سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

نرخ بهره چیست و چرا بر بازار ارزهای دیجیتال اثر می‌گذارد؟

در هفته گذشته، فدرال رزرو پس از ماه‌ها تاخیر سرانجام اعلام کرد که در ۱۶ مارس سال ۲۰۲۲ تصمیم خودش مبنی بر افزایش نرخ بهره اعلام خواهد کرد و همانطور که انتظار می‌رفت، نرخ بهره در این تاریخ به میزان ۰٫۲۵ درصد افزایش پیدا کرد و با توجه به آشفتگی جهانی و وضعیت کاهشی خود بازار، این افزایش چندان تاثیر زیادی بر روی بازار نداشت. اما هنوز برای خوشحالی کردن بسیار زود است.

بر اساس گفته‌های فدرال رزرو آمریکا، افزایش نرخ بهره با هدف مبارزه با تورم بالای آمریکا که در چند سال گذشته بی ‌سابقه بوده‌ است، در سه مرحله انجام خواهد شد. تحلیلگران می‌گویند که این افزایش ۰٫۲۵ سه مرحله‌ای شاید تاثیر آن در همان زمان اعمال مشخص نشود، اما معتقد هستند که این افزایش‌ها اگر به بازار شوک وارد نکنند، قطعا در بلند مدت می‌توانند تاثیر خود را بر ارزش رمزارزهای بازار بگذارد.

اکنون در این مقاله از سرمایکس، می‌خواهیم به صورت کلی به نرخ بهره و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

نرخ بهره چیست؟

برای توضیح بهتر این موضوع که نرخ بهره چیست و چرا می‌تواند بر بازار ارزهای دیجیتال اثر بگذارد، از وضعیت و تصمیمات کنونی فدرال رزرو آمریکا استفاده می‌کنیم. فدرال رزرو آمریکا در واقع همان بانک مرکزی آمریکا است و نرخ بهره همان سودی است که بانک‌ها در وام‌هایی که به مردم می‌دهند لحاظ می‌کنند. زمانی که نرخ بهره پایین و بالا می‌رود، دلار آمریکا ضعیف و قوی می‌شود و یک ارتباط مستقیم وجود دارد. ضعیف و قوی شدن دلار آمریکا تاثیرات مختلفی بر اقتصاد این کشور دارد و بر خلاف باور عموم، ضعف دلار باعث ترقی آمریکایی‌ها می‌شود.

نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا تعیین می‌شود و دولت اجازه‌ای در دخالت در امور اقتصادی و تصمیمات فدرال رزرو ندارد. بانک مرکزی بر اساس شرایط اقتصادی کشور تصمیمات متفاوتی می‌گیرد. در حال حاضر، تورم در آمریکا افزایش بی سابقه‌ای داشته و فدرال رزرو برای کاهش تورم تصمیم گرفت که نرخ بهره را افزایش دهد. وقتی نرخ بهره بالا می‌رود مردم کمتر وام می‌‌گیرند چرا که بازپرداخت با قیمت بالاتری است و مردم سعی می‌کنند پول‌های خود را در بانک‌ها نگه دارند و کمتر خرج کنند که در نتیجه این اتفاق، تورم پایین می‌آید.

و برعکس این اتفاق زمانی که تورم مهار شود رخ می‌هد، اگر اقتصاد نیاز به رونق و رشد داشته باشد، فدرال رزرو تصمیم می‌گیرد که نرخ بهره را کاهش دهد تا مردم به وام گرفتن که اکنون کم هزینه شده روی بیاورند و بیشتر خرج کنند.

افزایش یا کاهش نرخ بهره چه ارتباطی با بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

به صورت خلاصه، کاهش نرخ بهره منجر به هزینه بیشتر مردم، کاهش دلار و به دنبال آن افزایش تورم می‌شود. مردم برای در امان ماندن از کاهش قیمت دلار و تورم بالا، به بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال روی می‌آورند تا از بی ارزش شدن پول خود جلوگیری کنند. اکنون اگر نرخ بهره افزایش پیدا کند، مردم کمتر می‌توانند خرج کنند، دلار افزایش پیدا می‌کند و تورم هم کاهش، اما چرا باعث کاهش ارزش بازار ارزهای دیجیتال می‌شود؟ به این دلیل که نرخ بهره بالا بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال که جزو بازارهای پر ریسک مالی محسوب می‌شوند را پر ریسک‌تر از همیشه می‌کند و مردم در این زمان کمتر وارد این نوع بازارها می‌شوند.

به همین دلیل است که ترس از این اتفاق و اجرای آن مدت هاست که اثر منفی و کاهشی بر بازار گذاشته و با آغاز افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲، احتمال کاهشی بودن سال ۲۰۲۲ و یک بازار خرسی دور از انتظار نخواهد بود. تاریخ‌های ۲۵ تا ۲۶ ژانویه (انجام شده)، ۱۵ تا ۱۶ مارس (انجام شده)، ۳ تا ۴ می، ۱۴ تا ۱۵ ژوئن، ۲۶ تا ۲۷ جولای، ۲۰ تا ۲۱ سپتامبر، ۱ تا ۲ نوامبر و ۱۳ تا ۱۴ دسامبر برنامه جلسات فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲ است. در مجموع ۸ جلسه وجود دارد که تا به الان دو جلسه برگزار شده و در جلسه ماه مارس اولین افزایش نرخ بهره انجام شده است.

