سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

پلتفرم وام‌دهی ارزهای دیجیتال بلاک‌فای اعلام ورشکستگی کرد

بر اساس اخبار منتشر شده، پلتفرم وام‌دهی ارزهای دیجیتال، بلاک‌فای (BlockFi)، در روز دوشنبه اعلام کرد که به دلیل فروپاشی صرافی ارزهای دیجیتال اف‌تی‌ایکس، رو به ورشکستگی رفته و تصمیم به پر کردن پرونده “ورشکستگی فصل ۱۱” کرده است. پرونده ورشکستگی در حالی به دادگاه ارائه می‌شود که بازار ارزهای دیجیتال همچنان نزولی است و بیت‌کوین از زمان اوج خود در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

پلتفرم بلاک‌فای که مستقر در ایالت نیوجرسی آمریکا است، توسط زک پرینس (Zac Prince)، مدیر اجرایی شرکت فین‌تک راه‌اندازی شده و پرینس هنگام ارائه پرونده ورشکستگی به دادگاه گفت که به دلیل فروپاشی اف‌تی‌ایکس، پلتفرم آن‌ها با بحران نقدینگی مواجه شده است. پس از آنکه در عرض سه روز حدود ۶ میلیارد دلار رمزارز توسط کاربران از صرافی ارزهای دیجیتال اف‌تی‌ایکس (FTX) خارج شد و صرافی رقیب، بایننس (Binance)، از خرید صرافی ورشکسته صرف‌نظر کرد، اف‌تی‌ایکس مجبور شد اعلام ورشکستگی کند.

با این حال، مشاور مالی پلتفرم بلاک‌فای که در ارائه پرونده ورشکستگی به دادگاه حضور داشته است، می‌پذیرد که دلیل اصلی اعلام ورشکستگی، فروپاشی اف‌تی‌ایکس و قرار گرفتن پلتفرم در معرض آن است، اما او می‌گوید که دلیل آن مشکلات بی‌شماری نیست که ظاهراً سایر پلتفرم‌ها نیز با آن مواجه شده‌اند، بلکه کاملاً چیزی مخالف با مشکلات سایر پلتفرم‌ها است.

او در ادامه گفت که دلیل گرفتار شدن بلاک‌فای در بحران نقدینگی، دادن وام به شرکت آلامدا ریسرچ (Alameda) است که این یکی از شرکت‌های ارزهای دیجیتال وابسته به اف‌تی‌ایکس است. به غیر از این، دارایی‌های ارز دیجیتالی هم متعلق به بلاک‌فای وجود داشته که در پلتفرم اف‌تی‌ایکس قرار داشتند. با احتساب این دو، بلاک‌فای دارایی‌ها و بدهی‌های از دست رفته خود را چیزی بین ۱ تا ۱۰ میلیارد دلار فهرست کرده است.

سرنوشت دارایی کاربران در پلتفرم بلاک‌فای چه خواهد شد؟
سرنوشت دارایی کاربران در پلتفرم بلاک‌فای چه خواهد شد؟

پلتفرم بلاک‌فای در ادامه تلاش‌های خود برای بازیابی وجوه از دست رفته، از یک شرکت هلدینگ که متعلق به سام بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried) است، برای دریافت سهام رابین‌هود (Robinhood) خود شکایت کرده است. بر اساس اسناد این پرونده، بلاک‌فای به عنوان بخشی از یک قرارداد تعهد، وثیقه گردش مالی اضطراری خود را از امرجنت فیدلیتی مطالبه می‌کند؛ با وجود موافقت با پرداخت، ظاهراً امرجنت فیدلیتی این وثیقه را پرداخت نکرده است. لازم به ذکر است که این قرارداد قبل از اعلام ورشکستگی پلتفرم بلاک‌فای و صرافی اف‌تی‌ایکس انجام شده است.

مشاور مالی پلتفرم بلاک‌فای در ادامه افزود که بخشی از دارایی‌های ارز دیجیتال پلتفرم در اوایل ماه نوامبر برای تأمین نقدینگی پلتفرم فروخته شده است. این فروش ۲۳۸٫۶ میلیون دلار پول نقد برای پلتفرم به دست آورد و بلاک‌فای اکنون ۲۵۶٫۵ میلیارد دلار پول نقد در دست دارد. قابل توجه است که ورشکستگی بلاک‌فای پس از آن اتفاق افتاد که دو تا از بزرگ‌ترین رقبای بلاک‌فای یعنی سلسیوس (Celsius) و ویجر (Voyager) در ماه جولای به دلیل شرایط نزولی شدید بازار اعلام ورشکستگی کردند.

وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال، حکم بانک‌ها را در دنیای رمزارز دارند. این پلتفرم‌ها در طول همه‌گیری ویروس کرونا رونق گرفتند و مشتریان خرده‌فروشی را با نرخ‌های دو رقمی در ازای سپرده‌های ارزهای دیجیتال خود جذب کردند. در مقایسه با بانک‌ها، وام‌دهندگان صنعت ارزهای دیجیتال نیازی به نگهداری سرمایه یا نقدینگی مشتریان ندارند. به همین دلیل با متحمل کردن مشتریان خود به زیان‌های بزرگ، در معرض دید قرار گرفتند.

سرنوشت دارایی کاربران در پلتفرم بلاک‌فای چه خواهد شد؟

بلاک‌فای قبل از اعلام ورشکستگی، برداشت وجوه توسط کاربران از پلتفرم خود را متوقف کرده بود. مشاور مالی این پلتفرم می‌گوید که بلاک‌فای قصد دارد به درخواست‌های مشتریان برای برداشت وجوه خود از کیف پول داخلی که در آن دارایی کاربران توقیف شده است، احترام بگذارد و اجازه برداشت را بدهد. با این حال، این پلتفرم در مورد برنامه‌های خود برای سایر حساب‌ها از جمله حساب‌های دارای بهره صحبتی نکرده است. بلاک‌فای همچنین می‌گوید که مشتریان پلتفرم در نهایت بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری خود را بازیابی خواهند کرد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location