سرمایکس
video thumb

بررسی بازی CryptoKitties در فضای مبتنی بر ارزهای دیجیتال

بازی‌ها یکی از ابزارهای موجود برای تجربی سازی تکنولوژی های جدید به حساب می‌آیند. از زمان ارائه بازی مهیج و جالب CryptoKitties به بازار که یک بازی ساخته شده بر پایه ارز دیجیتال اتریوم با شخصیت اصلی یک گربه در یک سال پیش است، بازی‌ها به ابزاری محلی و آشنا برای هر توسعه دهنده نرم افزاری در جهت کسب سود و درآمد از طریق پروتکل‌های ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. در حال حاضر بخش عمده DApps های برتر موجود در بازار را همین بازی‌ها تشکیل می دهند.

در حالیکه همچنان شور و تازگی خاصی بر فضای بازی های بلاک چینی حاکم است، از سوی دیگر بد بینی و ظن موجهی در خصوص این بازی‌ها نیز وجود دارد. «تونی شنگ» در خصوص چرایی عدم ورود بازی محبوب Fortnite به دنیای بلاک چین در آینده نزدیک، مقاله‌ای نوشته که در آن تاثیرات بنیادین این تغییر بر روی اقتصاد بازی‌های کامپیوتری را بررسی می‌کند.

وی در مقاله خود این بحث را مطرح می‌کند که در دنیای بازی‌های کامپیوتری، محدودیت‌ها و ملاحظاتی وجود دارند که مانع از پیوستن آنها به دنیای بلاک چین می‌شوند. چراکه به گفته وی، نقصان‌های موجود دیجیتال موجودیت مدل های تجاری این بازی‌ها را به خطر خواهد انداخت. وی در نوشتار خود درست بحث مشکلات موجود در اقتصاد بازی‌های دیجیتال را مورد هدف قرار داده که منجر به تعطیلی اقتصاد این صنعت خواهد شد.

وی در بخشی از این نوشتار خود می‌گوید: اگر بازی‌ها، پای ارزهای دیجیتال را به میان توده مردم باز کنند، آنگاه آنها مدل‌های تجاری دیگری را انتخاب خواهند کرد.

بلاک چین منجر به ایجاد تغییرات بنیادین و اساسی در مدل‌های تجاری خواهد شد: از میزان ارزش به دست آمده در اکوسیستم‌های بسته گرفته تا ارزش بدست آمده در اکوسیستم‌های باز. مشکل اینجاست که درحالیکه مباحث موجود نشان دهنده چگونگی استخراج ارزش در اکوسیستم‌های بسته است (مواردی مانند سیاست‌های محدودیت زای پولی، انسداد انتقالات مالی، هزینه‌ها و غیره)، تازه واردها همچنان باید یاد بگیرند که چگونه می‌توان در اکوسیستم‌های باز نسبت به استخراج و تحصیل ارزش اقدام نمود.

هدف از انتشار این مقاله نوشته شده توسط شنگ، کشف مدل‌های تجاری بالقوه برای یک اکوسیستم باز مبتنی بر بازی‌های کامپیوتری است. ما کار را از اکتشاف مدل‌های تجاری موجود برای نخستین بازی‌های بلاک چینی آغاز خواهیم کرد.

ایجاد بازار گاوی در فضای ارزهای دیجیتال ، قابلیت تفکیک گرایی را از بخش‌های زیر مجموعه تکنولوژی بلاک چینی بازی‌های کامپیوتری گرفته است. افزایش قیمت‌ها منجر به ایجاد جامعه ای پولدار شده که در DApps های اولیه دخیل شده‌اند.

ورود بازی محبوب CryptoKitties: این بازی مربوط به پرورش یک گربه دیجیتال بوده و نخستین جریان بازی بلاک چین محور در فهرست تجربیات بازی سازی بلاک چینی به حساب می‌آید. CryptoKitties تا حد زیادی در فضای جامعه بلاک چینی و ایجاد تهییج در این جامعه موثر واقع شده است.

حقیقت این است که شما واقعا صاحب گربه‌های دیجیتال خود در این بازی بوده و می‌توانید با پرورش آنها، در نهایت صدها هزاران دلار از طریق فروش این گربه‌ها درآمد کسب کنید. یک بازی ساده که میزان طرفداران آن در سال ۲۰۱۷ مانند یک بیماری ویروسی، به شدت شیوع و افزایش یافت.

