سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال چیست؟

اگر اخبار ارزهای دیجیتال و تحلیل های قیمتی را دنبال می کنید، حتما تا به الان نام شاخص ترس و طمع را شنیده اید، یکی از شاخص هایی که تریدرها و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال از آن برای تصمیمات مالی خود در این بازار پرنوسان استفاده می کنند.

بازار ارزهای دیجیتال مانند بسیاری از بازارهای بزرگ جهانی، تحت تاثیر رفتار و احساسات سرمایه گذاران و فعال قرار دارد و برخی مواقع حتی یک خبر اشتباه می تواند بازار را وارد یک روند صعودی و نزولی کند. این شاخص همانطور که از نام آن مشخص است، داده هایی با ترکیب فاندامنتال و احساسات بازار نشان می دهد که آیا سرمایه گذاران دچار ترس و فروش شده اند یا طمع و خرید. اما این شاخص دقیقا چه چیزی را نشان می دهد و چطور می توان آن را محاسبه و استفاده کرد؟ در مقاله آموزشی امروز سرمایکس می خواهیم شاخص ترس و طمع را بررسی کنیم پس اگر از سرمایه گذاران رمزارز هستید، مطالعه کامل این مقاله را از دست ندهید.

ترس شدید در دنیای رمزارز به چه معناست؟

اعداد شاخص ترس و طمع

در حالی که پیش بینی ۱۰۰ درصدی روند قیمتی آینده ارزهای دیجیتال کار بسیار دشواری است، اما شاخص هایی مانند شاخص ترس و طمع می تواند در پیش بینی تغییرات قیمتی مفید باشند. شاخص ترس و طمع رمزارز یک مقدار بین ۱ تا ۱۰۰ را نشان می دهد، ۱ به معنای ترس شدید و سقوط بازار و نزدیک شدن به ۱۰۰ به معنی طمع مردم است.

ترس شدید زمانی ایجاد می شود که ارزش شاخص بین ۰ تا ۲۴ باشد. هر چیزی بالاتر از ۲۴ و کمتر از ۵۰ نشان دهنده ترس است و عدد ۵۰ به معنای تعادل بازار است. بین ۵۱ تا ۷۴، یعنی طمع زمانی وجود دارد و اگر عدد از ۷۴ بالاتر رود نشان دهنده طمع شدید در بازار است.

احساسات، بازار ارزهای دیجیتال را هدایت می کنند. وقتی بازار مثبت می شود و افزایش قیمت را شاهد هستیم، مردم حریص می شوند و در نتیجه فومو یا ترس از دست دادن (FOMO) افزایش قیمت و کسب سود ایجاد می شود، پس به بازار ورود می کنند و سرمایه خود را افزایش می دهند. همچنین وقتی که مردم اعداد قرمز جدول های قیمت رمزارز را می بینند، اغلب به عنوان یک واکنش نسبت به کاهش قیمت ارزهای خود را می فروشند.

شاخص ترس و طمع رمزارز چگونه محاسبه می شود؟

برخی از مواردی که شاخص ترس و طمع را تحت تاثیر قرار می دهد، آمارهای گوگل، نظرسنجی ها، حرکت بازار، تسلط بر بازار، شبکه های اجتماعی و نوسانات بازار است.

برای تعیین میزان طمع در بازار، می توان عبارت های جستجوی پرطرفدار را بررسی کرد. به عنوان مثال، حجم بالای جستجو مرتبط با بیت کوین به معنای درجه بالایی از طمع در بین سرمایه گذاران است. این عامل ۱۰ درصد از ارزش شاخص را تشکیل می دهد. اگر به گذشته نگاه کنیم، افزایش جستجوهای گوگل درباره بیت کوین با نوسان شدید قیمت ارزهای دیجیتال مرتبط بوده است.

برای محاسبه روزانه این عدد، شاخص ترس و طمع چند عامل دیگر مانند نظرسنجی ها را نیز درنظر می گیرد که ۱۵ درصد ارزش شاخص را تشکیلی می دهند. نظرسنجی هایی با بیش از ۲۰۰۰ نفر ارزش شاخص را بالاتر می برد و نشان دهنده حضور سرمایه گذاران حریص است.

