video thumb

کاهش استفاده از بیت‌کوین در تراکنش ها

سامانه بیت پی که یکی از مطرح ترین سامانه های خرید به وسیله رمزارز شناخته می‌شود، در سال گذشته دچار تغییراتی مرتبط با رمزارز های مورد استفاده در تراکنش‌ها شده است.

طبق داده های سایت بیت‌ پی (BitPay)، استفاده از رمزارز بیت‌کوین برای تراکنش‌ها حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۲۰ درصد استفاده از بیت‌کوین در این سامانه حدود ۹۲ درصد بوده است که در سال ۲۰۲۱ به ۶۵ درصد کاهش یافته است.

بنا بر گزارش بیت پی، درصد استفاده از بیت‌کوین توسط کاربران این سامانه از ۹۲ درصد به ۶۵ درصد کاهش داشته است. این تغییر در حالی است که رمزارز اتر (ETH) حدود ۱۵ درصد از تراکنش ها را در اختیار دارد و رمزارز های دیگر همانند لایت‌کوین (LTC) و دش (Dash) افزایشی چندین درصدی داشته‌اند.

به دلیل کاهش قیمتی که بسیاری از رمزارز ها داشته اند، بسیاری از شرکت ها برای معاملات برون مرزی شروع به استفاده از استیبل‌کوین‌ها (StableCoin) کرده‌اند. بسیاری از مصرف کنندگان نیز علاقه خود را به استفاده از استیبل‌کوین ها نشان داده‌‌اند که دلیل آن را می‌توان ثبات قیمتی آن‌ها نامید که در نتیجه ریسک بسیار کم‌تری برای خریدار به همراه می‌آورد.

یکی دیگر از دلایل افزایش محبوبیت استیبل‌کوین ها را می‌توان مدیون استفاده از رمزارزهای جایگزین برای خرید دانست. به عنوان مثال یکی از دلایل افزایش محبوبیت دوج‌کوین (DogeCoin) تبلیغ های مدیرعامل تسلا یعنی ایلان ماسک (Elon Musk) بود که در یکی از سخنرانی های خود اعلام کرده بود که در آینده قابلیت خرید محصولات تسلا به وسیله دوج‌کوین امکان پذیر خواهد شد.

این روند کاهشی استفاده از بیت‌کوین نشان می‌دهد که دارندگان بیت‌کوین در عوض معامله آن، در حال هولد کردن(Hold) بیت‌کوین هستند. در سال ۲۰۲۱ ارزش رمزارز بیت‌کوین با وجود کاهش قیمت در اواخر سال، حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. طبق گفته های سامانه‌ی بیت پی، اکثر تراکنش هایی که با استفاده از رمزارز ها انجام شده است برای خرید کالاهای لوکس مانند جواهرات، ساعت و خودرو بوده است.

حجم تراکنش هایی که برای خرید کالاهای لوکس بوده است، نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایشی ۳۱ درصدی داشته است. طبق گفته های استفن پیر (Stephen Pair)، در سال ۲۰۲۱ حجم معاملاتی این سامانه افزایشی ۵۷ درصدی داشته است.