video thumb

آیا حملات هکرها به حوزه دیفای در سال جدید میلادی افزایش خواهد یافت؟

افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) هشدار می‌دهند که با ورود پروژه‌های جدید به بازار و پیچیده‌تر شدن حملات هکرها، سرقت‌ها و خرابکاری‌های بسیاری در حوزه امور مالی غیرمتمرکز رخ خواهد داد. مدیران شرکت‌های حوزه امنیت بلاک‌چین نظرات خودشان در مورد این موضوع را بیان کرده‌اند و اکنون می‌خواهیم در این مقاله از سرمایکس، به دلایلی که آن‌ها را متقاعد کرده است که حملات به حوزه امور مالی غیرمتمرکز در سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا می‌کند، بپردازیم.

تامی دِنگ (Tommy Deng)، مدیرعامل شرکت امنیتی بلاک‌چین بئوزین (Beosin)، می‌گوید که پروتکل‌های حوزه دیفای به تقویت و بهبود امنیت خود ادامه می‌دهند، اما این واقعیت که امنیت مطلق وجود ندارد را تغییر نمی‌دهند. او معتقد است که تا وقتی که علاقه به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، هکرها کاهش نخواهند یافت و حملات کمتر نخواهند شد. دِنگ همچنین اضافه کرد که اغلب پروژه‌های جدید در حوزه دیفای قبل از راه‌اندازی، آزمایش‌های امنیتی را کامل انجام نمی‌دهند.

دیمیتری میشونین (Dmitry Mishunin)، مؤسس و مدیرعامل شرکت حسابرسی ارزهای دیجیتال هَش‌ایکس (HashEx)، می‌گوید که هکرها باهوش‌تر شده‌اند، تجربه بیشتری کسب کرده‌اند و یاد گرفته‌اند که چگونه به دنبال باگ‌های خاص بگردند. به اعتقاد او، صنعت ارزهای دیجیتال هنوز یک صنعت جدید محسوب می‌شود و رشد آن در تمامی حوزه‌ها همچنان ادامه دارد، بنابراین، پیشی گرفتن از هکرها امری دشوار و حتی غیرممکن است. او همچنین افزود که هکرها به دلیل ارزش مالی بسیار بالای موجود در برخی پروژه‌های حوزه دیفای، نه تنها تعدادشان در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت، بلکه حملات آن‌ها نیز تشدید خواهد شد.

آیا حملات هکرها به حوزه دیفای در سال جدید میلادی افزایش خواهد یافت؟
آیا حملات هکرها به حوزه دیفای در سال جدید میلادی افزایش خواهد یافت؟

میشونین در پایان گفت که حملات هکرها ممکن است به خارج از حوزه امور مالی غیرمتمرکز نیز گسترش یابد و صرفاً محدود به آن باقی نماند. به اعتقاد او، هکرها توجه خود را بر روی صرافی‌های ارز دیجیتال و بانک‌های رمزارزی معطوف کرده‌اند که وعده راه‌حل‌های ایمن برای ذخیره دارایی‌های ارز دیجیتال را می‌دهند. با این حال، یکی دیگر از بنیان‌گذاران شرکت حسابرسی و امنیت قراردادهای هوشمند نظر امیدوارکننده‌ای ارائه می‌دهد و می‌گوید که حوزه امور مالی غیرمتمرکز طی پنج سال آینده بالغ و بهترین شیوه‌ها برای ایمن‌سازی پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز وارد صنعت ارزهای دیجیتال خواهد شد.

میشونین و دِنگ در پایان صحبت‌های خود، خاطرنشان کردند که گزارش‌های پس از حادثه که توسط شرکت‌های امنیتی بلاک‌چین ارائه می‌شوند، اغلب به دست مخاطبات هدف خود یعنی توسعه‌دهندگان بلاک‌چین نمی‌رسند. این دو می‌گویند که مخاطبات آن‌ها بیشتر سرمایه‌گذاران دل‌نگران هستند که بیم از دست رفتن سرمایه‌شان را دارند. به اعتقاد این دو، توسعه‌دهندگان بیش‌ازحد مشغول کد نویسی هستند و وقت برای مطالعه چنین مطالبی را ندارند.