حرکت بازار به توانایی بازار برای حفظ روند قیمتی بلندمدت اشاره دارد و ۲۵ درصد از ارزش شاخص را نشان می دهد. این شاخص وضعیت سلامت و جهت بازار را بررسی می کند.

تسلط بر بازار، کنترل ارزهای دیجیتال را در کل صنعت رمزارز بررسی می کند. به عنوان مثال، هرچه تسلط بیت کوین بیشتر باشد، ارزهای دیجیتال جایگزین کمتری در بازار وجود دارد و اگر تسلط بیت کوین در بازار کمتر شود، نشان دهنده افزایش طمع است و ۱۰ درصد از شاخص را تشکیل می دهد.

شبکه های اجتماعی نیز ۱۵ درصد بر شاخص تاثیر دارند که جای تعجبی ندارد، امروزه شبکه های اجتماعی تبدیل به بخشی جدانشدنی از زندگی ما شده اند. در این بخش، هشتگ ها، میزان فعالیت پیرامون یک ارز و صحبت های انجام شده و منشن های مختلف در نظر گرفته می شود.

ییک چهارم باقی مانده یعنی ۲۵ درصد شاخص را نیز نوسانات بازار تشکیل می دهد. در این بخش قیمت فعلی یک ارزدیجیتال (مانند قیمت بیت کوین) با تغییرات قیمتی اخیر ۳۰ تا ۹۰ روزه مقایسه می شود تا مشخص کند بازار چه مقدار نوسان دارد. در این بخش از نوسانات به عنوان شاخص ترس استفاده می شود.

چگونه از شاخص ترس و طمع در معاملات خود استفاده کنیم؟

از این شاخص معمولا به عنوان ابزاری برای معاملات روزانه استفاده می شود و برای معاملات بلندمدت چندان گزینه مناسبی نمی تواند باشد. استفاده از این شاخص می تواند به شما برای تصمیمات عاقلانه در بازار رمزارز کمک کند. به عنوان مثال وقتی ارزش شاخص ترس و طمع پایین است، ممکن است به این معنی باشد که بزودی قرار است افزایش قیمتی رخ دهد و می توانید تصمیم بگیرید که می خواهید بخرید، هولد کنید با بفروشید. معمولا افزایش قیمت به معنی زمان خوب برای فروش است. در سمت مقابل، اگر شاخص عدد بالایی نشان دهد، یعنی قیمت ارزدیجیتال می تواند به زودی کاهش یابد و زمان خوبی را برای خرید ایجاد کند.

ممکن است این صحبت اندکی گیج کننده باشد، اگر سرمایه گذاران در ترس هستند چرا باید قیمت یک رمزارز افزایش یابد یا برعکس وقتی طمع در بازار وجود دارد چرا کاهش قیمتی نزدیک است؟

خوش بینی، اشتیاق، شور و نشاط و رضایت منجر به رسیدن به نقطه طمع می شود. این نقطه بیشترین ریسک سرمایه گذاری را دارد، زیرا پس از این نقطه احتمال ایجاد احساسات اضطراب، انکار کاهش قیمتی، ترس، ناامیدی، وحشت و دلسردی ایجاد می شود و به نقطه ترس و پایین ترین قیمت می رسیم، پس از آن دوباره در بازار احساس امید، تسکین و خوش بینی ایجاد می شود و بازار به سمت نقطه طمع حرکت می کند. این یک چرخه است که به طور مداوم و در تقریبا تمام ارزها شاهد آن هستیم.

شاخص ترس و طمع ارزدیجیتال به ردیابی این تغییرات در احساسات بازار کمک می کند. به عنوان مثال، نوسانات بزرگ در بازار ممکن است به شما این فرصت را بدهد که قبل از اینکه بقیه بازار از روند عمومی پیروی کنند، وارد یا خارج شوید. اما همانطور که گفته شد این شاخص برای تحلیل بلندمدت دوره‌های بازار کریپتو به خوبی عمل نمی‌کند و معامله گرانی که از نوسانات روزانه و کوتاه مدت سود می برند می توانند از آن استفاده کنند.

