video thumb

از زمان راه‌اندازی EIP-1559 اتریوم، بیش از ۴٫۶ میلیارد دلار توکن اتریوم سوزانده شده است

به عنوان بخشی از پیشنهاد‌های بهبود اتریوم (EIP) به شماره ۱۵۵۹ که در آگوست سال ۲۰۲۱ در بلاک‌چین اتریوم (ETH) راه‌اندازی شده است، این پلتفرم در حال سوزاندن توکن‌های اتریوم با سرعت بسیار زیاد است. بر اساس این پیشنهاد‌ها، بخشی از تمامی تراکنش‌های اتریوم از بین می‌رود که این شامل بخشی از هر معامله توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT)، ییلد فارمینگ و حتی انتقال ساده توکن‌ در پلتفرم می‌شود.

از زمان راه‌اندازی این بسته پیشنهادی، در مجموع ۲٫۸ میلیون توکن اتریوم به ارزش تقریبی ۴٫۶ میلیارد دلار به قیمت امروز، از گردش خارج و سوزانده شده است. بر اساس داده‌های منتشر شده، بلاک‌چین اتریوم تنها در هفت روز گذشته بیش از ۱۶ هزار توکن اتریوم را سوزانده است. این مکانیسم توکن‌سوزی همچنین بدان معنی است که توکن اتریوم بیشتر از آنکه به دست ماینرها برسد، در حال از بین رفتن است.

رشد عرضه توکن اتریوم اکنون در زمان نگارش این مقاله، به زیر ۱ درصد در سال کاهش‌یافته است. این امر باعث تورم‌زدایی بیشتر اتریوم نسبت به بیت‌کوین (BTC) می‌شود. همچنین بر اساس داده‌های منتشر شده، انتظار می‌رود که روند تورم‌زدایی اتریوم تا دو سال آینده ادامه پیدا کند. تنها در صورتی این امر تحقق پیدا نمی‌کند که میزان پذیرش و استفاده از اتریوم به طور قابل‌توجهی در سطح بازار ارزهای دیجیتال سقوط کند.

لازم به ذکر است که با هر تراکنش در شبکه، توکن اتریوم سوزانده می‌شود. به این ترتیب، ممکن است بتوان از این طریق، میزان پذیرش شبکه اتریوم را اندازه‌گیری کرد. حوزه‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) از حوزه‌های پیشرو در روند توکن‌سوزی و افزایش پذیرش اتریوم هستند. رهبران این دو حوزه در شبکه اتریوم، صرافی توکن‌های غیرقابل‌معاوضه، اوپن‌سی (OpenSea‎) و صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، یونی‌سواپ (Uniswap‎) است.