سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

دادستانی نیویورک: بیت‌فینکس حدود ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه‌ خود را از دست داده است!

اداره‌ی دادستانی کل نیویورک ادعا کرده است که صرافی ارزهای دیجیتال بیت‌فینکس حدود ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه‌ی خود را از دست داده و سپس از دارایی‌های تحت کنترل اوپراتور استیبل کوین تتر (Tether) برای سرپوش گذاشتن بر روی این کمبود مالی استفاده کرده است.

طبق یک بیانیه‌ی مطبوعاتی که در روز پنج‌شنبه منتشر شد، لتیتیا جیمز (Letitia James)، دادستان کل نیویورک اعلام کرده که وی یک حکم دادگاهی علیه iFinex Inc صادر کرده و عنوان کرده که این شرکت قوانین نیویورک را نقض کرده و باید از فریب دادن شهروندان نیویورک دست بردارد.

جیمز با بیان اینکه تحقیقات انجام شده توسط اداره‌ی دادستانی کل نیویورک مشخص کرده است که iFinex در مخفی کردن زیان مالی ۸۵۰ میلیون دلاری از سرمایه‌ی مشتریان و صندوق‌های مالی شرکت‌های بزرگ، دخالت داشته است، افزود:

دولت نیویورک در زمینه‌ی ارائه‌ی مجوز‌های لازم برای فعالیت در کسب و کار ارزهای دیجیتال و عمل کردن طبق قانون، پیشگام بوده است. ما همچنان از سرمایه‌گذاران حمایت خواهیم کرد و به دنبال برقراری عدالت نسبت به رفتار شرکت‌ها در زمانی که گمراه شده‌اند و یا فریب خورده‌اند، هستیم.

بر اساس بیانیه‌ی مذکور، صرافی ارزهای دیجیتال بیت‌فینکس حدود ۸۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌ی مشتریان و دارایی شرکت‌ های بزرگ را به پلتفرم Crypto Capital Corp فرستاده است. پلتفرم مذکور در واقع یک پردازشگر پرداخت است که گفته می‌ شود سرمایه‌ی صرافی‌ های بزرگ دیگری همچون QuadrigaCX را در اختیار دارد. گفتنی است که از سرمایه‌ی ذخیره‌ی تتر برای سرپوش گذاشتن بر کمبود بودجه استفاده شده و این “کمبود بودجه” و هم “جابجایی سرمایه‌ی تتر” به مشتریان اعلام نشده است.

لازم به ذکر است؛ تا کنون ادعا شده است که بیش از ۶۰۰ میلیون دلار منتقل شده است.

براساس یک پرونده قضایی‌ که مربوط به بریان وایتهورست (Brian Whitehurst)، معاون دادستان کل می باشد، تحقیقات در رابطه با این موضوع در سال ۲۰۱۸ آغاز شده و چنین به نظر می‌ رسد که همچنان ادامه دارد، چرا که علیرغم ادعاهای ضد و نقیض، دفتر دادستانی کل بنابه دلایلی بر این باور است که صرافی ارزهای دیجیتال بیت فینکس هنوز هم به شهروندان نیویورک اجازه‌ می‌دهد تا اموری مانند سپرده‌گذاری، مبادله و برداشت ارزهای مجازی را انجام داده و در تراکنش‌های دیگر پلتفرم مبادله‌ی بیت فینکس مشارکت داشته باشند.

به موجب حکم دادگاه تمامی مدیران، کارمندان، افسران ارشد، پیمانکاران، متعهدین و سایر افراد وابسته به iFinex تا اطلاع ثانوی از هرگونه دسترسی، واگذاری اعتبار و هرگونه ادعای دیگری به به ذخایر دلاری تتر مربوط باشد، منع شده‌اند.

به طور مشابه، به تمام افراد وابسته به iFinex دستور داده شده که هیچ دخالتی در مستندات از قبیل پرونده های مربوط به این واقعه که باعث روشن شدن این اقدامات می شود، نداشته باشند.

قابل ذکر است که در این پرونده گفته شده اداره‌ی دادستانی کل قصد جلوگیری از مبادله‌ی قانونی در صرافی بیت فینکس و یا بازپس گیری دارایی‌های تتر را ندارد؛ بلکه برعکس، این اداره می‌خواهد که دادگاه به منظور حفظ وضعیت کنونی تا زمان اتمام تحقیقات، یک حکم قضائی اولیه صادر نماید.

این اقدامات، ماه‌ها پس از آنکه اداره دادستانی کل نتایج مربوط به بررسی گروهی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال از جمله بیت فینکس را منتشر کرد، صورت گرفته است.