آیا شاخص ترس و طمع پیش بینی قابل اعتمادی از آینده ارزهای دیجیتال ارائه می دهد؟

شاخص ترس و طمع فقط به تجزیه و تحلیل احساسات بازار محدود می شود. تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال تحت تاثیر احساسات بازار نیستند و به همین دلیل، روش های بهتری برای پیش بینی حرکت بازار هستند.

اگر یک سرمایه گذار بلندمدت هستید و می خواهید به شاخص ترس و طمع متکی باشید، ممکن است افزایش قیمت های قابل توجه را از دست دهید. اما شاخص ترس و طمع ابزار ارزشمندی برای معامله گرانی است که موقعیت های خرید و فروش متفاوتی را در مدت زمان کوتاهی انجام می دهند. همچنین این شاخص نمی تواند برای تحلیل های فاندامنتال مناسب باشد و بهتر است در کنار شاخص های تکنیکال استفاده شود.

اگرچه شاخص ترس و طمع پیش بینی هایی را در مورد وضعیت بازار رمزارز در لحظه ارائه می دهد، اما سرمایه گذاران و تریدرها باید معاملات را با ابزارها و تحقیقات دقیق تر و مناسب اهداف خود انجام دهند و صرفا متکی به این شاخص نباشند.

چطور گرفتار طمع و ترس نشویم؟

کاهش حجم معاملات، داشتن یک برنامه معاملاتی، ثبت فعالیت ها، مطالعه و تحقیق مداوم و یادگیری از افراد موفق بازار می تواند شما را در برابر ترس شدید یا طمع شدید نجات دهد. معاملات بزرگ با توجه به نوسانات می تواند استرس زیادی داشته باشد، بنابراین مهم است که اندازه سرمایه گذاری خود را به گونه ای تنظیم کنید که اثر منفی بر احساسات و تصمیم گیری های شما نداشته باشد.

داشتن یک برنامه معاملاتی روشن و واضح، جز اولین شرط تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای و موفق است. بدون برنامه، ممکن است در هر زمانی گمراه شوید و تصمیمات معاملاتی اشتباه بگیرید. ثبت معاملات و فعالیت های رمزارزی همچنین به شما کمک می کند تا با شناسایی تصمیمات خوب و بد خود در گذشته، برای معاملات بعدی تصمیمات منطقی و بهتری بگیرید. تمرین و کسب تجربه بخشی از راه رسیدن به موفقیت است. همچنین می توانید از دوستان و تریدرهای حرفه ای بازار بیاموزید یا کمک بگیرید، مهم است که تحقیقات مناسب و کافی را نداشته باشید و تمام تصمیمات سرمایه گذاری خود را در اختیار دیگر افراد قرار ندهید، کمک از دیگران تنها به عنوان یک پیشنهاد باید نگاه شود، پیشنهادی که نیاز به تحقیق و بررسی دارد.

تحقیق و کسب دانش را فراموش نکنید، بازار رمزارز همواره در حال تغییر است و اگر در جریان اخبار و آخرین تغییرات نباشید ممکن است از بسیاری از معاملات مناسب و خوب جا بمانید.

 

شاخص ترس و طمع یک ابزار است که سرمایه‌ گذاران می‌توانند از آن برای تشخیص زمان خرید استفاده کنند. این شاخص، با اندازه‌ گیری دو احساس اصلی بازار یعنی ترس و طمع، به طور روزانه، هفتگی و ماهیانه ارزیابی می‌شود. ترس و طمع نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاران و تریدرها چه مقدار تمایل دارند برای خرید دارایی‌ها پول پرداخت کنند. این شاخص می‌تواند قیمت رمزارز را بر اساس تأثیرات ترس و طمع ارزیابی کند؛ به‌عبارتی، ترس بیش از حد ممکن است باعث کاهش قیمت ارز مورد نظر نسبت به ارزش واقعی شود، در حالی که طمع بیش از حد ممکن است باعث افزایش قیمت رمزارز به‌ طوری که از ارزش واقعی فراتر رود. در این مقاله، به معرفی، نحوه کارکرد، مزایا و معایب و اهمیت شاخص ترس و طمع در بازار ارزهای رمزنگاری شده پرداخته می‌شود.

