سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

ترا اکنون پس از اتریوم، شبکه منتخب حوزه دیفای محسوب می‌شود

شبکه ترا (LUNA) که مبتنی بر بلاک‌چین کازماس (Cosmos) است یک صرافی غیرمتمرکز (DeFi) در حال رشد است که اکنون رسماً به دومین اکوسیستم بزرگ در امور مالی غیرمتمرکز تبدیل شده است. بر اساس داده‌های به دست آمده، ارزش کل قفل شده (TVL) ترا بیش از ۲۳ میلیارد دلار است که بالاترین ارزش کل قفل شده این شبکه تا به امروز است.

این ارزش کل قفل شده تقریباً دو برابر بیشتر از TVL شبکه‌های بی‌ان‌بی چین (BNB Chain) و فانتوم (Fantom) است. شبکه اتریوم همچنان بر ۵۴ درصد از کل بازار صرافی‌های غیرمتمرکز (DeFi) تسلط دارد و ارزش کل قفل شده آن ۱۱۱ میلیارد دلار است. با این حال، اگر نمودار TVL را به توکن لونا (Luna) شبکه ترا تغییر دهیم، خواهیم دید که روند این توکن رابطه مستقیمی با شبکه ترا داشته است و برعکس.

همانطور که گفته شد، لونا توکن شبکه ترا و یک توکن حاکمیتی است که برای پرداخت‌ هزینه‌‌های تراکنش شبکه استفاده می‌شود. به طور کلی، این نمودارها نشان می‌دهند که در کنار افزایش فعالیت شبکه ترا، عامل اصلی پیشرفت شبکه افزایش قیمت توکن لونا بوده است.

داده‌ها نشان می‌دهد که توکن لونا در هفته گذشته نزدیک به ۳۸٫۸ درصد افزایش قیمت داشته است. در کنار افزایش قیمت توکن بومی شبکه ترا، توکن پروتکل آنچور (ANC) که توسط شبکه ترا میزبانی می‌شود بیشتر از ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است. آنچور یک بازار پولی شبیه به پروتکل آوه (Aave) اتریوم است که کاربران می‌توانند با قفل کردن دارایی خود تا ۲۰ درصد درآمد کسب کنند.

به طور کلی، افزایش‌های قیمتی زیادی وجود دارد که بتوانند به عامل اصلی پیشرفت اکوسیستم ترا تبدیل شوند. دلایل افزایش اخیر ارزش کل قفل شده شبکه ترا بی‌شمار است و می‌تواند به دلیل افزایش قیمت توکن لونا تا معامله شدن آن در بورس صرافی FTX باشد.

مهم‌ترین دلیل پیشرفت اخیر شبکه ترا، می‌تواند اختصاص یک میلیارد دلار به خزانه بیت‌کوین باشد که از طریق فروش توکن لونا به دست آمد. بر اساس گزارش‌ها، این منابع مالی با هدف ایجاد چیزی به نام UST Forex Reserve اختصاص داده شده است.

استیبل‌کوین UST متعلق به شبکه ترا است و مخفف کلمه TerraUSD است. بنیاد لونا (LFG) یک سازمان غیرانتفاعی است که برای پشتیبانی از هر چیزی در شبکه ترا طراحی شده است. هدف از اختصاص دادن این یک میلیارد دلار برای ذخیره این است که در صورت هرگونه نوسان قیمت این استیبل‌کوین، یک ذخیره وجود داشته باشد که بنیاد بتواند قیمت این استیبل‌کوین را بر روی یک دلار ثابت نگه دارد.

هدف از اختصاص دادن این یک میلیارد دلار مشخص است و جالب است بدانید که یک آربیتراژ (Arbitrage) جالب در شبکه به وجود آورده است. اگر UST به زیر یک دلار آمده باشد، کاربران همچنان می‌توانند آن را بخرند و سپس آن را به ۱ دلار لونا مبادله کنند و غیرمستقیم از یک تخفیف قیمتی بهره ببرند. در این حین، همانطور که این UST خریداری و سپس تبدیل می‌شود، سوزانده شده و از گردش هم خارج می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که عرضه این استیبل‌کوین کاهش پیدا کند و منجر به افزایش قیمت و بازگشت آن به ۱ دلار شود. برعکس، با سوزانده شدن توکن لونا جهت تبدیل به UST، عرضه توکن لونا نیز کاهش پیدا می‌کند و افزایش قیمت مشابهی را تجربه می‌کند.

آربیتراژ به مفهوم کسب سود از اختلاف قیمت در دو یا چند بازار است و این رابطه به وضوح بین این دو دارایی جریان دارد. با ایجاد یک دارایی ذخیره و معرفی بیت‌کوین به عنوان یک دارایی غیر مرتبط، بنیاد لونا می‌تواند در صورتی که مکانیسم گفته شده در بالا نتواند قیمت لونا را ثابت نگه دارد، خود دست به کار شود. ارزش بازار UST هر هفته بیشتر می‌شود و رقم یک میلیارد دلار برای تثبیت پروژه‌ای با ارزش بازار بیش از ۱۳ میلیارد دلار امری منطقی است.

از دیگر مزایای استفاده از بیت‌کوین به عنوان دارایی ذخیره در اکوسیستم ترا، مقاوم بودن در برابر سانسور و به طور کلی، غیرمتمرکز بودن آن است که به عنوان پشتیبان برای استیبل‌کوین UST و شبکه ترا عمل می‌کند. این یک اقدام منحصر به فرد از یک پروژه منحصر به فرد است که می‌تواند در زمان‌های اضطراری مانند روزهای سیاه بازار از ترا و استیبل‌کوین آن پشتیبانی کند.

در حال حاضر، شبکه ترا برای رسیدن به اتریوم فاصله زیادی دارد، اما ترا یک شبکه خاص است و جدا شدن آن از باقی شبکه‌های بلاک‌چین ارزهای دیجیتال این موضوع را اثبات می‌کند که ترا چیزی بیشتر از یک شبکه معمولی است. در زمان نگارش این مقاله، توکن لونا با ۷٫۵۶ درصد کاهش در قیمت ۷۹ دلار معامله می‌شود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version