video thumb

نقش متاورس در گسترش و کمک به صنعت غذا

در نگاه اول ارزهای دیجیتال و صنایغ غذایی چندان ارتباطی با یکدیگر ندارند، یکی ماهیت دیجیتالی و دیگری فیزیکی است. اما اگر به عقب برگردیم، اولین استفاده از ارزهای دیجیتال و بیت کوین، برای تهیه غذا بود. زمانی که در ۲۲ می ۲۰۱۰، فردی اولین تراکنش ثبت شده بیت کوین را انجام داد و دو پیتزا به قیمت ۱۰ هزار بیت کوین خریداری کرد. روزی که اکنون به عنوان روز پیتزا بیت کوین در تقویم های رمزارز ثبت شده است.

روزی که تبدیل به یک جشن سالانه شده است و رستوران ها و شرکت های رمزارز از فرصت های بازاریابی آن استفاده می کنند. با اینکه این روز مورد استفاده بیت کوین به عنوان یک راه مبادلاتی و پرداختی نشان داد، اما همچنین می توانیم آن را سرآغاز رابطه ارزهای دیجیتال با بخش مواد غذایی بدانیم. رابطه ای که قرار است با گسترش توسعه وب ۳ و متاورس، تقویت شود و بهتر از گذشته عمل کند.

همکاری ارزهای دیجیتال با صنعت غذا

علاوه بر روز پیتزای بیت کوین، تیم و شرکت های ارزهای دیجیتال همواره از همکاری با صنایع غذایی استقبال کرده اند. علاوه بر این همکاری ها، ما شاهد بسیاری از توکن های مرتبط با آشپزی و غذا هستیم، هرچند که اکثر آنها دیگر فعالیت ندارند.

توکن های غذایی رمزارز چندان موفق ظاهر نشده اند، اکثر توکن هایی که در این بخش عرضه شده اند فناوری پیشرفته و اهداف روشنی ندارند. با این حال، ظهور عرصه غیرمتمرکز و DeFi دسته جدیدی از پروتکل های با نام، نماد یا حتی اهداف مرتبط با صنایع غذایی را در بازار پدیدار کرد که برخی از موفق ترین آنها SushiSwap و PancakeSwap هستند.

به غیر از نام ها، در طول سال ۲۰۲۱ که افزایش عرضه اولیه ارز و بازار صعودی را شاهد بودیم، پیشرفت های زیادی در زمینه همگرایی بلاک چین و بخش غذایی وجود داشته است و شرکت های بزرگی مانند Nestlé و Carrefour از برخی راه حل های بلاک چینی مانند IBM Food Trust برای رفع مشکلات خود استفاده کردند.

تیم بلاک چینی IBM Food Trust همچنین با برخی رستوران های زنجیره ای غذاهای دریایی در آمریکا نیز همکاری دارد تا به آنها برای تهیه مواد اولیه و گزارش ها کمک کند.

با این حال، در نهایت در ارتباط با مشتری است که باید شاهد همکاری اصلی بلاک چین و صنایع غذایی باشیم. طی سالیان اخیر و به ویژه پس از همه گیری کرونا، بین مشتریان و رستوران ها فاصله افتاد و این فرصتی برای برخی پلتفرم های آنلاین غذایی بود تا رشد بزرگی را تجربه کنند. دوران کرونا باعث شد تا بسیاری از فعالیت ها از جمله فرآیند پرداخت، مدیریت داده ها و برنامه های وفاداری در اپلیکیشن ها انجام شود.

اما این موضوع همچنین نقاط منفی خود را داشت، با گسترش استفاده از برنامه های سفارش غذا مانند اسنپ فود، تعامل رستوران ها با مصرف کنندگان کمتر شد و برخی از شفافیت ها از بین رفت.

بلاک چین وارد می شود

بلاک چین و ارزهای دیجیتال یکی از راه حل های مناسب و نهایی برای برقراری و تسهیل ارتباط مستقیم بین رستوران ها و مشتریان خود هستند. یک برنامه سفارش غذای مبتنی بر بلاک چین، یک فروشگاه ساده و کاربرپسند برای یافتن انواع منوها را فراهم می کند و علاوه بر آن، به مشتری و رستوران داران این اجازه را می دهد تا آزادانه با هم تعامل داشته باشند و برخلاف برنامه های سفارش غذای متمرکز، رستوران ها می توانند بر منو، قیمت و شرایط آزادی کامل داشته باشند. این بدان معناست که مصرف کنندگان مستقیما به رستوران ها پرداختی انجام می دهند و واسطه ها حذف می شوند.

با این حال، اکوسیستم بلاک چین مشکلات خود را دارد و دسترسی سخت، می تواند بزرگترین مانع برای این برنامه های غیرمتمرکز باشد. در اینجا است که متاورس به عنوان راه حل وارد بازار می شود.