 نماد شاخص ترس و طمع

اندیکاتور ترس و طمع

اندیکاتور ترس و طمع، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های روانشناسی بازار است که برای سنجش احساسات عمومی بازار در مورد دارایی‌های کریپتویی به کار می‌رود.

این اندیکاتور احساساتی را که بازار رمزارزها را در حال حرکت می‌بیند، به صورت یک عدد بین صفر تا صد اندازه گیری می‌کند. ترس بیش از حد، که با عدد پایین شناسایی می‌شود، نشان از نگرانی سرمایه‌گذاران و فروش است، این می‌تواند برای تریدرها سیگنال فروش باشد.

این شاخص امتیازاتی را از ۰ تا ۱۰۰ به این احساسات اختصاص می‌دهد؛ معمولاً ۰ تا ۵۰ برای ترس و ۵۱ تا ۱۰۰ برای طمع استفاده می‌شود. هر اندیکاتوری که این احساسات را نشان دهد، ممکن است امتیازات متفاوتی داشته باشد.

زمانی که طمع بالاست، بازار به اصلاح می‌رود و سرمایه‌گذاران خرید می‌کنند. احساسات بازار به حرکت قیمت کمک می‌کنند؛ ترس قیمت را کاهش می‌دهد و طمع آن را افزایش می‌دهد. اما این احساسات، غالباً غیرمنطقی هستند و بسیاری از افراد در شرایط مشابه واکنش مشابهی نشان می‌دهند.

این امر شامل تحلیل تکنیکال هم می‌شود که از ابزارهایی مثل حجم و داده‌های گذشته بازار برای پیش ‌بینی حرکات آینده استفاده می‌کند. در زمان‌های رشد بازار، طمع و فومو (ترس از از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری) افراد را درگیر می‌کند و تریدرها با کاهش قیمت‌ها معمولاً دارایی‌های خود را می‌فروشند.

 

تاریخچه اندیکاتور ترس و طمع

مطابق اشاره، ترس و طمع دو حالت متضاد احساساتی هستند که به نوسانات غیرقابل پیش‌بینی قیمت‌ها و رفتار غیرمنطقی در بازار کمک می‌کنند. شاخص Fear And Greed در واقع، بر پایه یک رهنمود قدیمی در وال استریت یعنی "در بازار، ترس و طمع نقش مهمی ایفا می‌کنند" طراحی شده است. در بازار سنتی، این شاخص توسط CNNMoney در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و فلسفه‌ای که به توسعه این اندیکاتور انجامید، به تأثیر ترس و طمع بر تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام می‌پرداخت.

این شاخص بر اساس هفت فاکتور اصلی اندازه‌گیری می‌شود: شتاب قیمت سهام، قدرت قیمت سهام، وسعت قیمت سهام، تعداد سفارشات خرید و فروش، تقاضای ناخواسته اوراق قرضه، نوسانات بازار و میزان تقاضای امنیت. این فاکتورها از ۰ تا ۱۰۰ امتیاز گرفته و شاخص از میانگین آنها محاسبه می‌شود. عدد ۵۰ به معنای بی‌طرفی و متعادلی است، امتیازات بالاتر از ۵۰ نشان‌دهنده طمع و امتیازات کمتر از ۵۰ نمایانگر ترس هستند.

این شاخص در بازار رمزارزها همچنین از سال ۲۰۱۸ توسعه یافته است و با استفاده از فاکتورهای متفاوت، عمل می‌کند. همچنین، می‌توان ریشه‌های توسعه این شاخص را به وارن بافت، یک سرمایه‌گذار معروف، بازگرداند؛ او قانون مهمی در سرمایه‌گذاری دارد که می‌گوید: "زمانی که دیگران طمع دارند، شما بترسید و زمانی که دیگران می‌ترسند، شما طمع داشته باشید." این نکته می‌تواند معنای آن باشد که در زمان خرید دیگران، بهتر است شما بفروشید و در زمان فروش دیگران، بهتر است شما بخرید؛ زیرا بسیاری در قله خرید می‌کنند و در دره فروش می‌کنند.

