video thumb

مدیران فناوری و سیاسی روسیه پیشنهاد ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال را محکوم کردند

پیشنهاد ممنوعیت اخیر دولت روسیه بر ارزهای دیجیتال، انتقاد تعدادی از اشخاص معروف روس از جمله لئونید ولکوف (Leonid Volkov)، رئیس دفتر الکسی ناوالنی و پاول دوروف (Pavel Durov)، بنیان‌گذار تلگرام را به دنبال داشته است.

در ۲۰ ژانویه، بانک مرکزی روسیه گزارشی منتشر کرد که در آن ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال چه در زمینه تجارت و چه استخراج را پیشنهاد کرده بود. در این گزارش آمده بود که خطرات ارزهای دیجیتال برای بازارهای نوظهور جهانی مانند روسیه بسیار بیشتر و جبران‌ناپذیر است.

با این حال، به نظر می‌رسد که این ممنوعیت پیشنهادی توسط دولت پذیرفته نشده است. پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام می‌گوید که ممنوعیت پیشنهادی ارزهای دیجیتال بخش‌هایی از اقتصاد مرتبط به فناوری پیشرفته کشور را از بین می‌برد، او در ادامه افزود: “چنین ممنوعیتی به طور اجتناب‌ناپذیری باعث کاهش سرعت توسعه فناوری‌های بلاک‌چین می‌شود. این فناوری‌ها به بهبود کارایی و ایمنی بسیاری از فعالیت‌های انسانی کمک کرده است، از امور مالی گرفته تا هنر.”

دوروف در پایان گفت که میل به نظارت بر بازار از سوی هر مقام مالی کاملاً طبیعی است، اما می‌گوید که بسیار بعید است که چنین ممنوعیتی به فعالیت افراد سودجو پایان دهد. او معتقد است که افراد سودجو در هر شرایطی راه خود را پیدا خواهند کرد و نمی‌توان به طور کامل مانع آن‌ها شد، این ممنوعیت قطعاً به پروژه‌های قانونی روسیه در این زمینه پایان خواهد داد.

در همین حال، لئونید ولکوف که رئیس ستاد الکسی ناوالنی است، می‌گوید که ممنوعیت ارزهای دیجیتال غیرممکن است و مانند این است که در حال “بیل زدن یک بیل” باشید. ناوالنی یکی از رهبران اپوزیسیون روسیه و بنیان‌گذار بنیاد مبارزه با فساد (FBK) است. او در آگوست سال ۲۰۲۰ مسموم شد و به بیمارستانی در آلمان منتقل شد. پس از بهبودی در آلمان، او در ژانویه ۲۰۲۱ به روسیه بازگشت و دستگیر شد. ناوالنی از آن زمان تاکنون در زندان باقی‌مانده است.

ولکوف مدعی شده است که سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در پیشبرد این ممنوعیت نقش مهمی داشته است، چرا که از ارزهای دیجیتال برای تأمین مالی اپوزیسیون غیر سیستمی و سازمان‌های افراطی استفاده می‌شود. ولکوف می‌گوید که از نظر فنی ممنوعیت ارزهای دیجیتال ممکن نیست و تنها شرایط برای استفاده از ارزهای دیجیتال سخت خواهد شد.

بسیاری از همسایگان روسیه هم مانند این کشور موضع سخت‌گیرانه‌ای نسبت به ارزهای دیجیتال پیش گرفته‌اند. در ۱۹ ژانویه، شهروندان کشور گرجستان مجبور شدند سوگند یاد کنند که استخراج رمزارز را متوقف می‌کنند. کشورهای کوزوو و قزاقستان نیز اخیراً به فهرست کشورهایی اضافه شده‌اند که استخراج ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرده‌اند. تنها همسایه روسیه که اقدام به تسهیل پذیرش ارزهای دیجیتال کرده، کشور اوکراین است.