سرمایکس
video thumb

محققان توانستند هزاران گروه پامپ و دامپ (Pump-and-Dump) ارزهای دیجیتال را در اپلیکیشن‌های پیام رسان شناسایی کنند

طبق تحقیقی که توسط شبکه تحقیقاتی علوم اجتماعی (Social Science Research Network) انجام شد، امروزه هزاران گروه پامپ و دامپ (pump-and-dump) ارزهای دیجیتال در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان فعالیت می‌کنند.

پامپ و دامپ یک نوع کلاهبرداریست که مجرمان در آن، سرمایه‌گذاران بی اطلاع را به خرید دارایی‌های خاصی تشویق می‌کنند تا قیمت آن به طور غیرواقعی بالا رود و کلاهبرداران بتوانند زمانی که قیمت‌ها بالا رفت، دارایی مدنظر را به فروش برسانند.

این عمل مجرمانه اتفاق جدیدی نیست. سال گذشته نیز درباره گروه‌های تلگرامی که پامپ و دامپ را ترویج می‌کنند گزارشی ارائه شد. طبق اطلاعات جدید بدست آمده، پدیده پامپ و دامپ گسترش پیدا‌ کرده و برای کلاهبداران سودآور بوده است.

طبق مقاله ای که بر اساس یک مطالعه نگارش شده و در تاریخ ۱۹ دسامبر توسط بلومبرگ منتشر شد، محققان توانستند ۴۸۱۸ تلاش برای پامپ و دامپ را بین ژانویه و جولای سال جاری شناسایی کنند. داده‌های این مطالعه از پلتفرم‌های پیام‌رسان تلگرام و دیسکورد بدست آمد.

دانشگاهیان به این موضوع اذعان دارند که طرح‌های پامپ و دامپ که توسط آنها مورد بررسی قرار گرفته، در گذشته نیز اتفاق افتاده است. آنها می‌گویند در انفجار اخیر، حدود ۲۰۰۰ ارز رمزنگاری شده موجود در یک فضای غیر قابل کنترل، باعث شده دامنه سوء استفاده به شدت گسترش یابد.

در این مقاله همچنین به این نکته اشاره شده که پمپاژ سکه‌های گمنام (با ارزش پایین) بسیار سودآورتر از پمپاژ سکه‌های غالب و مشهور در اکوسیستم است. اما با این حال، بیت کوین نیز از پدیده پامپ و دامپ در امان نیست. در این تحقیق، ۷۶ گروه پامپ و دامپ تلگرامی و ۶ گروه پامپ و دامپ در دیسکورد برای بیت کوین شناسایی شده است.

دو لایحه قانونی برای بررسی دستکاری بازار ارزهای دیجیتال با نام‌های قانون حمایت از مصرف کننده ارزهای مجازی در سال ۲۰۱۸ و نیز قانون بازار ارز مجازی و رقابت‌پذیری تنظیمی ایالات متحده سال ۲۰۱۸ در اواسط نوامبر تنظیم شد و برای مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شده و در حال بررسی است.

دومین بازار بورس بزرگ جهان یعنی نزدک (NASDAQ)، اعلام کرد که فناوری نظارت بر بازاری که در اختیار دارد می‌تواند دستکاری‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال را خنثی کند. اولین مشتری نزدک که سیستم نظارتی خود را سازگار کرد، Gemini بود که یک صرافی ارزهای دیجیتال بوده و مالک آن، دوقلوهای وینکلوس (Winklevoss twins) هستند .

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version