 

طمع چیست؟

طمع به‌ عنوان ولع بی ‌قید وشرط انسان برای داشتن بیش از حدی از چیزهایی مانند پول یا کالاهای مادی شناخته می‌شود. طمع، همانند یک نوع ولع، می‌تواند به طور شیمیایی بر مغز ما تأثیر بگذارد و از اراده و کنترل ما بگذرد، مانند عشق.

مطالعات نشان می‌دهند که طمع می‌تواند با اعتیاد مقایسه شود؛ زیرا همانند یک وابستگی، فردی که درگیر طمع است، نمی‌تواند مقاومت کند و همیشه به دنبال بیشتر شدن و مالکیت بیشتر است. این امر ممکن است در بین تریدرها یا سرمایه‌گذاران نیز مشاهده شود؛ آن‌ها زمانی که به سود می‌رسند، هنوز بیشتر می‌خواهند و اگر ضرر کنند، همچنان تلاش می‌کنند تا سود کسب کنند. این نگرانی از دست دادن سود، معمولاً منجر به تصمیم‌های غیرمنطقی و احساسی می‌شود، که به خسارت بیشتر می‌انجامد. اگرچه بازارهای مالی تمایلی به درک و درنظرگرفتن احساسات ندارند و تنها با منطق پیش می‌روند، اما اغلب افراد احساسات خود را در تصمیم‌گیری‌های مالی‌شان تأثیرگذار می‌کنند. از این رو، در نظر گرفتن و درک این احساسات برای تحلیل صحیح و موفقیت در بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت است.

نماد طمع

ترس چیست؟

احساس ترس به عنوان یک حالت ناراحت‌کننده و استرس‌زا توصیف می‌شود که به دلیل حس کردن خطر نزدیک و آگاهی از وقوع خطر ایجاد می‌شود. به عنوان نمونه، حباب دات کام در دهه ۱۹۹۰ نه تنها نمونه‌ای از طمع سرمایه‌گذاران بود، بلکه به خوبی یک نمونه از ترس نیز بود.

در دوره ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰، شرکت‌های استارتاپ اینترنتی حالاتی از حباب سرمایه‌گذاری را به وجود آوردند و ارزش این شرکت‌ها به نحوی غیرطبیعی و بیش از ارزش واقعی آنها افزایش یافت. افراد بسیار طمع‌کار شده بودند و به هر شرکت جدیدی که دامنه داشت، سرمایه‌گذاری می‌کردند و در نهایت، یک حالت حبابی در قیمت‌ها ایجاد شد. چرا که هیچ چیز تا ابد رشد نمی‌کند، حباب دات کام به طور طبیعی منفجر شد و بعد از آن، ارزش این شرکت‌ها به شدت کاهش یافت.

سرمایه‌گذاران از ترس وحشت‌زده شدند و سریعاً تصمیم گرفتند که از این بازار فرار کنند و وارد بازارهای معتبر‌تر مانند بازار اوراق بهادار شوند. ترس و طمع منجر به ایجاد دو وضعیت معروف به فومو و فاد شد؛ Fomo که مخفف Fear of Missing Out یعنی ترس از از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری است و FUD که مخفف Fear، Uncertainty و Doubt یعنی ترس، عدم اطمینان و تردید. این وضعیت‌ها منجر به خرید در قله و فروش در کف قیمت می‌شود و کاملاً بر اساس احساسات انجام می‌شود.

 نماد ترس

نمونه‌ای از شاخص ترس و طمع

این اندیکاتور یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین شاخص‌ها برای ارزیابی احساسات در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. در آغاز شیوع پاندمی کووید-۱۹، این شاخص به مقدار ۸ رسید که نشانگر حالت ترس شدید در بازار بود. همچنین، در سال ۲۰۲۲، این حالت ترس در بازار همچنان مشهود است. به گفته وارن بافت، این حالت ترس نشاندهنده فرصت خرید است؛ زیرا در این شرایط، همه در حال فروش هستند و قیمت ارزهای دیجیتال در حال افت است.

