video thumb

مدیرعامل شرکت سلسیوس سکوت خود را پس از ۳ روز شکست

سه روز پس از آن که پلتفرم وام‌دهنده ارز دیجیتال، سلسیوس (Celsius) به طور ناگهانی اعلام کرد که تمام برداشت‌ها، مبادلات و نقل و انتقالات مشتریان را متوقف می‌کند، الکس ماشینسکی (Alex Mashinsky)، مدیرعامل این پلتفرم سرانجام سکوت خود را شکست و در مورد این موضوع صحبت کرد. با این حال، ماشینسکی در پاسخ به این موضوع که کاربران چه زمانی می‌توانند به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشند زمان دقیقی نداد.

ماشینسکی امروز برای اولین بار درست سه روز پس از این که به طور ناگهانی برداشت دارایی‌ها را لغو کرد، با جامعه سلسیوس صحبت کرد و اطمینان داد که تیم پلتفرم سلسیوس بی‌وقفه در حال کار بر روی این موضوع هستند و از مشتریان خواست که تا حل این موضوع شکیبا باشند. شایان ذکر است که ماشینسکی هیچ پاسخی در مورد این که چه زمانی این مشکل برطرف خواهد شد ارائه نداد.

کاربران شبکه اجتماعی توییتر از ماشینسکی خواستند که اگر زمان حل این موضوع مشخص نیست، در قبال امنیت دارایی‌هایشان تعهد دهد، اما ماشینسکی در ارتباط با این موضوع هم پاسخ بیشتری نداد. پلتفرم وام‌دهی ارز دیجیتال سلسیوس در روز یکشنبه تمام برداشت‌های خود را متوقف کرد و دلیل این کار را تثبیت نقدینگی و حفظ دارایی‌های کاربران معرفی کرد.

این اقدام سلسیوس باعث بی‌نظمی در بازار ارزهای دیجیتال شد و اترهای استیک شده لیدو (Lido’s Staked Ether) گواه این موضوع هستند. توکن stETH که نشان دهنده توکن‌های اتر استیک شده در شبکه بیکن اتریوم ۲٫۰ (که در نهایت با شبکه اصلی اتریوم ادغام خواهد شد) بوده و به توکن اتر شبکه اتریوم متصل است. به همین دلیل، از توکن stETH اغلب به عنوان وثیقه در پلتفرم‌های وام‌دهنده‌ای مانند سلسیوس برای وام گرفتن اتریوم استفاده می‌شود.

با این حال، همانطور که در چند وقت گذشته بیشتر  پروژه‌های بازار ارزهای دیجیتال دچار مشکلاتی شده‌اند، توکن stETH هم به سرنوشت مشابه دچار شده و به دلیل نوسانات شدید ارتباط خود با توکن اتر را از دست داده است. برای این که مشتریان به دارایی‌های stETH خود دسترسی پیدا کنند، سلسیوس باید دارایی‌های stETH خود را برای فروش قرار دهد. چنین اقدامی از طرف سلسیوس باعث نقدینگی بزرگی شده که منجر به کاهش قیمت بیشتر توکن stETH می‌شود.

مشخص نیست که اگر ارتباط stETH و توکن اتر به طور کامل جدا شود، پلتفرم سلسیوس چگونه می‌تواند با این موضوع مقابله کند. بر اساس گزارش‌ها، پلتفرم سلسیوس وکلایی را استخدام کرده است تا در صورت یافتن منابع مالی دیگر، پلتفرم را بازسازی کنند و فعالیت را از سر بگیرند. خبر توقف برداشت‌ها توسط سلسیوس باعث کاهش ۷۰ درصدی توکن این پلتفرم شد. درست یک روز قبل از این توقف برداشت، ماشینسکی در توییتر نوشت که شایعات مربوط به توقف فعالیت پلتفرم کذب است و کاربران را به دلیل پخش چنین اخباری سرزنش کرد.