سرمایکس
video thumb

آیا بیت کوین ایرانی جذابیتی برای سرمایه گذاران دارد؟

ارز دیجیتال یک مدل از پول الکترونیکی است که مجهز به تکنولوژی غیرمتمرکز است و کاربران می توانند با استفاده از آن ذخیره و پرداخت پول را ایمن و بدون نیاز به نام نویسی یا بهره گیری از بانک ها و موسسه های واسطه ای انجام دهند. در یک سال اخیر بحث ارزهای دیجیتال در ایران و بیشتر کشورها بحث برانگیز شده به طوری که در شرایط کنونی حادتر شده است.
اخیرا بسیاری از مردم در حوزه استخراج بیت کوین وارد عمل شده و با استفاده از برق های صنعتی و کشاورزی که ارزان قیمت هستند بیت کوین تولید می کنند.
با وجود این گستردگی فعالیت ها در کشور هنوز تصمیم قاطع و روشنی در خصوص وجاهت قانونی ارزهای دیجیتال و همچنین استخراج بیت کوین اتخاذ نشده و ابهام های زیادی وجود دارد.
سال گذشته بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:

نخستین ارز دیجیتالی کشور از سوی پست‌بانک و عرضه به نظام بانکی برای تأیید ، پیاده‌سازی آزمایشی می شود.

آذری جهرمی ادامه داد:

ارزهای دیجیتال نمادی از تغییرات جهان امروز هستند که در صورت اتخاذ رویکرد انفعالی در حوزه فن آوری اطلاعات، نتیجه ای جز عقب ماندن از جریان رشد جهانی و در نتیجه انفعال حاکمیت نخواهد داشت.

وی افزود: لذا بر اهمیت بهره گیری از ظرفیت های کنونی که در حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات در مدیریت بانکداری و نظام مالی کشور حاکم است تاکید شده و قرار است از توانایی جوانان این مرز و بوم نیز در این زمینه استفاده شود.
آذری جهرمی ادامه داد: در این رابطه قرار شده که پست بانک ایران فراخوانی را اعلم کرده و از همه فرهیختگان کشور برای نقش آفرینی در این زمینه دعوت کرده تا نخستین ارز دیجیتال طراحی شده را پیده سازی آزمایشی کرده و پس از تایید به نظام بانکی کشور معرفی کند.
با وجود سودمند ارزیابی کردن فعالیت ارزهای دیجیتال و استفاده از آن در تعدادی معامله های کوچک از سوی آذری جهرمی، راهبرد بانک مرکزی به رسمیت نشناختن ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین و اتریوم است، بنابراین هرچند از وعده ایجاد ارز دیجیتال ایرانی یک سال می گذرد اما همچنان محقق نشده است.
“عماد ایرانی ” کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک ضمن نادرست دانستن استفاده از عبارت رمزارز بومی را فارغ از هر ماهیتی گفت: ارز به معنی پول خارجی است و افزودن کلمه بومی عبادت نادرستی را ایجاد می کند به دلیل اینکه نمی توان پول داخلی را ارز معرفی کرد.
وی ادامه داد: در صورتی که پول ریال را به شکل توکن‌هایی ( سخت افزار کوچکی که کارش ورود یک کاربر سرویس کامپیوتری به سامانه است) تولید و به مردم داده شود تا داد و ستدهای روزانه را با آن انجام دهند همچون وقتی که در کیف پول نرم افزاری دستگاه تلفن همراه یکصدهزار واحد ریالی موجود باشد که امکان استفاده داشته باشد. هرچند کار کردن با کیف پول ریال چندان چذابیتی ندارد.
دلیلی متقن برای وجود سیستم پرداخت الکترونیکی توسعه یافته در ایران وجود هشت میلیون دستگاه پوز از ۲۵ میلیون دستگاه پوز موجود در جهان در ایران است و این به این معنی است که پرداخت الکترونیکی در کشور در سال های اخیر در قالب کارتی، اینترنتی، موبایلی، کارت به کارت و حساب به حساب و شیوه های دیگه تا آنجا توسعه یافته که امکان انتقال راحت و آسان پول به اشکال مختلف الکترونیکی برایتان فراهم است.
ایرانی کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک گفت: جنبه فناورانه پول مجازی بومی از جذابیت چندانی برخوردار نیست که بتوان به عنوان خدمتی نوین معرفی کرد.
وی ادامه داد: هدف بیش از ۹۰ درصد کسانی که به بیت کوین روی آوردند این بود که بخواهند برای جلوگیری از بی ارزش شدن پولشان بیت کوین تهیه کنند تا متناسب با رشد دلار ارزش سرمایه گذاری آنها نیز ارتقا یابد و سود کنند.
ایرانی اضافه کرد: در صورتی که توکنی که هر واحد آن برابر با یک ریال است به مردم داده شود نوسانی در بازار ندارد بلکه فقط ریال الکترونیکی است که فاقد جذابیت فناورانه و سرمایه گذاری است.
لذا ایجاد پول مجازی داخلی ریال بر بستر بلاک چین برای آسانی جابجایی بین مردم از هرگونه جذابیت فناورانه و ارزش سرمایه گذاری به دور است و مردم از آن استقبال نمی کنند.
باتوجه به نوسان های بسیار زیاد بازار در شرایط کنونی که بسیاری را علاقمند به فعالیت در حوزه بیت کوین و معامله با ارز خارجی کرده ، بلاتکلیفی مردم با تاخیر در تصمیم گیری های حوزه مقررات فعالیتی ارزهای دیجیتال دوچندان شده است همچنین مطرح شدن ایجاد و راه اندازی ارز دیجیتالی بومی در یک سال اخیر و به نتیجه نرسیدن آن علی رغم گذشت یک سال از مطرح شدنش و چگونگی استقبال مردم از آن فضایی از ابهام و تردید را در حوزه فعالیت های بلاک چین نیز ایجاد کرده است.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version