ترس شدید معمولاً از زمان شروع نزول شروع می‌شود، در حالی که طمع شدید معمولاً مدت‌ها قبل از پایان صعود قیمت‌ها ظاهر می‌شود. همچنین، تحلیل میانگین‌های متحرک داده‌های تاریخی شاخص ترس و طمع نشان می‌دهد که حتی پس از اتمام نزول در این شاخص، نشانه‌ای از شروع صعود قیمت‌ها نیست و پس از نزول‌های شدید، معمولاً چند ماه طول می‌کشد تا این شاخص نشانگر آغاز صعود قیمت‌ها شود.

در تاریخچه اندیکاتور Fear and Greed، عدد شاخص فقط سه بار به ۸ رسیده است:

-        در ماه فوریه ۲۰۱۸ (بهمن و اسفند ۹۶) که حباب سال ۲۰۱۷ ترکید و قیمت بیت‌کوین به ۶۰۰۰ دلار ریزش کرد.

-        در آگوست ۲۰۱۹ (مرداد و شهریور ۹۷) که قیمت بیت‌کوین به ۹۳۲۰ دلار سقوط کرد.

-        در مارچ ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹) به دلیل شیوع کرونا، قیمت بیت‌کوین به ۳۷۸۲ دلار رسید. همچنین، حتی در دسامبر ۲۰۱۸ (آذر و دی ۹۷) که بیت‌کوین به کمترین قیمت پس از نزول‌ها رسید، شاخص ترس و طمع عدد ۹ (نشانگر ترس شدید) را نشان می‌داد. امروز در سال ۲۰۲۲، ما شاهد برای چهارمین بار به دست آوردن عدد ۸ در بازار رمزارزها هستیم؛ ممکن است این موضوع نشان‌دهنده ادامه کاهش قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال باشد.

 

ترس از جهت از دست دادن فرصت خرید

در ۲۴ می ۲۰۲۲ (۳ خرداد ۱۴۰۱) میانگین متحرک ۹۰ روزه شاخص ترس و طمع بیت‌کوین به عدد ۲۷ رسید؛ این تقارن به تندی نادری در تاریخ بیت‌کوین بود. این میزان ترس، نشان‌دهنده احتمال کاهش قیمت بیت‌کوین در بازه زمانی طولانی تر است و این امکان وجود دارد که باعث فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاران می‌شود. خبرهایی که در دوره ۱۷ تا ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شده، نشان‌دهنده ترس فراوان در بازار هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش ۷٪ قیمت بیت‌کوین در چند ساعت اخیر و سایر تحولات مرتبط با بازارهای مالی اشاره کرد.

 

اندیکاتور ترس و طمع چگونه کار می‌کند؟

این اندیکاتور بر پایه فرضیه‌ای کار می‌کند که ترس بیش از حد ممکن است قیمت را زیر ارزش واقعی آن کاهش دهد و همچنین طمع بیش از حد، قیمت رمزارز را بیشتر از ارزش واقعی آن افزایش دهد. به طور معمول، این اندیکاتورها به صورت متفاوتی ترس و طمع را ارائه می‌دهند. در این بخش، ابزارهایی به نام BTCTools و Alternative را معرفی می‌کنیم.

 اندیکاتور شاخص ترس و طمع

سایت BTC Tools

در BTCTools، شاخص ترس و طمع بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال هر ۸ ساعت یکبار آپدیت می‌شود (حدود ساعات ۴:۳۰ صبح، ۱۲:۳۰ ظهر و ۲۰:۳۰). این وبسایت برای محاسبه این اندیکاتور از ۴ منبع مختلف داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند؛ هر یک از این منابع دارای یک "وزن" مشخص هستند که نشان‌دهنده اهمیت تخمین احساسات بازار است.

 

سایت Alternative

فاکتورهای مربوط به ترس و طمع در وبسایت Alternative.me متفاوت است. این وبسایت اطلاعات را از ۵ منبع مختلف جمع‌آوری کرده و هر یک از این منابع داده‌های روز قبل را نمایش می‌دهد. لازم به ذکر است که اندیکاتور Fear And Greed این وبسایت صرفاً به بیت‌کوین اختصاص دارد و هنوز آلت‌کوین‌ها اضافه نشده‌اند. این فاکتورها در این وبسایت با توجه به درصد مشخص شده، تأثیر دارند.

