video thumb

اشتباه ۴۰۰ میلیون دلاری کریپتو دات‌کام؛ هشدار مدیرعامل بایننس نسبت به این صرافی

صرافی ارزهای دیجیتال کریپتو دات‌کام (Crypto.com) در اواخر ماه اکتبر، به اشتباه ۳۲۰ هزار توکن اتریوم (ETH) را به یک آدرس کیف پول مرتبط به صرافی ارزهای دیجیتال گِیت‌آی‌او (Gate.io) فرستاد. با وجود اینکه صرافی کریپتو دات‌کام بعد از آن به سرعت وجوه اشتباه ارسال شده را بازیابی کرد، مدیرعامل صرافی ارزهای دیجیتال بایننس، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، آن را اشتباهی ساده و اتفاقی در نظر نگرفته است و او به کاربران خود توصیه کرد که بهتر است از این صرافی دوری کنند.

فروپاشی بی‌سابقه صرافی ارزهای دیجیتال اف‌تی‌ایکس (FTX) که زمانی سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال بود باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران صنعت ارزهای دیجیتال نسبت به قابلیت اطمینان به اشخاص متمرکز در صرافی‌‌ها ابراز نگرانی کنند. این ابراز نگرانی سرمایه‌گذاران دور از انتظار نبود، زیرا صرافی اف‌تی‌ایکس همان صرافی‌‌ای است که در خلال کاهش‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال، به عنوان پادشاه نجات‌دهنده بازار ارزهای دیجیتال شهرت یافته بود.

مدیران و صاحبان صرافی‌های رمزارز در تلاش برای رفع این شک و تردید، شروع به منتشر کردن مدارک ذخایر خود کردند. برای اولین بار، صرافی ارزهای دیجیتال کریپتو‌دات‌کام آدرس‌های کیف پول رمزارز خود را منتشر کرد و نشان داد که چه مقدار و چه ارزهای دیجیتالی را از طرف مشتریان خود ذخیره می‌کند. در میان فهرست ذخایر صرافی، کاربران به سرعت متوجه انتقال مشکوک ۳۲۰ هزار اتریومی به یک آدرس کیف پول مرتبط با صرافی گِیت‌آی‌او در تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲ شدند.

صرافی ادعا می‌کند که همه ارزهای دیجیتال متعلق به کاربر به صورت آفلاین در کیف پول‌های سخت‌افزاری نگهداری می‌شوند. همین باعث مشکوک شدن کاربران و جلب توجه آن‌ها به این انتقال مشکوک شد. پس از آن، کریس مارسالک (Kris Marszalek)، مدیرعامل صرافی کریپتو‌دات‌کام فاش کرد که این تراکنش یک اشتباه بوده و قرار بوده است که به یک آدرس کیف پول سخت‌افزاری منتقل شود.

مدیرعامل بایننس: از صرافی کریپتو دات‌کام دوری کنید
مدیرعامل بایننس: از صرافی کریپتو دات‌کام دوری کنید

مارسالک افزود که آن‌ها پس این ارسال اشتباه، با گروه صرافی گِیت‌آی‌او صحبت کردند و به سرعت وجوه را به کیف پول‌های سخت‌افزاری بازگرداندند. همچنین مارسالک گفت که فرآیند و ویژگی‌های جدیدی توسط توسعه‌دهندگان صرافی اعمال شده است که جلوی تکرار این اتفاق را خواهند گرفت. علی‌رغم تمام این توضیحات، جامعه ارزهای دیجیتال همچنان مشکوک هستند و کاملاً قانع نشده‌اند. بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال این سؤال را مطرح کرده‌اند که چگونه ممکن است تصادفاً حدود ۴۰۰ میلیون دلار اتریوم به آدرسی که گیرنده آن تعیین شده نیست، ارسال شود؟

قابل ذکر است که این اولین بار نیست که صرافی کریپتو‌دات‌کام مرتکب چنین اشتباهی می‌شود. در ماه آگوست، فاش شد که صرافی به طور تصادفی ۱۰٫۵ میلیون دلار استرالیا (به ارزش بیش از ۷ میلیون دلار آمریکا) را به جای بازپرداخت ۱۰۰ دلار استرالیا (۶۷ دلار آمریکا) به سرمایه‌گذاران مستقر در شهر ملبورن استرالیا ارسال کرده است. این اتفاق در نهایت خبرساز شد، اما چیزی که خیلی این اتفاق را ترسناک‌تر می‌کند این است که این در ماه می ۲۰۲۱ رخ داده بود و تا ماه دسامبر ۲۰۲۱ (۷ ماه فاصله) هیچ‌کس از آن مطلع نشده بود.

در همین حال، مدیرعامل صرافی ارزهای دیجیتال بایننس که اخیراً به دلیل درگیر شدن در فروپاشی صرافی اف‌تی‌ایکس در صدر اخبار بوده است، به کاربران توصیه کرد که از صرافی کریپتو‌دات‌کام دوری کنند. چانگ پنگ ژائو ادعا می‌کند که این نشانه واضحی است که نشان می‌دهد مدیران صرافی کریپتو‌دات‌کام به اندازه کافی شایستگی ندارند.