video thumb

سیر صعودی قیمت بیت کوین پس از شکاف امنیتی بایننس

در زمان های گذشته هر نوع رخنه یا هک در صرافی ها، باعث فرستادن امواج شوک زده در جامعه ارزهای دیجیتال می شد و موجب تغییراتی در بازار ها می گردید. شاید این بار با تغییراتی در جهت بلوغ بازار مواجه شده باشیم ولی پس از رخنه امنیتی در صرافی بایننس (Binance)، اتفاقات بدی برای بیت کوین رخ نداد.

 

واکنش قیمت بیت کوین

ارزجو: تنها یک ساعت بعد از اعلام حمله به بزرگ ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال و از دست رفتن خود ۷۰۰۰ بیت کوین، همانطور که انتظار می ‌رفت، قیمت بیت کوین سیر نزولی پیدا کرد. با این حال این سیر نزولی تا حدی که بسیاری انتظار داشتند، حداقل در کوتاه مدت، شدید نبوده است.

بیت کوین با قیمتی بالاتر از ۵۹۰۰ دلار در ۲۴ ساعت گذشته در بهترین حالت خرید و فروش شده است. انتظار می‌رود که قیمت بیت کوین به ۶ هزار دلار هم برسد و بالاتر رود.

هنگامی‌که بایننس اعلام کرد که هک صورت گرفته است، بیت کوین حدود ۳ درصد افت قیمت پیدا کرد و به قیمت ۵۷۹۵ دلار رسید. از لحاظ دیگر ویژگی‌ ها وب سایت هایی مانند لایو کوین ‌واچ (Livecoinwatch) قیمت بیت کوین، پایین تر از ۵۸۰۰ دلار نرفت و در وب‌ سایت تریدینگ ‌ویو (Tradingview.com) بیت کوین به قیمت کمتر از ۶۰۰۰ دلار نرسیده است. جدول پلتفرم خرید و فروش هنوز هم قیمت بیت کوین را ۶۱۰۰ دلار نشان می‌ دهد.

در زمانی که این مقاله نوشته می‌ شود، بیت کوین آرام آرام در حال افزایش قیمت می باشد و به قیمت ۵۸۹۰ دلار رسیده است. دست اندرکاران بیت کوین و تحلیلگران با اینکه خبر جدید را شنیده اند، اعتقاد دارند که بازار صعودی همچنان ادامه پیدا می کند و طوفان خبری نیز ممکن است در این باره ایجاد شود.

در صورتی که قیمت بیت کوین هیچ تغییری پیدا نکند، می توانیم مطمئن باشیم که روند قطعی بازار صعودی همچنان ادامه پیدا می کند. الکس کروگر (Alex Kruger) اقتصاددان و تحلیلگر ارز های دیجیتال، در این مورد می گوید که در یک بازار نزولی می توانستیم مطمئن باشیم که این اتفاق باعث افت قیمت زیادی می شد. آنتونی ساسانو (Anthony Sasano) از متخصصان اتریوم (Ethereum) این نکته را اضافه می‌کند که:

«وقتی که بزرگ ‌ترین صرافی ارز دیجیتال هک‌ می‌ شود و بازار در عرض چند ساعت آن را فراموش می کند، من فکر می کنم باید گفت مطمئناً از بازار نزولی خارج شده ایم و چرخه جدیدی شروع شده است.»

چشم انداز دراز مدت برای بیت کوین تغییر نکرده است و برای اولین بار در سال، با میانگین متحرک ۵۰ روزه، خرید و فروش می‌ شود.

کریپتو فیبوناچی (CryptoFibonacci) در تاریخ ۸ می ۲۰۱۹ در توییتر می نویسد: بالاخره بعد از یک سال به میانگین متحرک ۵۰ روزه رسیدیم.

 

واکنش جامعه ارزهای دیجیتال و پاسخ‌های بایننس

جاستین سان (Justin Sun) از ترون (Tron) پیشنهادی برای پرداخت برابر قیمت بیت کوین دزدیده شده و جایگزینی آن با دلار آمریکا برای خرید ارزهای دیجیتالی مانند بایننس کوین (BNB)، بیت کوین، ترون (TRX) و بیت ‌تورنت (BTT) در صورت پذیرفتن مسئولان بایننس داده است. چانگ پنگ ژائو رئیس بایننس ضمن تشکر از او برای پیشنهاد سخاوتمندانه برای پرداخت مبلغ دزدیده شده قاضی دادگر این مبلغ در واقع قطره در دریایی دارایی های بایننس می باشد.

چانگ پنگ ژائو در توییتی در ۸ می ۲۰۱۹ نوشته است: برای حمایت تان سپاسگزارم و واقعاً به شما احترام می گذارم. ولی در حال حاضر احتیاجی نیست. ما مبلغ از دست رفته را از طریق صندوق دارایی امن کاربران که به میزان کافی موجودی دارد باز می ‌گردانیم. درست است که آسیب دیده ایم ولی ورشکست نشده ایم.

ما به سختی تلاش می‌کنیم تا این مشکل برطرف شود تا همه بتوانند دوباره به نقل و انتقال ارزهای خود بپردازند. این کار کمی وقت می برد.

رایان سلکیس (Ryan Selkis) موسس مساری کریپتو (Messari Crypto) به تازگی در توییتی گفته است:

«بایننس ۴۰ میلیون دلار در جریان هک از دست داد. مشکل خاصی نیست و آنها در مدت چهار تا شش هفته می توانند این مبلغ را دوباره به دست بیاورند. آنچه که باید به آن توجه داشت آن است که آنها ۲ میلیارد دلار دارایی در اختیار دارند.. که این مبلغ فقط به صورت بیت کوین است. که احتمالاً اگر سایر ارزهای دیجیتال را هم به آن اضافه کنیم حدوداً ۳ میلیارد دلار می‌ شود. آیا قبلاً چنین مبلغی قابل تصور بود؟»

بحث جدیدی درباره احتمال عدم استفاده از بلاک چین بیت کوین به وجود آمد ولی با تائید زیادی از طرف جامعه ارزهای دیجیتال روبرو نشد. شفافیت کامل اخبار بایننس و توضیح این مسئله که مبلغ از دست رفته به طور کامل و بسیار سریع بازگردانده می‌ شود باعث شد که بسیاری از مشکلاتی که توسط اخبار و رسانه ها ممکن بود پیش بیاید از بین برود، گرچه سخن پایانی می تواند این باشد که ارزهای دیجیتال به صرافی ‌های غیر متمرکز احتیاج دارند تا بتوانند اهداف اصلی آن ها را به عنوان ارز های دیجیتال همتا به همتا برآورده کنند.