سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

دلیل رشد ناگهانی بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

در ۱۵ نوامبر، قیمت بیت‌کوین (BTC) 3.1 درصد افزایش یافت و به ۱۷,۱۷۱ دلار رسید، زیرا به نظر می‌رسد که شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در سطحی پایین‌تر از آنچه که انتظار می‌رفت قرار دارد و همین باعت شد سرمایه‌گذاران برای مدت کوتاهی نسبت به عملکرد بازار کلان جهانی در دراز مدت امیدوار شوند.

بر اساس داده‌های شاخص قیمت تولیدکننده، قیمت‌های عمده‌فروشی ۰٫۲ درصد در ماه و ۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌اند. این کمتر از برآورد ماهانه ۰٫۴ درصد و رشد سالانه ۸٫۴ درصدی ماه گذشته است. انتشار این داده‌ها واکنش بازارهای ارزهای دیجیتال و سهام را به دنبال داشت. سهام نزدک (Nasdaq) 2.5 درصد و اس‌اند‌پی پانصد (S&P 500) 1.4 درصد رشد کردند.

فروپاشی اخیر صرافی ارزهای دیجیتال اف‌تی‌ایکس (FTX) باعث نوسانات باورنکردنی در بازار شد، اما قیمت‌ بیت‌کوین با افزایش ناگهانی خودش  به بالای سطح ۱۷ هزار دلار رسید. اکنون در زمان نگارش این مقاله، بیت‌کوین با ۰٫۷۲ درصد افزایش در قیمت  ۱۶,۸۳۷ معامله می‌شود و سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهند که روند کاهشی هنوز تمام نشده است. در این مقاله از سرمایکس، می‌خواهیم سه عامل مؤثر بر قدرت بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم.

تحلیلگران با توجه به نوسانات احتمالی در بحبوحه شرایط جاری صرافی اف‌تی‌ایکس، معتقدند که بازار ارزهای دیجیتال هنوز به پایین‌ترین سطح خودش نرسیده است و ضررهای درون‌شبکه‌ای بیت‌کوین در پایین‌ترین حالت خود از مارس سال ۲۰۲۰ میلادی قرار دارد. پیش‌بینی عملکرد بیت‌کوین در روزهای باقی‌مانده سه‌ماهه چهارم امری دشوار است، زیرا برخی از تحلیلگران همچنان انتظار دارند که سال ۲۰۲۲ از بازار نزولی سال ۲۰۱۸ الگوبرداری کند و در عین حال، بسیاری امیدوارند که این روند نزولی با آغاز سال ۲۰۲۳ برای همیشه از بین برود.

فدرال رزرو در خصوص تورم پیشرفت‌هایی داشته است
فدرال رزرو در خصوص تورم پیشرفت‌هایی داشته است

فدرال رزرو در خصوص تورم پیشرفت‌هایی داشته است

تورم بالای ایالات‌متحده آمریکا در طول سال ۲۰۲۲ یکی از عمده مشکلاتی بوده که تأثیر بسیاری بر عملکرد بازار داشته است. به دنبال تورم بالا، گزارش‌های منفی متوالی شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) منتشر می‌شدند و به فدرال رزرو دلایل متعددی برای ادامه افزایش نرخ بهره می‌دادند. پس از اینکه داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده در ۱۰ نوامبر باعث افزایش ۱۰۰۰ دلاری قیمت بیت‌کوین شد، می‌توان گفت که شاخص قیمت تولید‌کننده مثبت به بازار نشان می‌دهد که تورم زورهای آخرش را می‌زند.

همان‌طور که به نظر می‌رسد تورم در حال کاهش است، گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره آغاز می‌شود. پس از داده‌های مثبت شاخص قیمت تولید‌کننده و افزایش نرخ پایه به ۷۵ در ماه نوامبر، بسیاری گمان‌ می‌کنند که سیاست فدرال رزرو ممکن است شروع به چرخش کند و در ماه‌های آینده شاهد افزایش‌های نرخ بهره در واحد کوچک‌تری باشیم.

بر اساس گزارش فِد‌واچ تول از گروه بورس کالای شیکاگو (CME)، در حال حاضر انتظار می‌رود که کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در ماه دسامبر، نرخ بهره را بین ۲۵ تا ۵۰ واحد افزایش دهد و از نرخ پایه ۷۵ واحدی استفاده نکند. سرمایه‌گذاران نسبت به این اتفاق امیدوارند و اگر این افزایش نرخ بهره همان‌طور که پیش‌بینی شده است باشد، افزایش نرخ بهره اثر مطلوبی برای بازار خواهد داشت.

شاخص سود باز بیت‌کوین پس از افزایش نوسانات ناشی از سقوط صرافی اف‌تی‌ایکس کاهش پیدا کرد
شاخص سود باز بیت‌کوین پس از افزایش نوسانات ناشی از سقوط صرافی اف‌تی‌ایکس کاهش پیدا کرد

شاخص سود باز بیت‌کوین پس از افزایش نوسانات ناشی از سقوط صرافی اف‌تی‌ایکس کاهش پیدا کرد

داده‌ها نشان می‌دهد که نوسانات جفت ارز بیت‌کوین/دلار (بیت‌کوین به دلار آمریکا) در پایین‌ترین حد سالانه خود در زیر ۱۶ هزار دلار بوده است، اما هجوم بانکی سرمایه‌گذاران به صرافی اف‌تی‌ایکس منجر به افزایش این حد سالانه شد که تحلیلگران انتظارش را داشتند. پس از هفته پر نوسان بازار که حاصل از سقوط اف‌تی‌ایکس بود، سود باز بیت‌کوین با کاهش شدیدی روبه‌رو شد. در ۵ نوامبر، سود باز بیت‌کوین ۳۲٫۸ میلیارد دلار بود و در ۱۴ نوامبر به ۱۸٫۵ میلیار دلار کاهش یافت.

در ماه اکتبر قبل از سقوط اف‌تی‌ایکس، نرخ نوسانات بیت‌کوین حتی از برخی ارزهای فیات هم پایین‌تر بود و بیت‌کوین بیشتر از یک دارایی با ریسک بالا، به یک استیبل‌کوین تبدیل شده بود. شاخص نوسان قیمت بیت‌کوین (BVOL) از آن زمان بیش از ۲۵٫۰۵ درصد افزایش یافته است.

دلار به فصل جدیدی چشم دوخته است

پس از یک روند صعودی رو به بالا در طول سال ۲۰۲۲، اکنون به نظر می‌رسد که شاخص دلار آمریکا (DXY) آرام گرفته و روند معمولی‌ای در پیش گرفته است. شاخص دلار آمریکا اخیراً به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۲۰ رسیده است و احتمال می‌رود که این شاخص پس از انتشار داده‌های شاخص قیمت تولید‌کننده و مصرف‌کننده که نشان داد فدرال رزرو موفق شده تا حدودی تورم را مهار کند، کاهش پیدا کند.

سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال در یک زمان ایده‌آل، کاهش شاخص دلار آمریکا را دلیلی برای افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ریسکی تلقی می‌کردند، اما در حال حاضر این‌گونه نیست. به طور کلی، بازار ارزهای دیجیتال احتمالاً همچنان شاهد بالا پایین‌های قیمتی خواهد بود و اکثر تحلیلگران موافق هستند که روزهای پر نوسان زیادی در پیش است.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location