 

مزایا و معایب ترس و طمع

با توجه به تئوری‌های علمی، طمع به اندازه عشق، قدرت تأثیرگذاری بر روی مغز را دارد. این تأثیر باعث می‌شود ما عقل منطقی و کنترل خود را کنار بگذاریم. بسیاری از سرمایه‌گذاران به صورت احساسی و واکنشی عمل می‌کنند، بنابراین طمع و ترس تأثیر قابل توجهی بر روی آن‌ها دارد.

بسیاری از افراد درباره اهمیت شاخص ترس و طمع اظهارات مختلفی دارند. به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که برای خرید در نقطه کمینه قیمت، شاخص ترس را در نظر بگیرند و همچنین برای درک اینکه آیا یک رمزارز ارزشی بیش از حد دارد یا خیر، از اندیکاتور طمع استفاده کنند.

مزایای اصلی اندیکاتور ترس و طمع شامل:

-        اندیکاتورهای احساسات بازار می‌توانند به عنوان تاییدی برای تحلیل فنی و یا تحلیل فندامنتال استفاده شوند. همچنین این اندیکاتورها برای تنظیم زمان سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مبتنی بر تحلیل فندامنتال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

-        ترس و طمع می‌توانند به عنوان راهنمایی برای تشخیص زمان ورود و خروج از بازار مفید باشند.

-        شاخص‌های احساسات بازار، از قبیل ترس و طمع، و واقعه‌های ناگهانی و اصلی بازار، قادر به پیش‌بینی نتایج بازار نیستند.

-        برخی منتقدان معتقدند استراتژی خرید و نگهداری رمزارز، بهترین روش سرمایه‌گذاری است و شاخص ترس و طمع باعث تحریک سرمایه‌گذاران برای معاملات فعال می‌شود.

-        این شاخص به واقعیت می‌پردازد، اما نمی‌تواند زمان‌بندی بازار یا پیش‌بینی آینده را به سرمایه‌گذاران نشان دهد.

-        این شاخص به اتریوم توجه چندانی نمی‌کند؛ در حالی که اتریوم نیز حجم بازار بزرگ و تأثیرگذاری فراوانی دارد.

-        از دیگر نقاط ضعف شاخص ترس و طمع، نادیده گرفتن هاوینگ بیت کوین است که نصف شدن پاداش استخراج است و منجر به کاهش عرضه بیت کوین می‌شود.

 

سرمایه گذاران چگونه از این اندیکاتور استفاده می‌کنند؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند از اندیکاتور ترس و طمع به عنوان یک ابزار مفید برای تحلیل بازار استفاده کنند. این اندیکاتور نشان می‌دهد که در چه مرحله‌ای از احساس ترس یا طمع بازار هستند. سرمایه‌گذاران ممکن است با توجه به این اندیکاتور تصمیم‌های خرید یا فروش خود را تنظیم کنند. در ادامه دو روش معرفی می‌کنیم که با به کار گیری از آن‌ها می‌توان از این شاخص استفاده کرد:

 

مقابله با احساسات بازار

این شاخص، به عنوان یک ابزار برای درک و تحلیل حرکت قیمتی بازار بسیار مفید است. می‌توان با استفاده از میانگین‌های متحرک ۱۰، ۵۰ و ۲۰۰، روندهای کوتاه مدت و میان مدت را شناسایی کرد. وقتی قیمت بیشتر از میانگین‌های ۱۰ و ۵۰ باشد اما کمتر از میانگین ۲۰۰ باشد، نشان‌دهنده روند صعودی کوتاه مدت و میان مدت است اما روند بلند مدت نزولی است.

این شاخص‌ها برای زمان‌ بندی بازار بسیار مفید هستند، به‌طور مثال زمانی که شاخص Fear and Greed سطح بالایی از طمع را نشان می‌دهد؛ در این زمان، می‌توانید از نوسانات بازار بهره‌مند شوید و اندازه معاملات خود را برای مدیریت ریسک کاهش دهید. همچنین، زمانی که سطح بالایی از ترس حاکم است، بهترین فرصت برای خرید رمزارز به وجود می‌آید.

