سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

اهرم در ارز دیجیتال چیست؟ (راهنمای 0 تا 100)

چنانچه در بازارهای مالی به انجام معامله پرداخته باشید؛ قطعا اصطلاح “اهرم” به گوشتان خورده است. درواقع استفاده از اهرم یا لوریج در معاملات ارزهای دیجیتال به معنای بهره‌گیری از مقدار وام گرفته شده برای انجام ترید می‌باشد. گرفتن وام یا بهره‌گیری از لوریج به شما این امکان را می‌دهد تا حتی با مقدار محدودی سرمایه، بتوانید سفارشات بزرگتری را فعال کنید. ما قصد داریم تا در این گفتار به پاسخ سوال “ لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال چیست؟” بپردازیم و بیایم که وام گرفته شده از صرافی چه مزایایی را برای تریدرها فراهم می‌کند. تا پایان ما را همراهی کنید.

 تصویری از کوین و کلید

لوریج در ارز دیجیتال چیست؟ تعریفی کلی از اهرم در معاملات کریپتوکارنسی

در یک نگاه کلی، مفهوم لوریج به افزایش توانایی فعال کردن پوزیشن‌ها در معاملات ارز دیجیتال اشاره دارد.

با بهره‌برداری از لوریج، توانایی خرید یا فروش شما چندین برابر می‌شود، به این ترتیب، می‌توانید با دارایی‌های رمز ارزی موجود در کیف پول خود، موقعیت‌های معاملاتی بزرگتری را مدیریت کنید. از آنجا که هر صرافی ارز دیجیتال قوانین خاص خود را دارد، می‌توانید با توجه به آنان، تا حداکثر ۱۰۰ یا گاهی تا ۲۰۰ برابر از ارزش دارایی‌هایتان را به‌ صورت وام قرض بگیرید و با استفاده از اهرم، در معاملات ارزهای دیجیتال شرکت کنید.

در روش لوریج تریدینگ، ابتدا مبلغی از ارز دیجیتال را به حساب خود واریز می‌کنید و با اعمال اهرم بر روی آن، میزان معاملات ممکن را با وام‌گیری از صرافی افزایش می‌دهید. این امر به شما اجازه می‌دهد تا موقعیت‌های معاملاتی بزرگتری را ایجاد کنید. همان طور که در سایت milkroad هم گفته شده، میزان لوریج در صرافی‌های ارز دیجیتال، از عباراتی مثل 1:5 یا اعدادی مانند 5x و 10x بهره برده می‌شود. در کنار اینکه معاملات با اهرم می‌توانند سود را افزایش دهند، در عین حال با ریسک‌های بالایی نیز همراه هستند؛ به‌ ویژه در شرایطی که بازار نوسانی باشد.

 

لوریج در فارکس و کریپتو

نکته مهمی که درباره لوریج تریدینگ اهمیت دارد؛ حداکثر مقداری است که می‌توانید در معاملات اعمال کنید. به عنوان مثال، در بازار کالا، اهرم می‌تواند بین 1:1 تا 1:100 متغیر باشد. در بازار فارکس، مقادیری مانند 1:1000 یا حتی 1:3000 وجود داشته و باتوجه به قوانین هر بروکر تعیین خواهند شد. این اختلاف اعداد به دلیل نوسانات کم نرخ ارزها در فارکس است که امکان اعمال اهرم‌های بالا را مهیا می‌کند. اما در بازار کریپتو به دلیل نوسانات بالا، حداکثر لوریج قابل اعمال 1:125 بوده که به نوع رمز ارز و صرافی نیز وابسته است. لازم به ذکر است که امکان استفاده از لوریج هم در بازار اسپات و هم در بازار مشتقه ارزها فراهم می‌باشد.

 

چرا تریدرها از لوریج استفاده می‌کنند؟

حال که پاسخ سوال “اهرم در ارز دیجیتال چیست؟” را یافتید. ممکن است با خود بگویید که چرا تریدرها باید اصرار به بهره‌گیری از این امکان داشته باشند؟ 

در ادامه به چند نمونه از کاربردهای لوریج می‌پردازیم؛

·        افزایش قدرت خرید: تریدرها از لوریج به منظور افزایش سایز معاملات استفاده می‌کنند. اما به همراه این افزایش قدرت خرید، ریسک نیز افزایش خواهد یافت.

