video thumb

شاخص‌های کلیدی یا حرف تحلیلگران: آیا بیت‌کوین به ۱۰ هزار دلار کاهش خواهد یافت؟

بازار ارزهای دیجیتال با ادامه یافتن شرایط بد اقتصاد جهانی و در کنار آن افزایش تورم و نرخ‌های بهره، در حال حاضر در دوره‌ شدید نوسانات قیمتی قرار دارد. نشانی از احساسات مثبت یا تغییر در رویه بازارهای مالی جهانی دیده نمی‌شود و بسیاری از تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بیت‌کوین (BTC) می‌تواند تا ۱۰ هزار دلار هم کاهش پیدا کند.

بسیاری نزول بیت‌کوین به پایین‌ترین محدوده قیمتی خود نسبت به سال ۲۰۱۷ را غیرممکن می‌دانستند و گاهی این احتمال را مسخره می‌کردند. با این حال، کاهش اخیر بیت‌کوین به ۱۷,۶۰۰ دلار نشان داد که این بازار نزولی شوخی ندارد و با تمام بازارهای نزولی قبلی متفاوت است. اکنون در این مقاله از سرمایکس، می‌خواهیم به احتمال سقوط بیت‌کوین به ۱۰ هزار دلار از دیدگاه تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

نمودار تغییرات قیمتی ۲۴ ساعته بیت‌کوین

کاهش‌های نزولی بیت‌کوین در سال‌های گذشته به ۱۰,۳۵۰ دلار اشاره می‌کنند

برای تشخیص عملکرد بیت‌کوین در کوتاه‌مدت، باید نگاهی به عملکرد آن در طول دوره‌های نزولی بازار در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ انداخت. در سال ۲۰۱۳، بیشترین کاهش قیمت بیت‌کوین ۸۵ درصد بود که در یک دوره ۴۰۷ روزه اتفاق افتاد. نکته قابل توجه این است که بیشترین کاهش بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ هم ۸۴ درصد بوده و در یک دوره ۳۶۴ روزه اتفاق افتاده است.

ریزش‌های تاریخی بیت‌کوین

با این حال، بر اساس گزارش اخیر آرکین‌ ریسرچ (Arcane Research)، کاهش قیمت فعلی بیت‌کوین به مدت ۲۲۹ روز ادامه داشته و بیشترین کاهش قیمت بیت‌کوین تاکنون ۷۳ درصد بوده است.

شرکت تحلیلی آرکین ریسرچ می‌گوید: “اگر بیت‌کوین مشابه با سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ عمل کند و همین چرخه را به اجرا در بیاورد، احتمال می‌رود که بیت‌کوین در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین قیمت خود و در ۱۰,۳۵۰ دلار برسد.”

در حالی که احتمال کاهش قیمت ۸۵ درصدی بیت‌کوین همیشه وجود داشته است، شرکت آرکین ریسرچ در گزارش خود نیز خاطرنشان کرده که بیت‌کوین در بازارهای مالی تحت فشارهای زیادی قرار دارد و انتخابات ایالات متحده آمریکا، فشار‌های فدرال رزرو، بازار سهام و قوانین بیشتر برای ارزهای دیجیتال همه در حال تأثیرگذاری بر عملکرد بیت‌کوین هستند.

پیش‌بینی‌های بیشتر از احتمال کاهش قیمت بیت‌کوین به محدوده ۱۰ هزار دلار توسط شرکت تحقیقاتی ارزهای دیجیتال، دلفی دیجیتال منتشر شده است. این شرکت نمودار زیر را منتشر کرد و گفت که بر اساس ساختار بازار در بازه زمانی ذکر شده، محدوده بعدی که احتمال می‌رود بیت‌کوین به سمت آن برود محدوده ۱۰ هزار دلار است.

بازارهای نزولی بیت‌کوین در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲

شرکت دلفی دیجیتال در ادامه گفت: “به‌طور کلی بر اساس نمودار بالا، محدوده‌های حمایتی و مقاومت احتمالاً در بین ۹۵۰۰ تا ۱۳,۵۰۰ دلار خواهند بود. همچنین اگر بیت‌کوین مشابه با سال‌های نزولی ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ تا ۸۵ درصد کاهش پیدا کند، محدوده ۹۵۰۰ تا ۱۳,۵۰۰ دلار با این درصد از کاهش مطابقت خواهد داشت.”

آیا ۱۰,۰۰۰ دلار مکان خوبی برای سرمایه‌گذاری و ورود به بیت‌کوین است؟

لازم به ذکر است که هر تحلیلگری انتظار کاهش قیمت بیت‌کوین به ۱۰ هزار دلار را ندارد. به عنوان مثال، ویل کلمنتِ (Will Clemente) از شرکت بلاک ور سولوشنز (Blockware Solutions) معتقد است که محدوده فعلی بیت‌کوین فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری و ذخیره بیت‌کوین است.

بر اساس داده‌های گلاس‌نود (Glassnode)، قیمت تعادل و قیمت دلتا بیت‌کوین در میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ هفته‌ای آن در بازارهای نزولی با متریک ۰٫۶ مایر چندگانه مطابقت دارد. به طور کلی بر اساس شاخص قیمت دلتا در این نمودار که تغییر قابل توجهی هم نداشته است، پایین‌ترین قیمت احتمالی برای بیت‌کوین در محدوده ۱۵,۷۵۰ دلار است.

جان بولینگر (John Bollinger)، خالق شاخص معاملاتی محبوب باند‌های بولینگر می‌گوید که قیمت‌ بیت‌کوین ممکن است به پایین‌ترین حد خود رسیده باشد. در زمان نگارش این مقاله، بیت‌کوین با ۲٫۸۹ درصد کاهش در قیمت ۲۰,۱۷۹ دلار معامله می‌شود.