با توجه به بررسی‌های طولانی مدت نسبت به تتر و استیبل کوین USDT، تمرکز بر ذخایر مالی تتر بسیار قابل توجه است. منتقدان ادعا می‌کنند که این توکن با وجود در اختیار داشتن ۲ میلیارد سرمایه‌ی در بازار (Market Cap) در واقع بودجه‌ی کافی حمایتی که توسط اوپراتورها ادعا شده را در اختیار ندارد. ناتوانی در دستیابی به حسابرسی‌های مناسب که تتر قبلا بر انجام آنها متعهد شده بود، باعث تحریک این سوء ظن‌ها شده است.

گفتنی است؛ در ماه مارس تتر اعلام کرد که ذخایر پشتیبانی از USDT ممکن است به طور کامل محدود به پول نقد نباشد.

اسناد دادستانی کل به تشریح ماه‌‌ها آشفتگی می‌پردازد

باتوجه به تائیدیه‌ی بریان وایتهورست، دستیار دادستان کل نیویورک، آغاز بحث و گفتگو بین اداره‌ی دادستانی و نمایندگان صرافی بیت فینکس و شرکت تتر، به ماه نوامبر برمی‌گردد. در این سند آمده است که شرکت‌های حقوقی Morgan، Lewis & Bockius LLP of New York و Steptoe & Johnson LLP of Washington به طور مشترک نمایندگی این دو شرکت را بر عهده داشته‌اند.

این اسناد جزئیات مربوط به مشکلات بانکی روزافزون صرافی بیت فینکس و تلاش‌های آن برای حفظ خدمات ارائه شده را نشان می‌دهد که شامل رابطه‌ی نزدیک با یک شرکت مستقر در پورتوریکو به نام Noble Bank می‌ باشد که در ماه اوکتبر ۲۰۱۹ به پایان رسیده است. وکلای صرافی بیت فینکس و شرکت تتر به دفتر دادستانی کل عنوان کردند که آنها در واقع به دلیل ناتوانی شرکت Noble در پردازش حجم زیاد نقل و انتقالات بین‌المللی و همچنین نرخ‌های بهره پایین با این شرکت قطع ارتباط کرده اند.

طبق گزارشاتی که کوین دسک در ماه نوامبر منتشر کرد، شرکت تتر پس از مدتی یک رابطه‌ی بانکی با شرکت Deltec برقرار کرد که در باهاما واقع شده است.

طبق گفته‌های دفتر دادستانی کل، عدم توانایی در دسترسی به ۸۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌ی مشتریان و شرکت ها که بر اساس اسناد برعهده‌ی شرکت پردازش پرداخت Crypto Capital می باشد، باعث اختلال در توانایی صرافی‌ بیت فینکس در رابطه با پردازش درخواست برداشت کاربران شده است. کوین دسک قبلا گزارش داده‌ که کاربران از طولانی بودن مدت زمان لازم برای پاسخ‌ دهی و تاخیر در هنگام دریافت پول شکایت کرده‌اند.

در گزارشات آمده است که اسناد ارائه شده به اداره‌ی دادستانی کل نیویورک نشان می‌ دهد که تا اواسط سال ۲۰۱۸، صرافی بیت فینکس به دلیل عدم توانایی شرکت Crypto Capital که تمامی و یا تقریبا بخش اعظم دارایی‌ های این صرافی را در اختیار داشت و حاضر به پردازش درخواست برداشت مشتریان نبود و یا توانایی استرداد هرگونه دارایی به بیت فینکس را نداشت، در زمینه‌ی رفع نیاز مشتریان در زمان برداشت پول از حساب‌هایشان، دچار مشکلات شدید بوده است.

در اواسط ماه اوکتبر ۲۰۱۸، صرافی بیت فینکس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات برداشت وجه بدون کوچک ترین دخالتی در حال انجام است، اما “پیچیدگی‌های پردازش این پرداخت‌ ها” باعث تعلیق در روند سپرده‌ گذاری شده است. انتشار این بیانیه به رغم این واقعیت بود که برخی از مشتریان همچنان از کند بودن روند برداشت وجه شاکی هستند.

با توجه به اعلام اداره‌ی دادستانی کل نیویورک، این بیانیه صحت نداشته و اسناد ارائه شده به اداره‌ی دادستانی کل نیویورک توسط مدعیان، نشانگر این است که در طول این زمان، بیت فینکس در زمینه‌ی پردازش برداشت وجه مشتریان با مشکلاتی روبرو بوده است.

شرکت Crypto Capital

نمایندگان بیت فینکس و تتر به دفتر دادستانی کل اعلام کرده‌ اند که دلیل اعلام عدم دسترسی به ۸۵۱ میلیون دلار دارایی این صرافی توسط یکی از مقامات، به این دلیل بوده است که مقامات دولتی پرتغال، لهستان و ایالات متحده این دارایی‌ ها را “توقیف” کرده‌اند.

