video thumb

بزرگترین کاهش های قیمتی تاریخ بیت کوین؛ داستان تکراری بازگشت و رکوردشکنی

با گذشت بیش از یک دهه از عرضه بیت کوین، هزاران ارزدیجیتال به بازار اضافه شده اند و بسیاری از آنها در مدت کوتاهی از بین رفته و نتوانسته اند ارزش خود را حفظ کنند. بیت کوین، اولین و محبوب ترین ارزدیجیتال جهان در طی ۱۳ سال عمر خود نیز بارها کاهش و سقوط های سنگین قیمتی را تجربه کرده است اما تا به امروز با قدرت به فعالیت خود ادامه داده و بازار ارزهای دیجیتال نیز بخش بزرگی از رشد و محبوبیت خود را مدیون این پایداری و حضور طولانی مدت بیت کوین است.

در نهایت کاهش، افزایش و نوسان های قیمتی بخشی جدانشدنی از بازار ارزهای دیجیتال است و سال ۲۰۲۲ نیز استثنا نبود. در این سال در مجموع شاهد یک بازار نزولی هستیم، طی هفته های اخیر روند کاهش قیمتی شدید شده است و بیت کوین در روزهای گذشته به محدوده ۲۰ هزار دلار رسید، موضوعی که اهمیت زیادی دارد زیرا بیت کوین سالها از این محدوده قیمتی فاصله گرفته بود. قطعا کاهش قیمتی اخیر فاصله زیادی با اوج قیمتی بیت کوین در ۶۹ هزار دلار ایجاد کرده است، اما این اولین باری نیست که بیت کوین چنین سقوطی را تجربه می کند.

نگاهی به بزرگترین سقوط های قیمتی بیت کوین

در ادامه برخی از بزرگترین کاهش های قیمت بیت کوین را بررسی می کنیم، روزهای بدی که بسیاری تصور می کردند بیت کوین نابود شده است اما در نهایت خلاف آن ثابت شد و بیت کوین با قدرت بازگشت. توجه داشته باشید در این مقاله بسیاری از اصلاح قیمتی های ۲۰ تا ۴۰ درصدی قرار نگرفته اند.

ژوئن ۲۰۱۱: کاهش قیمت ۹۹ درصدی

در سال ۲۰۱۱، بیت کوین توانست از ۱ دلار عبور کند و به بیش از ۳۲ دلار افزایش داشته باشد و به برابری با یک اونس نقره برسد، اتفاقی بزرگ که در ادامه با یک سقوط قیمتی بزرگ همراه بود. در ۱۹ ژوئن، Mt.Gox، بزرگترین صرافی بیت کوین در جهان، اعلام کرد که صدها حساب کاربری هک شده است و میلیون ها دلار بیت کوین به سرقت رفته است. انتشار این خبر، در یک روز منجر به کاهش ارزش بیت کوین در صرافی Mt.Gox به ۰٫۱ دلار شد.

قیمت بیت کوین در سال 2011

معاملات در این قیمت بسیار پایین که با توجه به اشتباهات Mt.Gox، چه در امنیت و چه در نحوه اعلام خبر و واکنش نسبت به این هک رخ داد برای مدت بسیار کوتاهی ادامه داشت و سپس قیمت به محدوده ۲ دلار بازگشت. بیت کوین چند ماه بعد و در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۰ دلار رسید و در سال ۲۰۱۳ اوج قیمتی جدیدی را ثبت کرد.

آگوست ۲۰۱۲: کاهش قیمت ۵۶ درصدی

در آگوست ۲۰۱۲، طرح پانزی گریبانگیر این بازار شد و برای ماه ها سرمایه سرمایه گذاران خرید ارزدیجیتال را جذب کرد. مجرم که بعدا دستگیر و زندانی شد، با وعده سود ۷ درصد هفتگی ۷۰۰ هزار بیت کوین را به سرقت برده بود. خبری که اثر منفی بزرگی در بازار داشت و در طول دو هفته قیمت از محدوده ۱۵٫۲ دلار به کمتر از ۷٫۵ دلار کاهش داشت.

بیت کوین در ماه های بعد از این سقوط قیمتی به آرامی این کاهش قیمتی را جبران کرد و در پایان سال ۲۰۱۲، قیمت به ۱۳٫۵ دلار رسیده بود. قیمتی که فرصت برای رشد شدید قیمتی در سال ۲۰۱۳ را فراهم کرده بود. تنها چند ماه بعد، بیت کوین با شکستن بالاترین قیمت تاریخ خود به بیش از ۱۰۰ دلار رشد داشت.

آوریل ۲۰۱۳: کاهش قیمت ۸۳ درصدی

در آوریل سال ۲۰۱۳، بیت کوین قربانی موفقیت خود شد. با انتشار اخبار و توجه زیاد ایجاد شده پیرامون بیت کوین در رسانه های جهانی، سیل سرمایه گذاران به این بازار روانه شد و معاملات به حدی افزایش یافت که صرافی Mt.Gox دیگر نمی توانست آن را کنترل کند و فرصت مناسبی نیز برای هکرها ایجاد شد. زنجیره ای از اتفاقات که منجر به تعطیلی صرافی Mt.Gox شد و قیمت بیت کوین از ۲۶۰ دلار به ۵۰ دلار سقوط کرد.

