video thumb

پیتر شیف: قیمت بیت‌کوین هرگز به ۱۰۰ هزار دلار نخواهد رسید

تحلیلگر و سرمایه‌گذار مالی معروف، پیتر شیف (Peter Schiff)، به تازگی با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی توییتر، ادعا کرده است که بیت‌کوین (BTC) هرگز به ۱۰۰ هزار دلار و فراتر از آن نخواهد رسید. بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین‌گکو (CoinGecko)، بیت‌کوین در زمان نگارش این مقاله، با ۱ درصد افزایش در قیمت  ۱۶,۹۳۷ دلار معامله می‌شود.

این اولین باری نیست که شیف این‌چنین بی‌رحمانه و بی‌پرده بیت‌کوین را نقد می‌کند. او بارها به موضوع بیت‌کوین و صنعت ارزهای دیجیتال پرداخته و معتقد است که ارز دیجیتال فاقد هرگونه ارزش ذاتی است و هنوز خودش را به عنوان یک کالای ایمن برای سرمایه‌گذاری ثابت نکرده است. پیتر شیف علاوه بر ادعای تازه خود، پیش‌ازاین در سال ۲۰۲۰ گفته بود که بیت‌کوین به سمت صفر دلار می‌رود.

شیف نگران است که فقدان سودمندی عینی بیت‌کوین، در نهایت منجر به این شود که این ارز دیجیتال پیشرو نتواند ارزش‌گذاری بالایش را توجیه کند. شیف به طور کلی می‌گوید که بیت‌کوین راه دشواری در توجیه خودش برای ارزشمند بودن دارد و استدلال می‌کند که این امر آن را در برابر نوسانات بالا آسیب‌پذیرتر می‌کند. بیت‌کوین بیشتر کالایی برای سرمایه‌گذاری است و نوسانات بالا نمی‌تواند سرانجام خوبی را برای این ارز دیجیتال رقم بزند.

لازم به ذکر است که پیش‌بینی‌های شیف در خصوص قیمت بیت‌کوین تا حد زیادی نادرست بوده است. در سال ۲۰۱۸، او پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین به زیر ۱۰۰۰ دلار سقوط می‌کند و از مردم خواست تا قبل از این اتفاق، بیت‌کوین‌های خود را به فروش برسانند. او همچنین همان‌طور که گفته شد، در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرد که قیمت بیت‌کوین به صفر می‌رسد. همان‌طور که قابل حدس است، هیچ یک از پیش‌بینی‌های وی درست از آب در نیامد.

با این حال، شیف اگرچه پیش‌بینی‌های دقیقی نداشت، اما در مورد حباب ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ درست می‌گفت، سالی که در آن بیت‌کوین به اوج قیمتی خودش رسید و پس از آن به پایین‌ترین سطوح خود رسید. او پیش از رخ دادن، آمدن چنین اتفاقی را پیش‌بینی کرده بود، اما در پیش‌بینی زمان دقیق یا توصیف اثرات آن ناکام ماند.