اما با توجه به اسناد ارائه شده، بیت فینکس این توضیحات را قابل قبول نمی داند.

در تائیدیه‌ی ادعا دادستانی آمده است: بر اساس بیانیه‌ ای که به واسطه‌ی مشورت و رایزنی‌ ها برای وکلای دفتر دادستانی تهیه شده است، مقامات، ادعای Crypto Capital را مبنی بر مصادره شدن دارایی‌ ها قبول ندارند.

همانطور که در بیانیه‌ی مطبوعاتی دفتر دادستانی کل اشاره شده است، عدم توانایی دسترسی به این دارایی‌ها از مشتریان مخفی شده بود، و اخبار نشان می‌ دهد که این کمبود بودجه برای اولین بار است که به صورت عمومی افشا شده است.

این مسئله در وضعیتی اعلام شده که صرافی بیت فینکس و تتر در حال بحث و بررسی در مورد راهی برای اشتراک گذاشتن منابع مالی ذخیره شده برای پشتیبانی از توکن‌های USDT بودند.

در این سند چنین آمده است که طی یک جلسه‌ که در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۹ برگزار شده، مشاوران بیت فینکس و تتر توضیح دادند که به منظور جبران خسارت ۸۵۱ میلیون دلاری Crypto Capital، صرافی بیت فینکس و تتر در حال بررسی امکان انجام یک تراکنش معامله بودند که بیت فینکس را مجاز به استفاده از ذخایر نقدی تتر می کرد تا خسارات خود را به عنوان یک نیاز اساسی جبران کند. در این سند آمده است:

“همانطور که توسط مشاوران توضیح داده شده است، بیت فینکس می‌توانست به عنوان “یک اعتبار” به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ذخیره‌ی پشتیبان تتر دسترسی پیدا کند. مشاوران چنین کاری را پیشنهاد ندادند. مزایای این کار و انجام این تراکنش متعلق به تتر یا دارندگان تتر می باشد. هیچ یک از مشاوران پیشنهاد نکردند که این تراکنش به عموم مردم، از جمله سرمایه‌گذاران تجاری در پلتفرم بیت فینکس یا دارندگان تتر اعلام شود.”

باتوجه به گفته‌های وایتهورست، زمانی که احتمال درگیری بر سر سود میان دو شرکت وجود دارد (هنگامی که دو شرکت سهامداران و صاحبان مشترکی دارند)، “مشاوران بدون ارائه‌ی دلیل، تراکنش و مبادله‌ی در شرف وقوع را به عنوان مبادله‌ ای که انجام آن زمان بر است، توصیف می کنند.

براساس این سند، این افشاگری‌ ها باعث ایجاد نگرانی در اداره‌ی دادستانی کل شد.

وایتهورست در رابطه با موضوع مذکور گفت: افشای این موضوع توسط مشاوران در جلسه‌ی بیست و یکم ماه فوریه باعث ایجاد سوالات جدی در مورد قابلیت اطمینان به بیت فینکس و افزایش نگرانی‌ ها در این زمینه شد. گفتنی است که در این جلسه در رابطه با مسائلی همچون احتمال از بین رفتن ذخایر نقدی تتر و غیرقابل بازگشت بودن این وجوه و اینکه آیا بیت فینکس و تتر، مشتریان خود (شامل مشتریان پلتفرم تجاری بیت فینکس و نگه دارندگان تتر) را گمراه کرده‌اند یانه، صحبت شد.

در طول هفته‌ های آینده اداره‌ی دادستانی کل نیویورک همچنان به دنبال کسب اطلاعاتی از بیت فینکس و تتر خواهد بود که این اطلاعات شامل داده‌های مربوط به صدور تتر و اسناد حمایت کننده از ادعای ضرر مالی ۸۵۰ میلیون دلاری می باشد.

همچنین عنوان شد که مشاوران بیت فینکس و تتر در روز چهارم مارس ۲۰۱۹با ارسال یک ایمیل به نامه‌ی اداره‌ی دادستانی کل پاسخ دادند. در این ایمیل گفته شده که دسترسی به این اطلاعات تا روز یکم مارس غیرممکن بوده است؛ مشاوران هیچ تاریخ جایگزینی به دفتر دادستانی کل ارائه ندادند.