اجازه دهید نگاهی عمیق تر به بازی CryptoKitties داشته باشیم. با توجه به اینکه پایه های بازی CryptoKitties بر روی پلتفرم ارز دیجیتال اتریوم چیده و تنظیم شده، این بازی توانست عده زیادی را به سمت خود جلب کند. سازندگان بازی وب سایت اختصاصی خود، تصاویر گرافیکی ویژه خود و مکانیسم پرورش و تغذیه (مربوط به گربه)، و همچنین بازار فروش خود را داشتند.

در مقام عمل، CryptoKitties یک بازی کاملا عمودی و پیوسته به حساب می آید که از قراردادهای هوشمند به عنوان پایگاه داده‌های خود بهره می برد. از سوی دیگر مدل تجاری CryptoKitties کاملا سنتی بود: آنها نسل شماره ۰ گربه ها را به شما می‌فروختند و از این طریق مبلغ ۳٫۷۵ درصد از ارزش خرید را به عنوان سود حاصل برای خود بر داشته تا آن مقطع زمانی از بازی که گربه خریداری شده بزرگ شده و یا تولید مثل کند.

همانطور که در انتقادات بعدی مربوط به این بازی نیز مطرح شد، CryptoKitties توانست یک بازی مبتنی بر مدل بلاک چینی اما در نهایت بر اساس مدل‌های اقتصادی متمرکز به مشتریان خود ارائه دهد. آنها دقیقا همین کار را در وب سایت خود نیز انجام داده و به سادگی هر چه تمام، گربه ها را در پایگاه داده های SQL خود ذخیره سازی کردند.

البته این درحالی بود که یک کاربر غیر فنی ارزهای دیجیتال این تفاوت و حقیقت را احساس نمی‌کرد.

تجربه بازی CryptoKitties چیزی بود که ما آن را نقصان پیوستگی دیجیتال عمودی متمرکز می‌خوانیم. به همین دلیل هم، امکان بازی در محیط CryptoKitties برای جریان کلی کاربران بسیار سخت بود.

لایه منطقی پشت CryptoKitties اکنون تحت عنوان قراردادهای هوشمندی تعریف شده که آدرس و کد منبع آنها در اختیار همگان قرار گرفته و هر کاربری با یک آدرس اتریومی را می‌توان از طریق آن پیدا کرد. اکنون، هر یک از توسعه دهندگان اتریومی می‌توانند لایه دوم این سیستم را نیز برای این بازی استفاده کنند.

آیا به دنبال نوشتن یک ربات برای گربه‌های این بازی هستید؟ یک API آزاد در اینجا وجود دارد. آیا می‌خواهید یک گربه قادر به کشف سایت بوده و یا امکان دسترسی کاربران به اطلاعات مربوط به فروش های اخیر را فراهم کند؟ تنها راه این کار این است که از قراردادهای هوشمند استفاده کنید.

امتحان موضوعات یاد شده کار چندان دشواری هم نیست. در حقیقت، لایه نخست هر دو بخش به سادگی با استفاده از Etherscan که یک اکتشافگر قراردادهای هوشمند اتریومی به حساب آمده و کاربران اتریومی هر روزه وابستگی بیشتری به آن پیدا می کنند، در دسترس خواهد بود. کاربران فنی اتریومی می‌توانند با مراجعه به Etherscan، قراردادهای هوشمند اتریومی را به سادگی به گربه‌های خود در این بازی لینک کنند.

اما لایه بدیع موجود در این میان، KittyHats بوده که در حقیقت مجموعه‌ای از توکن های ERC20 اتریومی به حساب آمده که به شما اجازه می‌دهند تا گربه های خود را تجهیز کنید. KittyHats می‌تواند ارزش گربه‌های شخصی شما در بازی را بالا ببرد. شما می‌توانید با بکار گیری KittyHats کارهای دیگری را نیز انجام دهید، اما اندازه گیری این تاثیرات نسبتا کاری سخت به حساب می‌آید.

دیگر انتقاد وارد شده به CryptoKitties

یک انتقاد عمده و معتبر مربوط به تمامی مطالب توضیح داده شده در خصوص بازی CryptoKitties، سختی استفاده از این بازی و کاربردی بودن آن برای کاربران فنی است. به سختی می‌توان این انتقاد را رد کرد. زمانبندی همواره کاری مشکل بوده و حتی ممکن است یک رخداد خیلی سریعتر از آنچه ما فکر می کنیم ایجاد شود.

البته اشکالاتی نیز به نحوه عملکرد این بازی در مباحث مربوط به شبکه، نظیر آنچه در بالا توضیح داده شد وجود دارد که بهتر است این بررسی در مطلب و مکانی تخصصی تر پیگیری شده و به آن پرداخته شود. ارزهای دیجیتال

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version