سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

بیش از سه چهارم بانک‌های جهان در حال بررسی عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند

بر اساس تحقیقات شرکت حسابداری پرایس‌واترهاوس‌کوپرز (PwC)، بیش از ۸۰ درصد بانک‌های مرکزی دولت‌ها علاقه‌مند به راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند یا قبلاً این کار را انجام ‌داده‌اند. در روز دوشنبه ۴ آوریل، دومین گزارش سالانه شاخص جهانی CBDC با هدف بررسی تمایل بانک‌ها به راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی منتشر شد.

هایدن جونز (Haydn Jones)، متخصص بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در شرکت پرایس‌واترهاوس‌کوپرز می‌گوید که بیش از ۸۰ درصد بانک‌های مرکزی در حال آماده سازی برای راه‌اندازی یک CBDC هستند یا در گذشته این کار را انجام داده‌اند. این گزارش شامل CBDCهای خرده فروشی (Retail) که برای استفاده عموم ایجاد شده است و هم شامل CBDCهای عمده فروشی (Wholesale) که برای استفاده مؤسسات مالی و بانک‌های مرکزی ایجاد شده است، می‌شود.

برای درک بهتر خرده فروشی و عمده فروشی، باید بدانید که هر کدام به چه معنی هستند و چرا اینگونه تعریف می‌شوند. عمده فروشی به فروش کالا به مشتریانی همچون خرده فروشان، صنایع و دیگران به صورت عمده و با قیمت پایین اشاره دارد. خرده فروشی به معنای فروش کالا در مقادیر کوچک است. در خرده فروشی کالا برای مصرف، نه فروش مجدد و در حجم کم به مشتری نهایی فروخته می شود.

این گزارش در ادامه علاوه بر لیست کردن CBDCهای خرده فروش و عمده فروش، اقدام به امتیازدهی به این CBDCها از ۰ تا ۱۰۰ کرده است. بر اساس این گزارش، CBDCهای خرده فروشی در مقایسه با همتایان عمده فروشی خود پیشرفت بیشتری داشته‌اند. به عنوان مثال، بانک مرکزی نیجریه امتیاز ۹۵ را دریافت کرده است و CBDC بانک مرکزی نیجریه در هر دو دسته خرده فروشی و عمده فروشی بهترین در نوع خود است.

از دیگر موارد قابل توجه در دسته CBDCهای خرده فروشی، بانک مرکزی باهاما بود. باهاما از اولین کشورهایی محسوب می‌شود که CBDC را راه‌اندازی کرده است. بانک مرکزی جامائیکا CBDC خود را برای عرضه در سال جاری برنامه ریزی کرده است و تایلند در آگوست سال گذشته اعلام کرد که توسعه و آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی را در دستور کار قرار داده است.

هایدن جونز همچنین در مورد سطح فکری و آمادگی بانک‌های مرکزی سراسر جهان اظهار نظر کرد و گفت: “کشورها در سطوح مختلف پیشرفت و بلوغ فکری نسبت به CBDC قرار دارند و هر کشور دلایل مختص به خود را دارد. افزایش فراگیری مالی، تسهیل پرداخت‌های فرامرزی، کنترل جرایم مالی و بسیاری موارد دیگر همه عواملی هستند که در تصمیم بانک‌های مرکزی کشورها نقش دارند.” جونز در پایان صحبت‌های خود گفت که انتظار می‌رود تحقیقات، آزمایش و اجرای CBDC در سال ۲۰۲۲ افزایش قابل توجهی داشته باشد.

گزارش شرکت پرایس‌واترهاوس‌کوپرز به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی ختم نمی‌شود و مروری هم بر ده استیبل کوین برتر مبتنی بر دلار آمریکا بر اساس ارزش بازار ارائه می‌کند. در این گزارش نحوه عملکرد هر استیبل کوین و پشتیبانی‌های آن مورد بحث قرار گرفته است. جونز خاطرنشان کرد که استیبل‌ کوین‌ها بخش جدایی ناپذیری از اکوسیستم ارزهای دیجیتال هستند و برای بانک‌ها و موسسات مالی غیرممکن است که بدون استفاده از استیبل کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location