در روز ۲۹ مارس و پس از بحث‌ و گفتگوی بیشتر، نمایندگان با ارسال نامه‌ای به دفتر دادستانی اعلام کردند که روند اعطای اعتبار به پایان رسیده و در ماه نوامبر ۲۰۱۸، تتر مبلغ ۶۲۵ میلیون دلار پول را از حساب خود در Deltec به حساب صرافی بیت فینکس در Deltec منتقل کرده است. صرافی بیت فینکس نیز به نوبه‌ی خود در مجموع ۶۲۵ میلیون دلار پول از حساب خود در Crypto Capital را به حساب شرکت تتر Crypto Capital منتقل کرده است. سپس از طریق یک ورودی دفاترکل در حساب تتر در Crypto Capital crediting مبلغ ۶۲۵ میلیون دلار به ثبت رسیده و نهایتا معادل همان مبلغ از حساب بیت فینکس کسر شده است. هدف از انجام این مبادله این بوده تا بیت فینکس نشان دهد که مشکلات و مسائل نقدینگی به تتر مرتبط نیستند.

در ادامه، یک قرارداد ۹۰۰ میلیارد دلاری اعتباری با یک دوره سه ساله و نرخ بهره ۶٫۵ درصد منعقد شد.

ارزهای دیجیتال تزریق سرمایه سه میلیارد دلاری

در نامه نمایندگان آمده است که به موجب این تراکنش، ضمانت اعتبار اعطایی توسط ۶۰ میلیون سهام شرکت iFinex Inc تامین می‌شود که متعلق به DigFinex است. DigFinex توافق کرده است که در صورت عدم پرداخت، ضرر مالی را به گردن بگیرد. این تراکنش در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۱۹ منعقد شد. مجموع دارایی تحت تسلط این وام از تاریخ مذکور تا به امروز برابر با ۷۰۰ میلیون دلار می باشد.

“در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۱۹، بیت فینکس و تتر یک معامله ای را به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار آغاز کردند که قبلا به حساب تتر در Crypto Capital واریز شده بود و این وجوه را به حساب بیت فینکس در Crypto Capital انتقال دادند. این تراکنش به این دلیل صورت گرفته است که مبادلات قبلی یا دارایی به یک سری اعتبارات تبدیل شده اند که ضمانت آنها توسط سهام DigFinex تأمین شده است.”

بر اساس این گفته ها، این اعتبارات نیز مانند عدم توانایی دسترسی به ۸۵۰ میلیون دلار، به سرمایه گذاران اعلام نشده است. و عنوان شده که:
پاسخ دهندگان فقط اطلاعات محدودی در رابطه با شرایط و وضعیت این انتقال ۶۲۵ میلیون دلاری و همچنین معامله‌ی “یک سری اعتبارات” را اعلام کرده‌اند.

پاسخ های بیت‌فینکس در رابطه با این موضوع

بیانیه زیر توسط بیت‌فینکس در اواخر روز پنج‌شنبه صادر شده است:

در اوایل امروز، دفتر دادستانی کل نیویورک بدون اطلاع قبلی، در تلاش برای مجبور کردن بیت فینکس و تتر به ارائه‌ی اسناد خاص، یک حکم قضائی صادر کرده است.

واضح است که دادخواست‌های دفتر دادستانی کل نیویورک با رویکردی منفی و با ادعاهای دروغین نوشته شده‌اند، از جمله اشاره به «ضرر و زیان» ۸۵۰ میلیون دلاری در Crypto Capital . برعکس، به ما اطلاع داده شده است که این وجوه در Crypto Capital از بین نرفته‌اند، بلکه در حقیقت مصادره و حفظ شده‌اند. ما فعالانه در راستای حقوق خود تلاش کرده‌ایم و فعالانه به دنبال آزادسازی این سرمایه هستیم. متاسفانه به نظر می‌رسد که دفتر دادستانی کل نیویورک به منظور خسارت مالی مشتریان ما به دنبال تضعیف این تلاش‌ها است.

بیت فینکس و تتر با دفتر دادستان کل نیویورک همکاری کامل دارند، چرا که هر دو شرکت بر طبق قوانین عمل می کنند. دفتر دادستان کل نیویورک باید تلاش های خود را در راستای کمک و حمایت از تلاش های ما برای بازسازی این وضعیت متمرکز کند.

هم بیت فینکس و هم تتر از لحاظ مالی بسیار قدرتمند هستند. بیت فینکس و تتر به مبارزه با این ناخوشایندی‌ ها که توسط دفتر دادستانی کل نیویورک علیه شرکت هایی ایجاد می شود که شهروندان سازمانی خوب و هواداران قوی اجرای قانون هستند، متعهد شده اند. بیت فینکس و تتر به شدت این ناخوشایندی‌ ها و سایر اقدامات اداره‌ی دادستانی کل نیویورک را به چالش می‌ کشند.

 

دانلود اپلیکیشن ارزجو در گوگل پلی:

دانلود اپلیکیشن ارزجو به صورت مستقیم:

دسترسی به فروشگاه ارزجو:

فروشگاه ارزجو

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location