 نمادی از دو ادمک

استفاده از احساسات بازار به عنوان تاییدیه

یک روش دیگر استفاده از این شاخص، یافتن تغییر از ترس به طمع و یا برعکس می‌باشد. این موضوع به ویژه هنگامی که بازار به طور چشمگیری در حال تغییر است، بسیار مؤثر است. اگر یک روند میان مدت یا بلند مدت از بالا به پایین تغییر کند، سرمایه‌گذاران باید منتظر تاییدیه برای خرید باشند تا خطرات بیشتری از نزول قیمت جلوگیری شود.

 

چه احساسات دیگری روی بازار اثر گذار هستند؟

ترس و طمع احساساتی هستند که بر روی تریدرها و کل بازار تأثیر می‌گذارند. علاوه بر این دو حس، احساسات دیگر نیز وجود دارند که به صورت فردی بر تریدرها تأثیر می‌گذارند و گاهی حتی بر روی بازار نیز تأثیرگذار هستند:

-        خستگی: زمانی که حجم معاملات کاهش یافته و نوسانات بازار کم است، تریدرها ممکن است احساس خستگی کنند. این حالت موجب می‌شود تا تریدرها معاملات جدیدی که با استراتژی آنها همخوانی ندارد، آغاز کنند.

-        هیجان و شادی: زمانی که یک تریدر به نتایج موفقیت‌ آمیزی دست پیدا می‌کند یا سود قابل توجهی کسب می‌کند، احساس هیجان و شادی ممکن است باعث شود تا ریسک‌پذیری او افزایش یابد.

-        ناامیدی: وقتی یک تریدر احساس می‌کند که بازار برایش جالب نیست و نتوانسته‌است به نتیجه دلخواه دست یابد، احساس ناامیدی و ناتوانی به وجود می‌آید و این می‌تواند منجر به ترک استراتژی معاملاتی او شود.

-        امید: برخی از سرمایه‌گذاران، حتی در حالی که با شرایط نامساعد مواجه هستند، امید به نتایج بهتری دارند و اغلب تمایل دارند تا اشتباهات خود را نادیده بگیرند و به امید بهبود معاملات ادامه دهند.

-        نگرانی و استرس: وقتی اندازه پوزیشن‌های معاملاتی بسیار بزرگ می‌شود یا تریدر احساس می‌کند کنترلی بر شرایط ندارد، احساس نگرانی و استرس وارد می‌شود.

 

جمع بندی

اندیکاتور ترس و طمع یک ابزار مفید است که دو احساس مهم انسانی در بازار را نشان می‌دهد. وقتی این اندیکاتور نشان می‌دهد ترس افزایش پیدا کرده، به این معنی است که مردم در حال فروش هستند. و اگر اندیکاتور طمع بالا رود، این نشان می‌دهد تریدرها در حال خرید هستند. می‌توان از این اندیکاتور برای مدیریت احساسات خود و تأیید ترید استفاده کرد. به‌عنوان مثال، اگر طمع بالا باشد، می‌توانید ریسک خود را کاهش دهید یا اگر ترس فراگرفته باشد، منتظر تأیید بمانید و در زمان مناسب خرید کنید. این اندیکاتور به تحلیل بازار کمک می‌کند، اما به تنهایی نباید برای تصمیم‌گیری استفاده شود.

 

سوالات متداول

شاخص  Fear and Greedدر ارز دیجیتال چیست؟

شاخص ترس و طمع بیت کوین یکی از معمول‌ترین اندیکاتورهای این دسته است و از چندین فاکتور مختلف تشکیل شده است. این فاکتورها اعدادی را نمایان می‌کنند و در نهایت، شاخص این اعداد را میانگین‌گیری کرده و یک عدد از محدوده ۰ تا ۱۰۰ را نمایان می‌دهد که ۰ ترس زیاد و ۱۰۰ طمع زیاد در بازار می‌باشد.

شاخص ترس و طمع را چگونه و کجا ببینیم؟

چندین وب‌سایت این شاخص را نمایان می‌سازند؛ برای نمونه می‌توان از تریدینگ ویو، Alternative و BTCTools استفاده کرد.

 

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location