·        افزایش نقدینگی: دلیل دیگر استفاده از اهرم در معاملات، افزایش نقدینگی سرمایه است. به عنوان مثال، با ایجاد یک پوزیشن اهرمی 2x در یک صرافی، می‌توان با استفاده از مقدار کمتری سرمایه، یک پوزیشن 4x را در یک صرافی دیگر ایجاد کرد.

·        استفاده در دیفای: افزایش نقدینگی امکان استفاده از باقی موجودی در حوزه‌های مختلف مانند استیکینگ، تامین نقدینگی برای صرافی‌های غیر متمرکز، سرمایه‌گذاری در NFTها و دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

·        معاملات گوناگون: لوریج ارزهای دیجیتال می‌تواند در معاملات گوناگون مانند معاملات مارجین و قراردادهای آتی مورد استفاده قرار گیرد.

 سکه با نماد بیت‌کوین

معایب بهره‌گیری از اهرم

پیش‌تر نکاتی را درباره مزایا و کاربردهای اهرم در بازارهای مالی بیان کردیم. حال باید بدانید که لوریج دارای ریسک‌ها و معایبی می‌باشد که بررسی آنان دیدگاهی کامل و جامع به جهان معاملات اهرمی را ترسیم خواهد کرد. یکی از اصلی‌ترین عیوبی که متوجه این نوع معاملات می‌شود؛ میزان بالای ریسک مرتبط با آنان است. بازار ارزهای دیجیتال خود به تنهایی یک فضای پرریسک به حساب می‌آید؛ اخبار کوچک و بزرگ می‌توانند به طور قابل توجهی قیمت دارایی‌ها را تحت تاثیر قرار دهند و نوساناتی شدید ایجاد کنند. در یک نگاه کلی به این وضعیت، لازم است بدانید که یک نوسان کوچک نیز ممکن است باعث از دست دادن حجم بالایی از دارایی‌های شما شود.

علاوه بر این، نکته دیگر حائز اهمیت، آن است که افراد آماتور یا کسانی که تمایل به پذیرش ریسک کمتری دارند، باید از انجام معاملات اهرم‌داز دوری کنند. در این موارد، خودداری از معاملات اهرمی تضمین می‌کند که‌ ضررهای بزرگ‌تر اتفاق نخواهند افتاد. نتیجتاً پیشنهاد می‌شود که به دلیل ریسکی بودن بازار ارزهای دیجیتال، تا زمانی که تجربه کافی به دست نیاورده‌اید، از اهرم یا لوریج بهره‌گیری نکنید.

 

تفاوت مارجین و لوریج در چیست؟

برای اینکه تفاوت معاملات مارجین و لوریج را درک کنیم؛ لازم است تا به یک تعریف دقیق از معاملات مارجین بپردازیم. معامله مارجین به معاملات اهرمی در بازار ارز دیجیتال شباهت دارد. در واقع، مارجین به تفاوت بین ارزش کل دارایی‌های نگهداری شده در حساب مارجین و مبلغ وامی که از یک صرافی جهت معامله گرفته می‌شود، اشاره می‌کند. معامله مارجین به معنای استفاده از دارایی‌های شما برای اخذ وام از صرافی و استفاده از این وام در معاملات می‌باشد.

به طور خلاصه، معامله مارجین به مقدار پولی اشاره دارد که برای شروع یک معامله نیاز است. ابتدا، شما باید یک حساب مارجین ایجاد کنید تا از آن برای خرید و فروش استفاده نمایید. مبلغ سرمایه‌گذاری در معامله به عنوان "مارجین اولیه" شناخته می‌شود و مقدار پولی که در حساب مارجین نگهداری می‌شود، به عنوان "مارجین نگهداری" یا "حاشیه نگهداری" معرفی خواهد شد. معاملات مارجین همچنان با استفاده از یک نسبت بیان می‌شوند، با این تفاوت که این نسبت به مراتب کوچکتر از نسبت‌های معاملات لوریج است. نتیجتاً، تاکتیک‌های معاملات مارجینی به‌طور دقیق در دوره‌های زمانی بلند مدت می‌توانند تاجایی ضرر و سود را کنترل کنند. در عین حال، هدف اصلی معاملات مارجین، ارائه بازدهی مناسب در بازارهایی با نقدینگی بالا است.

