video thumb

مارک کوبان کارآفرین میلیاردر می‌گوید که سقوط بازار باعث حذف پروژه‌های ضعیف می‌شود

مارک کوبان (Mark Cuban)، کارآفرین میلیاردر فناوری و مالک تیم بسکتبال آمریکایی دالاس ماوریکس (Dallas Mavericks)، در جدید‌ترین صحبت‌های خود گفته است که این کاهش‌های شدید برای بازار ارزهای دیجیتال اتفاق خوبی است و پروژه‌های متظاهر و ضعیف را از بین می‌برد.

بیت‌کوین و اتریوم که از ارزهای دیجیتال بزرگ و برتر بازار هستند، در ۲۴ ساعت گذشته شاهد افزایش اندکی در قیمت خود بودند؛ اما همچنان در پایین‌ترین سطح‌های خود در دو سال اخیر معامله می‌شوند. بر اساس داده‌های منتشر شده، بیت‌کوین در هفته گذشته بیش از ۳۱ درصد سقوط کرد و در بعدازظهر روز جمعه به سطح ۲۰,۵۰۷ دلار رسید که از زمان اوج خود در ۶۸ هزار دلار افت شدیدی کرده است.

اتریوم در نوامبر سال ۲۰۲۱ در قیمت ۴۹۰۰ معامله می‌شد و اکنون در زمان نگارش این مقاله به قیمت ۱۰۲۲ دلار رسیده است که این بسیار کمتر از اوج قیمتی اتر است. توکن اتر شبکه اتریوم تنها در یک هفته گذشته بیش از ۴۰ درصد از ارزش خودش را از دست داده است.

مارک کوبان از حامیان ارزهای دیجیتال است و در شرکت‌های مختلف رمزارز و بلاک‌چین سهام دارد و سرمایه‌گذاری‌های متعددی در این زمینه کرده است. کوبان نظر متفاوتی نسبت به ریزش‌های بی‌سابقه و شدید بازار دارد و آن را چرخه‌ای مناسب و ضروری برای تکامل دنیای ارزهای دیجیتال می‌داند.

کوبان می‌گوید: “در بازار ارزهای دیجیتال و سهام می‌بینیم که شرکت‌هایی که با پشتوانه مالی ضعیف وارد می‌شوند و چشم انداز تجاری معتبری هم ندارند در نهایت ناپدید می‌شوند.” کاهش‌های قیمتی اخیر در بازار ارزهای دیجیتال و سهام باعث شده که سرمایه‌گذاران این بازارها را با هدف سرمایه‌گذاری در مکان مالی امن‌تر ترک کنند. این شرایط باعث شده که برخی از شرکت‌ها و پروژه‌ها به سمت نابودی بروند و صرافی‌های ارز دیجیتال هم در حال کاهش کارکنان خود هستند.

با افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا، شاخص‌های سهام این کشور کاهش شدیدی پیدا کرد که به دنبال بازار ارزهای دیجیتال هم نیز سقوط کرد. دلیل این موضوع به ارتباط نزدیک این دو بازار مالی برمی‌گردد.

احساسات بازارهای مالی از نوامبر سال ۲۰۲۱ که با افزایش نرخ بهره و مدیریت تورم همراه شد، به شدت تغییر کرده است. ویجی آیار (Vijay Ayyar)، معاون امور بین‌المللی صرافی ارز دیجیتال لونو (Luno) اخیراً گفته است که بازار ارزهای دیجیتال همچنان نزدیک به یک سقوط دیگر هستند چرا که فدرال رزرو ممکن است در نهایت به سمت مدیریت شدید‌تر تورم برود.

به طور کلی‌تر، بازار همچنان به پایین‌ترین حد خودش نرسیده است و اگر فدرال رزرو نتواند تورم را کنترل کند، احتمال بازگشت صعودی بازار در آینده نزدیک غیرممکن است. با این حال، مارک کوبان در میان این آشفتگی‌ها و ناامیدی‌ها فرصت می‌بیند و معتقد است که این به باارزش‌تر شدن بازار از نظر پروژه‌های خوب کمک می‌کند.