سرمایکس
video thumb

بحران ارزهای دیجیتال باعث شده شرکت Nvidia به شدت متضرر شده است

طبق گزارش CNBC، کاهش شدید سودآوری ماینینگ ارزهای دیجیتال باعث شده ضرر قابل توجهی به تولیدکنندگان پردازشگرهای گرافیکی مانند Nvidia در کشور تایوان وارد شود. این شرکت در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ شاهد فروش یکجا و ارزان مقدار بسیار زیادی سهام‌ خود بود که باعث شد ارزش سهام این شرکت ۵۴ درصد کاهش پیدا کند. نتیجه این اتفاقات این بود که شرکت Nvidia بدترین عملکرد را در شاخص S&P 500 به نمایش گذاشت. S&P500، فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس نیویورک و نزدک است.

به گزارش ارزجو، از سال ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۱۸، ارزش بازار Nvidia با یک جهش چشمگیر از ۱۴ میلیارد دلار به ۱۷۵ میلیارد دلار افزایش یافت چرا که تقاضا برای پردازشگرهای گرافیکی این شرکت به منظور استفاده در عرصه‌های هوش مصنوعی و استخراج ارزهای دیجیتال رشد چشمگیری داشت. در ماه می، این شرکت سود خود از استخراج ارزهای دیجیتال را برای اولین بار اعلام کرد و پیش‌بینی کرد که دو سوم فروش پردازشگرهای گرافیکی به ماینرها در سه ماهه دوم سال کاهش خواهد یافت.

Nvidia  در ابتدا فروش ناچیز محصولات مرتبط با ماینینگ را در سه ماهه سوم سال پیش‌بینی کرد اما گزارش سه ماهه بعدی این شرکت در نوامبر نشان داد که فروش پردازشگرهای گرافیکی برای اپلیکیشن‌های مرتبط با بلاک چین تقریبا به صفر رسیده است! جن سون هوانگ (Jensen Huang) مدیرعامل شرکت Nvidia می‌گوید این نتایج کوتاه‌مدت، منعکس کننده عرضه بیش از حد محصولات پس از توسعه چشمگیر ارزهای دیجیتال است که اصلاح خواهد شد.

هوانگ می‌گوید: سقوط ناگهانی میزان فروش مرتبط با ارزهای دیجیتال باعث شده شرکت با یک نوع خماری در ارزهای دیجیتال مواجه شود.  هیجان ارزهای دیجیتال قیمت پردازشگرهای Nvidia را بالا برد اما زمانی که تقاضا برای آن به شدت سقوط کرد، قیمتها سریعا کاهش نیافت و باعث شد مشتریانی که به دنبال کارت‌های به صرفه‌تر بودند نیز به خرید این محصولات ترغیب نشوند.

علاوه بر کاهش در فروش محصولات مرتبط با ماینینگ ارزهای دیجیتال و با وجود رشد ۵۸ درصد درآمد این شرکت، بخش دیتاسنتر Nvidia نیز در برآورده کردن نیازهای وال‌استریت شکست خورد. امروز سهام شرکت Nvidia حدود ۴٫۰۹ درصد کاهش یافت و به عدد ۱۲۹٫۵۷ دلار رسید.

سهام تراشه نیز به طور کلی عملکرد ضعیفی را در سال جاری از خود نشان داد. شاخص PHLX Semiconductor که تولیدکنندگان اصلی سخت‌افزار مانند Nvidia یا AMD را ردیابی می‌کند نیز ۲۰/۳۷ درصد کاهش را در سه ماهه گذشته تجربه کرد. قیمت سهام AMD نیز در طول زمان مشابه حدود ۴۵/۴۲ درصد کاهش را شاهد بود.

عرضه بیش از تقاضا پس از پیشرفت چشمگیر ماینینگ، کاهش شدید قیمت‌ها را به دنبال داشته است. محصول معروف AMD یعنی پردازشگرگرافیکی Radeon RX580 که توسط ماینرها به طور گسترده استفاده می‌شد اکنون ۱۸۰ دلار فروخته می‌شود. این عدد نشان می‌دهد که پردازشگر گرافیکی یادشده با کاهش قیمت ۶۷ درصدی نسبت به قیمت میانگین در فوریه ۲۰۱۸ یعنی حدود ۵۵۰ دلار مواجه شده است.

کاهش سودآوری در بازار رکودی باعث شده بسیاری از ماینرها از این تجارت خارج شوند. برخی شرکت‌های استخراج در چین، سخت‌افزارهای قدیمی که تقریبا نزدیک به خاموشی هستند را بر اساس وزن آنها به کیلوگرم قیمت‌گذاری و برای جبران ضرر و زیانشان به فروش می‌رسانند. طبق گزارشات محلی، درآمد حاصل از ماینینگ دیگر حتی نمی‌تواند هزینه‌های برق و نیز دیگر هزینه‌های مرتبط را تأمین کند.

 

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version