این یعنی شش جلسه دیگر وجود دارد که هر کدام می‌تواند باعث کاهش ارزش ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین شود. در نگاه اول، به نظر می‌رسد که شش افزایش نرخ بهره دیگر باقی مانده است، اما این اتفاق بعید است و با توجه به اولین افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۵ تا ۱۶ مارس، این احتمال وجود دارد که دو جلسه آتی ۳ تا ۴ می و ۱۴ تا ۱۵ ژوئن دو افزایش نرخ بهره دیگر فدرال رزرو برای مهار تورم باشد.

به یاد داشتن برنامه‌های آتی فدرال رزرو و آماده بودن برای آن، می‌تواند کمک شایانی به سرمایه‌گذاران و تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال در کنترل دارایی و کمتر کردن ریسک خود بکند.

افزایش نرخ بهره تا چه اندازه می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد؟

برای پاسخ به این سوال، باید نگاهی به وضعیت بازار در اولین جلسه فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲ بیاندازیم. با تشکیل جلسه در ۲۶ ژانویه، بیت‌کوین با ۶ درصد کاهش در کمتر از ۲۴ ساعت از محدوده ۳۸ هزار دلار به ۳۵,۶۰۰ دلار رسید. همین مثال به تنهایی کافی است تا نشان دهد که تصمیمات و جلسات فدرال را تا چه اندازه می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد، اما ترس از تصمیمات فدرال رزرو و اعلامیه‌های آن بر بازار حتی بیشتر از خود جلسات است.

در ۵ ژانویه، قبل از برگزاری اولین جلسه فدرال رزرو در ۲۶ ژانویه، این سازمان مالی از برنامه‌های احتمالی خود در سال ۲۰۲۲ صحبت کرد و عنوان کرد که این احتمال وجود دارد که در سال ۲۰۲۲ نرخ بهره افزایش پیدا کند. پس از انتشار اخبار مرتبط به این موضوع، بیت‌کوین در عرض چند ساعت از ۴۶,۵۰۰ دلار به ۴۳,۲۰۰ دلار کاهش پیدا کرد و چند روز بعد از ان این کاهش ادامه پیدا کرد و به ۴۱,۵۰۰ دلار رسید.

بازار ارزهای دیجیتال از تاریخ ۵ ژانویه تاکنون، در وضعیتی نزولی قرار داشته و بیش از ۲۱٫۷ درضد از ارزش کلی خودش را از دست داده است. به عبارتی، تصمیمات و تجاوزگری‌های فدرال رزرو تاثیر به سزایی بر ارزهای دیجیتال داشته و احساسات بازار را در انتظار برای یک سیاست پولی سختگیرانه و فشرده‌تر آشفته کرده است.

بسیاری از تحلیلگران موضع فدرال رزرو و تصمیمات آن را عامل اصلی وضعیت آشفته و نزولی بازار می‌دانند. لو کرنر (Lou Kerner)، مدیرعامل شرکت بلاک‌چین کوین‌وستورز (Blockchain Coinvestors) گفته است که بانک مرکزی آمریکا همچنان بر بازار کنترل دارد. او می‌گوید که سخت‌تر شدن بازار از سوی فدرال رزرو بزرگ‌ترین مشکلی است که هم بازار سهام و هم بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. او دلیل اصلی همبستگی بسیار بالا بازار سهام و رمزارز را همین موضوع عنوان می‌کند.

به طور خلاصه، افزایش سه مرحله‌ای یا حتی بیشتر نرخ بهره می‌تواند به طور قابل توجهی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد و یک سال نزولی برای بازار رقم بزند. نمی‌توان به طور دقیق حدس زد که قیمت‌ها تا چقدر می‌توانند کاهش داشته باشند، اما نباید فراموش کرد که بازار نسب به سال‌های گذشته متفاوت است. برخی اقتصاددانان و تحلیلگران معتقدند که تورم قبل از این که بهتر شود بدتر می‌شود و ممکن است که فدرال رزرو برای مهار تورم از سه مرحله افزایش نرخ بهره فراتر برود. در گذشته‌ها هم گفته شد بود که افزایش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو ممکن است کافی نباشد و افزایش ۰٫۵ درصدی دور از ذهن نخواهد بود. با این حال، هر تصمیمی که در آینده اتخاذ شود، قطعا به سود بازار ارزهای دیجیتال نخواهد بود.

آیا بهبود همه‌گیری کووید-۱۹ در جهان می‌تواند وضعیت اقتصاد جهانی را بهتر کند؟

هنوز بسیار زود و دشوار است که با قاطعیت بگوییم زمان بهبود از همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ رسیده است، اما بررسی این احتمال خالی از لطف نخواهد بود. بیشتر بی‌ثبانی اقتصاد جهانی و کشورهای بزرگ به خصوص آمریکا ریشه در همه‌گیری ویروس کرونا دارد که شوک‌های بسیار زیادی به بازار وارد کرد و باعث افزایش قیمت‌ها شد. اگر این همه‌گیری در ماه‌های آینده بهبود پیدا کند و تثبیت شود، می‌تواند باعث کاهش تورم شود و بتواند جلوی فدرال رزرو برای اجرای افزایش نرخ بهره بگیرد.

برخی تحلیلگران دیدگاه متفاوتی دارند. آن‌ها می‌گویند که فدرال رزرو سه افزایش نرخ بهره ۰٫۲۵ درصدی دارد که در نهایت به یک ۱ درصد افزایش نرخ بهره می‌رسد. گفته می‌شود که این ۱ درصد نسبت به ۲٫۴ درصد سال ۲۰۱۹ و ۱۹ درصد سال ۱۹۸۱ رقم بزرگی نیست. تحلیلگران بر این باورند که این ۱ درصد افزایش نرخ بهره بیشتر از این که بر ارزهای دیجیتال اثر بگذارد بر بازار سهام می‌گذارد و شاید بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بازار از این افزایش نرخ بهره در امان بمانند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location