video thumb

بیانیه سرمایکس در مورد گزارش رویترز در مورد ارتباط بایننس و صرافی‌های ایرانی

 

روز جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱، خبرگزاری رویترز گزارشی منتشر کرد که در آن صرافی بایننس را به نقض تحریم ها و ارائه خدمات به صرافی های ایرانی از سال ۲۰۱۸ متهم کرده است، موضوعی که برخی نگرانی ها پیرامون آینده فعالیت صرافی ها در کشور ما را به دنبال داشته است. اما این گزارش تا چه حد صحت دارد و آیا خطری فعالیت صرافی های ایرانی را تهدید می کند؟

خبرگزاری رویترز به استناد داده های Chainalysis، شرکت تحلیلی داده های بلاکچین، اعلام کرده است که از سال ۲۰۱۸ بایننس حدود ۸ میلیارد دلار معاملات ارزدیجیتال کاربران ایرانی را با نقض تحریم ها پردازش کرده است. در این گزارش همچنین ادعا شده است که صرافی های ایرانی از جمله سرمایکس به طور مستقیم با صرافی بایننس معاملات ارزدیجیتال انجام داده اند. البته این درحالی است که در گزارش سال گذشته Chainalysis هیچ اشاره ای به صرافی ارز دیجیتال سرمایکس نشده بود. موضوعی که صحت آن را از صرافی سرمایکس جویا شدیم و بیانیه دریافت شده این صرافی در ادامه آورده شده است.

«در ابتدا لازم به ذکر است که عدد ۸ میلیارد دلاری عنوان شده در این گزارش، مجموع معاملات کاربران ایرانی با بایننس از سال ۲۰۱۸ را نشان می دهد که به اشتباه و به قصد تحریف، به عنوان معاملات مستقیم صرافی های ایرانی با بایننس عنوان شده است.

بیانیه سرمایکس در مورد گزارش رویترز در مورد ارتباط بایننس و صرافی‌های ایرانی
بیانیه سرمایکس در مورد گزارش رویترز در مورد ارتباط بایننس و صرافی‌های ایرانی

این گزارش در حالی منتشر شده است که از سال ۲۰۲۱ و با اعمال تحریم ها و افزایش نظارت ها بر فعالیت صرافی ها توسط وزارت دادگستری آمریکا، بایننس مقررات سختگیرانه ای را اجرا کرده است و با اجباری شدن احراز هویت، امکان استفاده از خدمات و خرید و فروش ارزدیجیتال در این صرافی ها توسط افراد و صرافی های ایرانی غیرممکن شده است.

همچنین در این گزارش اشاره شده است که معاملات تقریبا تمام ۸ میلیارد دلار ادعا شده، توسط کاربران و واسطه ها انجام شده است، با این حال رویترز در ادامه این معاملات انجام شده توسط کاربران در بایننس را به عنوان دور زدن تحریم ها و ارائه خدمات به صرافی های ایرانی تفسیر کرده است.

در گزارش چِین آنالیسیس با عنوان «جرایم رمزارزی ۲۰۲۲» که در فوریه‌ ۲۰۲۲ (صفحه ۱۳۱ تا ۱۳۶) منتشر شد، هیچ اشاره‌ای به سرمایکس نشده و فقط نام سه صرافی دیگر ذکر شده است. این در حالی است که رویترز در متن گزارش خود ادعا کرده که در این گزارش به نام سرمایکس اشاره شده است؛ بنابراین، این موضوع کذب محض است. و این موضوع بدیهی بی‌شک صحت کل گزارش را زیر سوال خواهد.

صرافی بایننس با توجه به تحریم ها، به کاربران ایرانی خدمات نمی دهد و امکان احراز هویت و خرید یا فروش ارز دیجیتال با هویت ایرانی امکان پذیر نیست. اما بایننس امکان واریز و برداشت ارزهای دیجیتال کاربران را محدود نمی کند و کاربران این حق را دارند تا دارایی های خود را به هر کیف پول و آدرسی که می خواهند منتقل کنند.

طبیعی است که با توجه به محبوبیت و گسترش استفاده از صرافی های ایرانی و امکان نقد کردن درآمد ارزی، برخی تراکنش ها به کیف پول های صرافی های ایرانی از جمله سرمایکس ارسال می شود.

همانطور که واضح است، این انتقال به معنی همکاری صرافی بایننس و سرمایکس نیست و تراکنشی است که توسط کاربران انجام شده است.

بیانیه سرمایکس در مورد گزارش رویترز در مورد ارتباط بایننس و صرافی‌های ایرانی
بیانیه سرمایکس در مورد گزارش رویترز در مورد ارتباط بایننس و صرافی‌های ایرانی

مهم است بدانیم که صرافی های ارزدیجیتال همانند سرمایکس، تنها در زمان ارائه خدمات به کاربران می توانند نظارت داشته باشند و زمانی که ارزهای دیجیتال خریداری یا فروخته شده از صرافی خارج شوند، دیگر صرافی کنترلی بر آن دارایی ها نخواهد داشت.

در حالی که صرافی سرمایکس بارها نسبت به خطرات فریزشدن دارایی ها و تحریم ها با انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول های متمرکز خارجی هشدار داده است، اما کاربران در هر زمان این اختیار را دارند تا دارایی های خود را از کیف پول سرمایکس به کیف پول های دیگر از جمله کیف پول صرافی بایننس منتقل کنند و معاملات خود را در این صرافی انجام دهند.

با این حال گزارش رویترز به اشتباه از این معاملات این نتیجه گیری را کرده است که بین صرافی ارز دیجیتال سرمایکس و بایننس همکاری وجود دارد، در حالی که انجام معاملات ارزهای دیجیتال به شکل مستقیم بین سرمایکس و بایننس امکان پذیر نیست و تراکنش ها توسط کاربران انجام شده است.»

همچنین در این گزارش ذکر شده که رویترز تلاش کرده با صرافی سرمایکس ارتباط بگیرد و نظر این صرافی را در گزارش خود دخیل کند، در حالیکه سرمایکس هیچ ایمیل یا پیامی برای این موضوع دریافت نکرده و کلیت این ادعا را رد کرده است.

سرمایکس در نهایت اشاره می کند که خطری، دارایی ها و معاملات ارزهای دیجیتال کاربران ایرانی در صرافی های داخلی را تهدید نمی کند و سرمایکس از سال ۱۳۹۶ با ارائه کیف پول امن و داخلی، همواره از امنیت دارایی کاربران در برابر خطرات تحریم و حملات هکرها اطمینان حاصل کرده است.