غذا در متاورس می تواند در نگاه اول عجیب باشد، دنیای مجازی که اکثر مسائل در آن واقعی نیستند چطور می تواند برای غذا خوردن یک راه حل باشد؟ در حال حاضر سفارش غذا در متاورس می تواند امری سخت و حتی بیهوده بنظر برسد، اما به یاد داشته باشید که تا چندسال پیش نیز مانند امروز استفاده از برنامه های موبایل برای ثبت سفارش غذا رایج نبود. تکنولوژی پیشرفت می کند و صنعت غذا نیز مجبور به همراهی است.

رستوران ها چگونه در متاورس فعالیت خواهند داشت؟

جالب است بدانید هم اکنون رستوران ها فعالیت خود را در متاورس شروع کرده اند و ما کاملا درباره آینده صحبت نمی کنیم. هم اکنون صنایع غذایی حرکت خود را به سمت متاورس و بازار بزرگ آن شروع کرده اند. به عنوان مثال می توانیم به رستوران زنجیره ای آمریکایی Chipotle اشاره کنیم که برای بازیکنان Roblox یک رستوران مجازی افتتاح کرد. کاربرانی که وارد این رستوران می شوند، می توانستند از محیطی با تم هالووین لذت ببرند و یک کوپن بوریتو رایگان برای استفاده در دنیای واقعی دریافت کنند.

چندی پیش مک دونالد، یکی از محبوب ترین و بزرگترین رستوران های زنجیره ای جهان نیز خبر از ایجاد رستوران مجازی خود داد. در این رستوران، کاربران می توانند در محیطی مشابه دنیای واقعی سفارش غذا ثبت کنند و غذا را در محل خود دریافت کنند. همچنین برنامه های مختلفی مانند کنسرت برای بازدیدکنندگان تدارک دیده خواهد شد.

متاورس مک دونالد

رستوران های مجازی در متاورس، ادامه روندی است که از گذشته آغاز شده است. همانطور که گفته شد با همه گیری کرونا اکثر خدمات به شکل آنلاین تغییر کردند و رستوران ها نیز استثنا نبودند، امروزه بسیاری از مردم جهان غذاهای خود را به شکل آنلاین سفارش می دهند. سفارش غذا ساده است، شما به صفحه وبسایت یا برنامه رستوران می روید، منو را مشاهده می کنید، غذا را انتخاب و سفارش می دهید. حال تصور کنید این مراحل را در دنیای مجازی متاورس انجام دهید و این فرصت را داشته باشید یک کنسرت، سرگرمی یا دیگر موارد را مشاهده و تجربه کنید.

متاورس این امکان را به شما می دهد تا به راحتی فعالیت های مختلف را تجربه کنید و در این بین غذای خود را با ارزهای دیجیتال پرداخت کنید و نیم ساعت بعد آن را درب منزل خود دریافت کنید. موضوعی که سفارش غذا را می تواند نسبت به چیزی که در حال حاضر وجود دارد جذاب تر و کاربردی تر کند.

متاورس همچنین این امکان را به شما می دهد تا فضای رستوران ها و محیط های سطح بالا و لاکچری را تجربه کنید و به عنوان یک تور مجازی، در محیط های جذاب بچرخید. حتی می توانید این امکان را داشته باشید تا با سرآشپزهای مجازی درباره آماده سازی و مواد تشکیل دهنده غذا صحبت کنید یا توصیه های آنها برای سفارش غذا را دریافت کنید.

مجموعه ای از فرصت ها

اکثر صحبت های انجام شده تا به الان، از سمت مشتری بود. متاورس و فضای مجازی می تواند فرصت های زیاد جذب مشتری نیز برای رستوران ها و صاحب مشاغل داشته باشد.

فرض کنید مشتری های شما به جای ورود به یک فضای بسته و شلوغ، بتوانند وارد یک محیط بسیار بزرگ، جذاب همراه با امکانات سرگرم کننده مانند شخصیت های شناخته شده، کنسرت، بازی ها و غیره را تجربه کنند. در چنین حالتی احتمال ثبت سفارش افزایش پیدا می کند و رضایت آنها بالاتر می رود. رستوران های مجازی همچنین برخی مشکلات مانند نیاز به رزرو و فضای کم را از بین می برد.

بلاک چین و ارزهای دیجیتال، فرصتی طلایی برای بازگرداندن رابطه مستقیم بین فروشندگان مواد غذایی و خریداران ایجاد می کنند و متاورس می تواند حتی منجر به ایجاد ارزش های جدید در این بازار شود.

نظر شما چیست؟ به نظر شما بزودی شاهد تحول و تغییر بزرگی در نحوه سفارش غذا هستیم؟