سرمایکس
video thumb

به بهانه جشن رشد و نمو بیت کوین در آینه سال‌های مختلف!

ژانویه ۱۰ سال قبل، «هال فینی» فعال به نام در عرصه ارزهای دیجیتال ، از نخستین کسانی بود که با انتشار پیامی توئیتری از آغاز به کار بیت کوین خبر داد. وی نخستین کسی بود که ارز دیجیتال بیت کوین را از ساتوشی ناکاموتو خریداری کرد. اما از همه مهمتر اینکه وی نخستین کسی بود که به بیت کوین و پتانسیل عظیم پشت این ارز دیجیتال اعتماد کرد. وی بدون اینکه از فراز و نشیب های موجود بسیار بر سر راه بیت کوین ترسی در دل داشته باشد، دل را به دریا زد و به امید اینکه این پروژه منبع آزاد روزی رشد زیادی خواهد کرد و دنیایی جدید در پیش روی بازار مالی جهان خواهد گشود، از آن حمایت کرد.

وی حتی در توئیت های بعدی خود در سال ۲۰۰۹، نگرانی خود را از افزایش میزان آلودگی‌های ناشی از افزایش دی اکسید کربن در پی انجام عملیات استخراج و مبادلات بیت کوین اعلام کرد.

گفته می‌شود وی نخستین شهروند شبکه بیت کوین در زمان خود بوده است. یعنی درست زمانی که ارزش این ارز دیجیتال بسیار ناچیز بود و مردم این ارز دیجیتال را به عنوان هدیه در فضای اینترنتی به یکدیگر می‌بخشیدند. ارزش این بیت کوین‌ها تا جایی بود که لاسزلو هانیچز در ماه مه ۲۰۱۰، با ۱۰ هزار بیت کوین تنها دو عدد پیتزا خرید! با این حساب اگر ارزش امروزی بیت کوین را در نظر بگیریم، آن دو پیتزا حدود ۴ میلیون دلار قیمت داشته‌اند!

اما بسیاری از افراد از هال فینی به عنوان همان ساتوشی ناکاموتو یاد می‌کنند که البته وی چنین ادعایی را رد میکرد. البته موقعیت جغرافیایی محل زندگی وی به محل زندگی دوریان ناکاموتو بسیار نزدیک بوده است. یعنی شهروند بیت کوینی که در همان شهر هال زندگی می‌کرده و در سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از بزرگترین خریداران بیت کوین توسط نشریه نیوز ویک معرفی شد.

در هر صورت هال به آن نسل از افراد تعلق دارد که اعتقاد راسخی به پتانسیل و آینده بیت کوین داشتند. وی که لقب «لو گریگ» را از سوی طرفداران ارزهای دیجیتال و بیت کوین با خود یدک می‌کشید، نهایتا در ۲۸ آگوست سال ۲۰۱۴ بر اثر ابتلا به بیماری درگذشت.

باید بدانیم که در حقیقت، بیت‌کوین به عنوان ابزاری برای مبارزه با بحران اقتصادی جهان پا به عرصه وجود نهاد. این ارز دیجیتال مخالفت خود را با هرگونه سیطره سیستم‌های مالی قدرتمند جهان که در دست عده‌ای افراد ثروتمند قرار دارد، اعلام کرد. زمانی که برادران «لیمن»، یعنی همان بانکداران بزرگ آمریکا، نخستین بانک خود را تاسیس کردند، مردم به آن بانک‌ها و قوانین آنها نیز اعتماد کافی نداشتند.

اما زمانی که بیت‌کوین به عنوان یک راه حل بزرگ برای گره گشایی از بحران اقتصادی جهان پا به عرصه وجود نهاد، قول داد که سیطره دلار بر نظام مالی جهان را به چالش بکشد. البته افرادی مانند هال که سر سختانه پشت این ایده ایستادند، این آرزو را به گور بردند. آنها بدون توجه به اشکالات موجود در سیستم ارزهای دیجیتال و بیت کوین به عنوان ارز سرآمد آنها، گفتند که نظام مالی جدید جهان، بازتاب صدای جامعه‌ای میلیونی متشکل از انسان‌های بسیاری در جهان است.

امروز بیت کوین در آستانه ده سالگی خود، نخستین توئیت هال که موجودیت این ارز دیحیتال را رسما اعلام کرد، به خاطر می‌آورد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version