 نمایی از فردی در کنار ATM

اهرم در معاملات اسپات

در معاملات فیوچر یا مارجین، اهرم به منظور افزایش سوددهی معاملات در صرافی‌ها به کار می‌رود. اما در معاملات اسپات نیز در شرایط خاصی ممکن است اهرم کارایی داشته باشد. در معاملات اسپات، اهرم به طور معمول به میزان کمتری نسبت به معاملات فیوچر استفاده می‌شود. در این نوع معاملات، صرفاً دارایی‌های واقعی ملاک خواهند بود و به همین دلیل، برای انجام معاملات اهرمی در اسپات تریدینگ، معمولاً نیاز به قرض گرفتن ارز مورد نظر از صرافی و پرداخت کارمزد برای هر روزی که ارز را در حساب خود نگه می‌دارید، وجود دارد. بنابراین، پیش از آغاز معاملات در هر صرافی، بهتر است ابتدا به دقت انواع کارمزدهای تعیین شده را بررسی کنید.

 

چه کسانی می‌توانند از لوریج بهره‌گیری کنند؟

باید در جریان باشید که معاملات لوریج در دسته‌ معاملاتی جای دارد که از یک سو سودآوری بالا داشته و از سوی دیگر ریسک‌های قابل توجهی را دربر می‌گیرد. این نوع معاملات برای همه تریدرها مناسب نیستند و تنها تریدرهای حرفه‌ای با دانش کافی می‌توانند در آن مشارکت کنند.

در این قسمت، به شرایطی که یک تریدر حرفه ای باید داشته باشد تا بتواند از لوریج بهره‌گیری کند، می‌پردازیم؛

·        آشنایی کامل با معاملات اهرم‌دار: برای انجام در معاملات اهرم‌داز، تریدر باید دانش لازم را درباره روش‌ها و فرآیندهای این نوع معاملات داشته باشد و به صورت دقیق به مزایا و معایب آن آگاه باشد.

·        قابلیت تحلیل درست روند بازار: در پروسه انجام معاملات اهرم‌دار، توانایی تحلیل درست و دقیق روند بازار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این توانایی به تریدر کمک می‌کند تا از نوسانات شدید منفی در امان باشد.

·        آشنایی با اصول مدیریت سرمایه، در انجام معاملات اهرم‌دار، تریدرها باید با اصول مدیریت سرمایه آشنا باشند. این اصول برای حفظ سرمایه و کنترل ریسک در معاملات با ریسک بالا ضروری است.

·        ریسک پذیری: تریدرها باید به درستی درک کنند که معاملات اهرم‌دار با ریسک بالایی همراه بوده و ممکن است یکباره، در صورت عدم رعایت قوانین، حسابشان صفر شود!

 نمایی از یک لپتاپ

جمع بندی

همان‌طور که در متن بالا به پاسخ سوال “اهرم در ارز دیجیتال چیست؟” اشاره شد؛ لوریج یا اهرم به شما این امکان را می‌دهد که با سرمایه اولیه کم، به معامله پوزیشن‌های بزرگ‌تر بپردازید و سود خود را افزایش دهید. با این حال، از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال اکثر اوقات با نوسانات زیادی همراه است، در صورتی که اهرم‌های بالا مثل اهرم ۱۰۰ را انتخاب کنید، حتی با تغییرات کوچک در قیمت، ریسک لیکویید شدن و از دست دادن کل سرمایه‌تان وجود خواهد داشت. به همین دلیل، اگر از لوریج تریدینگ استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا به آموزش و یادگیری نکات مربوط به مدیریت ریسک، مانند استفاده از "استاپ لاس" یا تعیین حد ضرر، توجه کنید و سپس به حوزه معامله‌گری ورود نمایید.

سوالات متداول

لوریج در کدام بازارها وجود دارد؟

امکان بهره‌گیری از لوریج در بازارهای مختلف مانند بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس فراهم است

کدام صرافی‌ها امکان بهره‌گیری از لوریج را فراهم کرده‌اند؟

اغلب صرافی‌‌ها امکان بهره‌گیری از لوریج را فراهم کرده‌اند، اما هر صرافی ممکن است محدودیت‌ها و قوانین خاص خود را برای استفاده از این امکان وضع کرده باشد.

حداقل سرمایه برای استفاده از لوریج چقدر است؟

حداقل سرمایه برای استفاده از لوریج به صرافی و بازار مورد نظر بستگی دارد. لازم است تا شما اطلاعات مرتبط به لوریج هر صرافی را بررسی نمایید.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version