سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

نقش پررنگ شبکه‌های اجتماعی در کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال نگران کننده است

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده در گزارش جدید خود، شبکه‌های اجتماعی را مقصر نیمی از کلاهبرداری‌های مرتبط به ارزهای دیجیتال معرفی کرده و گفته است که بیشتر این کلاهبرداری‌ها در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی انجام گرفته است. این کمیسیون معتقد است که شبکه‌های اجتماعی و ارزهای دیجیتال در کنار هم به ترکیبی خطرناک برای کلاهبرداری تبدیل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیش از یک میلیارد دلار ارز دیجیتال در طول سال ۲۰۲۱ به دست کلاهبرداران از دست رفته است. آمار سال ۲۰۲۱ پنج برابر افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰ و نزدیک به ۶۰ برابر افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد. برای سال ۲۰۲۲، از ۳۱ مارس تاکنون مقدار ارزهای دیجیتال به سرقت رفته به نصف رقم سال ۲۰۲۱ نزدیک شده است که نشان می‌دهد این کلاهبرداری‌ها کند نشده و با سرعت در حال افزایش است.

بر اساس آمار ذکر شده در گزارش این کمیسیون، اینستاگرام (۳۲٪)، فیسبوک (۲۶٪)، واتس اپ (۹٪) و تلگرام (۷٪) بالاترین پلتفرم‌های شبکه اجتماعی مورد استفاده برای کلاهبرداران ارزهای دیجیتال بوده است. نکته قابل توجه ذکر نشدن شبکه اجتماعی معروف توییتر است. توییتر یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده جامعه ارزهای دیجیتال است و با وجود این که این شبکه اجتماعی مملو از ربات‌های کلاهبرداری و جعلی است، به نظر می‌رسد که جایی در این گزارش کمیسیون ندارد.

این گزارش در ادامه به رایج‌ترین نوع کلاهبرداری ارزهای دیجیتال می‌پردازد. بر اساس این گزارش، کلاهبرداری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری رایج‌ترین نوع آن بوده است و ۵۷۵ میلیون دلار از کل رقم ۱ میلیارد دلاری به سرقت رفته را تشکیل می‌دهد. در این نوع کلاهبرداری‌ها، به سرمایه‌گذار وعده‌های نادرست می‌دهند و می‌گویند که می‌تواند با سرمایه‌گذاری در پروژه مورد نظر آن‌ها سود کلانی به دست بیاورند، اما در پایان قربانی این کلاهبرداری می‌شوند و تمام سرمایه خود را از دست می‌دهند.

در روش دیگری که توسط کلاهبرداران استفاده زیادی دارد، با یک سرمایه‌گذار تماس گرفته می‌شود و کلاهبردار خودش را یک مدیر سرمایه‌گذاری معرفی می‌کند و به سرمایه‌گذار قول افزایش سرمایه‌اش را می‌دهد و قربانی را متقاعد می‌‍‌کند که ارز دیجیتال خریداری و آن را به کیف پول کلاهبردار بفرستد، با این عنوان که آن شخص کلاهبردار برای او سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.

این کمیسیون در پایان این بخش از گزارش به روش‌های دیگر کلاهبرداری پرداخته است. این گزارش جعل هویت افراد مشهور را یکی دیگر از روش‌ها عنوان کرده است، روشی که در صورت فریب خوردن سرمایه‌گذار، به راحتی انجام خواهد شد. کلاهبرداری‌های جعل NFT، توکن‌های جعلی، بازی‌های جعلی، سمینارها و مشاورهای کلاهبردار سرمایه‌گذاری از دیگر روش‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است که در ادامه این گزارش فهرست شده‌اند.

Crypto Social Media

قابل توجه است که ۱۸۵ میلیون دلار از کلاهبرداری ۱ میلیارد دلاری سال گذشته به کلاهبردارانی مربوط می‌شود که با فریب عشقی دارایی کاربران را به سرقت برده‌اند. در این روش، کلاهبردار با شخص قربانی روابط عاشقانه برقرار می‌کند، به این منظور که بتواند او را به سرمایه‌گذاری در یک پروژه کلاهبرداری ارز دیجیتال ترغیب کند.

رتبه سوم این کلاهبرداری‌ها به جعل هویت تجاری و دولتی مرتبط می‌شود که ۱۳۳ میلیون دلار از آمار ۱ میلیارد دلاری را تشکیل می‌دهد. در این نوع کلاهبرداری، مشتریان بانک‌ها و موسسات تجاری مورد هدف قرار می‌گیرند و در یک تماس تلفنی به آن‌ها گفته می‌شود که سرمایه آن‌ها در خطر است و از آن‌ها درخواست می‌شود که اطلاعات کیف پول خود را ارسال کنند.

در این گزارش همچنین ذکر شده است که افراد ۳۰ ساله بیشترین کسانی بودند که قربانی کلاهبرداران شده‌اند و ۳۵ درصد از کل دارایی‌های به سرقت رفته متعلق به این افراد است. لازم به ذکر است که مقدار دارایی‌های از دست رفته بر اساس افزایش گروه‌ سنی بیشتر هم می‌شود، به طوری که میانگین ضررهای ارزهای دیجیتال برای افراد ۷۰ ساله به ۱۱,۷۰۸ دلار می‌رسد، در حالی که این رقم برای افراد ۱۸ و ۱۹ ساله فقط ۱۰۰۰ دلار است.

در این گزارش همچنین به مقاله‌ای در وب سایت کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده ارجاع داده شده است که در آن به تعدادی از راه‌های حفاظت از سرمایه و جلوگیری از قربانی کلاهبرداران شدن اشاره شده است. در این مقاله به طور خلاصه گفته شده است که هیچ کسب و کار قانونی از شما اطلاعات کیف پولتان را درخواست نخواهد کرد و شما نباید آن را حتی با دوست خود هم به اشتراک بگذارید. تنها کلاهبرداران شما را ترغیب به سرمایه‌گذاری در یک پروژه با بازده بزرگ می‌کنند. با توجه به تشابه زیاد روش های کلاه برداری در جهان و ایران، لازم است که همواره با روش های جدید کلاه برداری آشنا باشید و با رعایت نکات ایمنی به راحتی فریب نخورید.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version