video thumb

خزانه داری آمریکا: NFT می‌تواند یکی از دلایل پولشویی در این کشور باشد

سازمان خزانه داری ایالات متحده یه تازگی نتایج پژوهشی درباره بازار خرید و فروش آثار هنری منتشر کرده است و به گفته‌ی این سازمان، توکن های غیر قابل معامله (NFT) می‌توانند باعث پولشویی و ورود پول غیر قانونی شوند.

طبق نتایج این تحقیق، افزایش استفاده از آثار هنری برای سرمایه‌گذاری، این بازار را در مقابل پولشویی آسیب پذیر می‌کند و قیمت بالای این توکن ها می‌تواند باعث شود کلاهبرداران از آن برای پولشویی استفاده کنند. این گزارش در ادامه عنوان کرد:”بازار هنر های دیجیتال هر روزه در حال گسترش است و ممکن است حامل خطراتی باشد که همگی بستگی به  محرک های این بازار دارد.”

این پژوهش در ادامه به اهمیت توکن ها در نمایش دادن مالکیت اشخاص بر هنر مجازی و واقعی پرداخت که توسط قرارداد های هوشمند و کیف پول‌ها (Wallet) مدیریت می‌شوند. این پژوهش هم‌چنین به تعیین قیمت هر توکن توسط خریدار و فروشنده پرداخت و گفت:” طبق گزارش مقامات این کشور، در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۱ ارزش معاملات این بازار به بیشترین حد خود یعنی ۱٫۵ میلیارد دلار رسید و نسبت به سه ماهه قبل از آن حدود ۲۶۲۷ درصد پیشرفت کرده است.”

البته لازم به ذکر است که این بازار در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است. سازمان خزانه داری در ادامه احتمال دیگری ارائه داد که طبق آن جنایت‌کاران می‌توانند با استفاده از پول به دست آمده توکن‌های غیر قابل معاوضه خریداری کنند و آن را به خریدار نا آگاه و بدون سابقه بفروشند. در نتیجه این خریدار به دلیل سابقه‌ی خود باعث تبرئه شدن جنایت‌کاران می‌شود.

توکن های غیر قابل معاوضه می‌توانند نظیر به نظیر (P2P) به فروش برسند که در آن اطلاعات تراکنش ثبت نمی‌شود. پس از نکاتی که خزانه‌داری به آن‌ها اشاره داشت، در آخر گفت:”علاوه بر این صنایع با سابقه این بازار مانند گالری‌ها و مزایده‌های هنری ممکن است از آگاهی لازم برای تشخیص و تایید خریدار برخوردار نباشند.”