بیت کوین در مدت کوتاهی دوباره به محدوده ۱۰۰ دلار بازگشت و تنها در عرض چند ماه و در پایان سال ۲۰۱۳، در اتفاقی تاریخی قیمت این ارز محبوب به بیش از هزار دلار رسید.

دسامبر ۲۰۱۳: کاهش قیمت ۵۰ درصدی

چین از جمله کشورهای جهان است که از گذشته میانه خوبی با ارزهای دیجیتال و بیت کوین نداشته است و در پایان سال ۲۰۱۳، این کشور معاملات بیت کوین را ممنوع اعلام کرد. ممنوعیتی که منجر به کاهش ۵۰ درصدی قیمت از ۱۰۰۰ دلار به ۵۳۰ دلار شد. رابطه چین با ارزهای دیجیتال همچنان آشفته است و به مرور زمان ممنوعیت ها و سخت گیری های این کشور نسبت به بیت کوین و رمزارزها بیشتر شد، هرچند اثر آنها بر قیمت کمتر شده بود.

چین و ارزهای دیجیتال

بیت کوین تنها در چند هفته اثر این خبر منفی را خنثی و در هفته های ابتدایی سال ۲۰۱۴ به محدوده ۹۰۰ دلار بازگشت و برای مدت کوتاهی آن را حفظ کرد. در ادامه سال ۲۰۱۴، بیت کوین در محدوده ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار نوسان داشت.

دسامبر ۲۰۱۷ – دسامبر ۲۰۱۸: کاهش قیمت ۸۴ درصدی

سال ۲۰۱۷ یک سال برجسته برای بیت کوین بود و با شکست تمام رکورد ها، قیمت این ارزدیجیتال به ۲۰ هزار دلار رسید. رشد بزرگی که در ۲۷ دسامبر شکسته شد و قیمت به زیر ۱۲ هزار دلار سقوط کرد. با توجه به اخبار منفی مانند هک های بزرگ در کره و ژاپن و شایعات ممنوعیت بیت کوین در این کشورها، بیت کوین در طول سال ۲۰۱۸ همچنان روند کاهش قیمتی را ادامه داد و در انتهای سال ۲۰۱۸ به ۴ هزار دلار رسید.

جالب است که در مقایسه، این سقوط قیمتی شباهت هایی با سقوط قیمتی اخیر دارد. بیت کوین در اواخر سال ۲۰۲۱ رشد قیمتی شدید خود را آغاز کرد و به اوج قیمتی جدید ۶۹ هزار دلار رسید و سپس با سقوط قیمتی به محدوده ۳۵ هزار دلار رسید. کاهشی که همانند زمان ۲۰۱۷-۲۰۱۸ در سال بعد (۲۰۲۲) ادامه پیدا کرد و قیمت به محدوده ۲۰ هزار دلار رسیده است.

بیت کوین در سال ۲۰۱۳ فرصت بهبود را پیدا کرد و قیمت دوباره به بالای محدوده ۱۰ هزار دلار بازگشت، هرچند در این سال شاهد رشد قیمت شدیدی نبودیم و نوسانات در ۶ تا ۱۰ هزار دلار ادامه پیدا کرد.

مارس ۲۰۲۰: کاهش قیمت ۵۰ درصدی

همه گیری کرونا اثر خود را در بازار بیت کوین نیز گذاشت و زمانی که بازارها در مارس ۲۰۲۰ سقوط کردند، بازار بیت کوین با شدت بیشتری سقوط کرد. بیت کوین تنها در عرض دو روز نیمی از ارزش خود را از دست داد و از بیش از ۱۰ هزار دلار به ۴ هزار دلار رسید.

با اینکه بیت کوین در سال ۲۰۲۰ شروع خوبی نداشت، اما در اواخر این سال بیت کوین رکورد اوج قیمتی خود را جا به جا کرد و تا پایان دسامبر ۲۰۲۰، به نزدیکی ۳۰ هزار دلار رشد کرد. روند مثبتی که در سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کرد.

نوامبر ۲۰۲۱: کاهش قیمت ۵۰ درصدی

در حالی که بیت کوین صعود قیمتی ۲۰۲۰ را ادامه می داد و در اوج قیمتی جدید به محدوده ۶۹ هزار دلار رسیده بود، در اواخر سال ۲۰۲۱ روند نزولی خود را آغاز کرد و در طول دو ماه، به ۳۵ هزار دلار رسید. روندی نزولی که در سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کرده است و هم اکنون قیمت به محدوده ۲۰ هزار دلار وارد شده است.

تا به الان حتما متوجه شده اید که این اولین باری نیست که بیت کوین سقوط قیمتی را تجربه می کند و برخلاف صحبت هایی از نابودی این ارز و بازار رمزارز، می توانیم با توجه به سابقه بیت کوین با اطمینان بگوییم که هرچند زمان دقیقی برای آن وجود نداشته باشد اما در نهایت بیت کوین بازخواهد گشت.

پیش بینی شما از روند آینده بیت کوین چیست؟