video thumb

مزایا و معایب دریافت حقوق با بیت کوین

بیت کوین به عنوان رهبر بازار ارزهای دیجیتال، تغییرات زیادی در مکانیسم معاملات دیجیتال و مالی جهانی ایجاد کرده است. این رمزارز پشتیبانی بانک مرکزی یا تیم پشتیبانی ندارد و دروازه هایی را برای کسب درآمد سریع و آسان برای بسیاری از جهانیان باز کرد. اکنون، این رمزارز یک روش پرداختی نوین و نوع جدیدی از پول در صنعت بلاکچین است و جذابیت آن به حدی است که بسیاری در جهان خواهان این هستند که حقوق آنها به شکل ارزدیجیتالی و بیت کوین پرداخت شود. این تصمیم برای ایرانیان نیز با توجه به خاصیت ضدتورمی بیت کوین می تواند جذاب باشد، اما آیا این یک تصمیم عاقلانه است؟ امروز می خواهیم این تصمیم و عوامل دخیل را بررسی کنیم، پس اگر علاقه مند به دریافت حقوق خود به شکل رمزارز و بیت کوین هستید مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بیت کوین، رمزارز محبوب جهانی

تاریخچه فعالیت بیت کوین BTC به سال ۲۰۰۹ بر می گردد، زمانی که فردی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو آن را عرضه کرد و اعلام کرد که هیچکس صاحب و مالک مطلق این ارزدیجیتالی نیست. اما سازنده ناشناس این رمزارز باعث نشد که اختلالی در مسیر فتح ارزهای دیجیتال و محبوبیت جهانی بیت کوین ایجاد شود.

محبوبیتی که شروع اصلی آن را می توانیم از سال ۲۰۱۷ بدانیم، زمانی که افزایش قیمتی زیادی رخ داد و موارد استفاده واقعی آن به همگان نمایش داده شد. بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و به راحتی در دسترس است. با این حال، ایده استفاده از بیت کوین به عنوان وسیله ای برای خرید کالاها و خدمات هنوز به طور گسترده در جهان اجرایی نشده است. هرچند امروزه بسیاری از شرکت ها، خرده فروشان، پلتفرم ها و حتی دولت کشورها از بیت کوین به عنوان وسیله ای برای تبادل خدمات و پرداخت ها استفاده می کنند.

بیت کوین طی سالیان گذشته بارها کاهش قیمتی را تجربه کرده است، اما هربار مشاهده کردیم که این رمزارز موفق شده است قیمت را برگرداند و حتی رکورد زنی کند. در حال حاضر، این رمزارز فاصله تقریبا زیادی با اوج قیمتی خود یعنی ۶۴٫۸ هزار دلار دارد، اما این موضوع طرفداران ارزهای دیجیتال و بیت کوین را ناامید نکرده است و طی ماه های گذشته شاهد رشد آرام ولی مداوم بیت کوین بوده ایم. در حال حاضر با نزدیک شدن به ۵۰ هزار دلار، گمانه زنی ها برای شروع روند افزایش قیمتی جدید آغاز شده است و اکثر فعالان و تحلیلگران به آینده بازار خوش بین هستند.

اما آیا بیت کوین می تواند به عنوان ارزی برای دریافت حقوق استفاده شود؟

ریشه فعالیت بیت کوین با استخراج گره خورده است، فرآیند استخراج اهمیت زیادی برای بیت کوین دارد و علاوه بر امنیت، کنترل بر میزان عرضه، بر قیمت ها نیز اثرگذار است. اما فرآیند استخراج بیت کوین به مقدار زیادی برق نیاز دارد و این موضوع علاوه بر نوسانات قیمتی و کلاه برداری های انجام شده در پلتفرم های رمزارزی مورد انتقاد دولت ها و بسیاری از فعالان اقتصادی کشورها بوده است. برخی کشورها مانند چین به دلایل گفته شده و همچنین استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای پولشویی و جا به جایی غیرقانونی پول، فعالیت رمزارزها را ممنوع کرده اند و افزایش سخت گیری و ممنوعیت ها در بسیاری از کشورهای دیگر مورد بحث است.

علاوه بر خطر ممنوعیت، برخی از کارشناسان از بیت کوین به عنوان حبابی نام می برند که در نهایت می ترکد و ریسک زیادی به همراه دارد. نوسانات بیت کوین با اینکه می تواند سودآور باشد، اما همچنین این پتانسیل را دارد که سرمایه شما را کاهش دهد و ضرر مالی را تجربه کنید.

با این حال، همه چیز بر علیه بیت کوین نیست. برخی دیگر از کارشناسان بیت کوین را به عنوان تغییر دهنده معاملات و اقتصاد جهانی می دانند و آن را آغاز عصر جدیدی در دنیای تجارت و صنعت بلاک چین معرفی می کنند.

با اینکه برخی کشورها بیت کوین و ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده اند، اما همچنین شاهد پذیرش رمزارزها در دیگر کشورها از جمله السالوادور هستیم که از بیت کوین به عنوان پول رسمی کشور استفاده می کنند. بیت کوین بارها در موارد حیاتی به کمک کشور و مردم آمده است و از آخرین مورد استفاده می توانیم به جنگ روسیه-اوکراین اشاره کنیم که دولت اوکراین توانست با کمک های مالی جمع آوری شده با ارزهای دیجیتال، تجهیزات، غذا و موارد مورد نیاز خود را تهیه کند.

همانطور که گفته شد، نوسانات بیت کوین می تواند روی مثبت نیز داشته باشد، موضوعی که در سال ۲۰۱۷ به خوبی مشاهده شد. رشد چندبرابری بیت کوین توجهات زیادی را به این رمزارز جلب کرد و از آن زمان، بسیاری بیت کوین را به عنوان روشی پرداختی برای کالاها و خدمات انتخاب کرده اند.

با این حال، در مجموع استفاده از بیت کوین به عنوان یک ارز در معاملات روزانه نقاط قوت و ضعف خود را به همراه دارد. در حال حاضر در کشور ما خیلی از فروشگاه ها و شرکت ها بیت کوین را به عنوان روش پرداختی قبول نمی کنند، اما دارندگان بیت کوین می توانند به راحتی رمزارزهای خود را به نرخ روز به دلار یا تومان تبدیل کنند.

اگر بخواهیم قانون گذاری را نیز بررسی کنیم، ایران از جمله استفاده کننده های گسترده ارزهای دیجیتال است و رمزارزها می توانند برای رفع تحریم ها فواید و موارد استفاده زیادی داشته باشند. با توجه به اطلاعاتی که تا به امروز منتشر شده است، به نظر می رسد رویکرد کلی دولت ایران قانون گذاری باشد و حداقل با توجه به شرایط حال حاضر، ممنوعیتی در فضای رمزارز کشور اعمال نمی شود.

دریافت بیت کوین و ارزهای دیجیتال به عنوان حقوق در بهترین حالت می تواند ریسک باشد، موضوعی که می تواند در نهایت منجر به افزایش دارایی ها و کسب سود شما منجر شود یا برعکس، کاهش دارایی و ضررهای طولانی مدت در انتظار شما باشد.

پیشنهاد می کنیم تنها در صورتی حقوق خود را به عنوان ارزهای دیجیتال دریافت کنید که مقداری از آن به عنوان پس انداز شما باشد و توان جایگزین کردن وجه از دست رفته را داشته باشید.

پیشنهاد شما چیست؟ آیا به بیت کوین اطمینان دارید؟