می بینیم که پیکر غول آسای امروز بیت کوین نیز در اثر این هجوم هکرها ایجاد شده است و می بینیم که بیت کوین با کسب اطمینان کنونی از این مهلکه به سلامت عبور کرده است.
می توان با نگاهی به تاریخچه هک های عظیم در حوزه ارزهای دیجیتالی و روند رشد روز افزون کسب اعتماد ناشی از عمل به زنجیره ای از قوانین اجتماعی در بیت کوین را ترسیم کرد.
دسترسی آسان و مساوی برای همه بیش از هر چیز دیگری مستلزم پایبندی به قوانین و مقررات اجتماعی است این ملاک ارزیابی از میزان سرمایه موجود در بازار و یا میزان داد و ستدهای روزانه از اهمیت بیشتری برخوردار است.
نکته حایز اهمیت این است که عمل متعهدانه به قوانین اجتماعی در مدت فعالیت بیت کوین عامل موفقیت این ارز دیجیتالی است نه رشد قیمت ایجاد شده برای آن و افزایش قیمت موجود را فقط می توان به عنوان یک اثر جانبی تلقی کرد.
برای شماری از ارزهای دیجیتالی متمرکز بر حریم خصوصی، عبور از تعدادی قوانین خاص دشوارتر به نظر می رسد به دلیل نبود اطلاعات کافی نمی توان تراکنش ها را بازگردادند بنابراین می توان این پدیده را عامل افزایش مقاومت در برای تحولات و یا تداخل ها دانست.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version