video thumb

آیا اتریوم دربرابر رقبای خود شکست خورده است؟

اتریوم یک غول مالی غیرمتمرکز است که در چند سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی بوده است که دلیل آن، افزایش توجه ها به حوزه دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) بوده است. با این حال محبوبیت اتریوم ممکن است در نهایت کاهش یابد، زیرا پروتکل های دیگر به دنبال آن هستند تا موقعیت و جایگاه این رمزارز قدیمی را در بازار از بین ببرند و جایگزین آن شوند.

بیت کوین و تولد اتریوم

بیت کوین (BTC) را مادر تمام بلاک چین های جهان می نامند، زیرا بیت کوین شروع کننده حرکت جهانی ارزهای دیجیتال بود و از زمان عرضه آن در سال ۲۰۰۹، تا به امروز تلاش های زیادی توسط جامعه و فعالان برای ایجاد یک ارز قدرتمند صورت گرفت اما اکثر آنها دوام و ماندگاری نداشتند. اما یکی از ارزهای موفق قدیمی، اتریوم بود که با توکن اتر (ETH) علاوه بر حفظ جایگاه خود به عنوان دومین رمزارز برتر بازار، توانست شبکه بسیار قدرتمند و بزرگی را ایجاد کند.

اتریوم راهی را برای ایجاد قراردادهای هوشمند در اختیار کاربران قرار داد، موضوعی که بیت کوین قادر به انجام آن نبود و همین دلیل اصلی رشد اتریوم و کسب جایگاه فعلی به عنوان بلاک چین پیشرو در حوزه دیفای بود. بیت کوین با اینکه در تلاش برای جذب دیفای راه حل هایی را مانند شبکه لایتنینگ ارائه کرده است، اما با این حال اتریوم در بازار برنامه های غیرمتمرکز، همچنان جایگاه بسیار بالاتری در برابر بیت کوین دارد. اما آیا اتریوم می تواند این جایگاه را حفظ کند؟

نقاط قوت و ضعف فعلی اتریوم

اتریوم در سال ۲۰۲۱ شاهد پذیرش بی سابقه ای بود و در ماه نوامبر به ۸۰۰ هزار کاربر فعال روزانه رسید. اتریوم در زندگی روزانه موارد استفاده مختلفی پیدا کرده است و ارزش کل دارایی های قفل شده در پلتفرم های دیفای این شبکه به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار می رسد. برخی از خدمات ارائه شده توسط این برنامه های غیرمتمرکز اتریوم، شامل وام، مدیریت دارایی، استیبل کوین ها، تجارت و بیمه می شود. اما افزایش محبوبیت بلاک چین در طی چند سال گذشته مشکلاتی را نیز به همراه داشته است.

هرچه بیشتر از شبکه استفاده شود، تراکم آن بیشتر می شود و متعاقبا هزینه های تراکنش که به عنوان گس (Gas) شناخته می شود نیز افزایش پیدا می کند. این هزینه ها برای کمک به استخراج کنندگان شبکه با مکانیسم اجماع اثبات کار دریافت می شود. اما افزایش کارمزد، باعث می شود تا بسیاری از تراکنش های مالی با شبکه اتریوم دیگر سودی برای خریداران یا فروشندگان نداشته باشد. هرچند پاسخی برای مشکل تراکم و مقیاس پذیری اتریوم وجود دارد و آن، تغییر اتریوم به اثبات سهام و سایر ارتقاها در انتقال کامل خود به آنچه امروزه اتریوم ۲ شناخته می شود، است.

با این حال، تاخیر در اجرای مراحل مختلف عرضه کامل اتریوم ۲، همراه با افزایش محبوبیت سایر بلاک چین های قرارداد هوشمند می تواند جایگاه اتریوم را متزلزل کند.

ورود رقبای جدید

طی سالیان گذشته ارزها و شبکه های جدیدی به بازار آمده اند و سعی دارند تا به بالای جدول ارزهای برتر بازار نفوذ کنند. در این بین برخی از ارزها از جمله سولانا، پولکادات و الگورند موفق شده اند محبوبیت زیادی بدست آورند و از رقبای اصلی اتریوم شناخته می شوند. اما چرا به این ارزها “قاتل اتریوم” گفته می شود و آیا واقعا پتانسیل آن را دارند که جایگاه اتریوم را کسب کنند؟

برگ برنده سولانا، سرعت تراکنش بسیار بیشتر نسبت به اتریوم است. با اینکه این شبکه گزارش داده است که می تواند تا ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه را پردازش کند، اما هنوز به این سطح نرسیده است. اگرچه هنوز سرعت تراکنش های سریعتری نسبت به اتریوم با کسر هزینه کمی از هر تراکنش انجام می دهد.

پولکادات قابلیت همکاری را ارائه می کند و این اجازه را می دهد تا شبکه های مختلف به طور یکپارچه با هم کار کنند. با این حال، این ویژگی هنوز به طور کامل راه اندازی نشده است و دقیقا مشخص نیست که پولکادات قرار است چگونه این کار را انجام دهد.

الگورند یک بلاک چین دیگر است که سرعت تراکنش بالای دارد، هزینه های شبکه را کاهش داده و تا به الان سابقه خاموشی و خرابی شبکه نداشته است. رشد این شبکه آرام اما مداوم بوده است.

سولانا، پولکادات و الگورند با اینکه هر سه رقیب اتریوم هستند، اما هرکدام متفاوت عمل می کنند و هرکدام به شکل کنونی خود مزایایی را نسبت به اتریوم دارند. در حالی که ممکن است با قابلیت همکاری زنجیره ها شاهد همکاری شبکه ها باشیم، اما در نهایت کدام یک می تواند تسلط واقعی را بر بازار و پلتفرم های دیفای و غیرمتمرکز داشته باشد؟

آیا اتریوم می تواند جایگاه خود را در سال ۲۰۲۲ و سال های آینده حفظ کند؟

اتریوم در زمینه های مختلفی با سولانا، پولکادات و الگورند رقابت سختی دارد. هرکدام راه حل هایی را برای مشکلات فعلی اتریوم ارائه می دهند و به همین دلیل محبوب شده اند. در حال حاضر رقبا فاصله بسیار زیادی با اتریوم دارند و سخت است که در مدت کوتاهی شاهد شکست این شبکه باشیم، اما اگر عرضه کامل اتریوم ۲ به خوبی اجرا نشون یا دوباره به تاخیر بیفتد، رقبای اتریوم به خوبی می توانند از این فرصت استفاده کرده و فاصله خود را با دومین رمزارز بازار کم کنند. طبق آخرین اعلامیه ها، احتمالا چند ماه آینده و اواسط سال ۲۰۲۲ سازوکار این شبکه از اثبات کار به اثبات سهام تغییر خواهد کرد.