سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال که در مقاله تحلیل فانتامندال چیست آن را کامل توضیح دادیم، به عنوان یکی از روش‌های کاربردی در تحلیل و پیش‌بینی روند قیمت در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری می‌باشد. این رویکرد تلاش دارد تا به ارزیابی ارزش ذاتی یک کالای با ارزش پرداخته و عوامل متعددی را در نظر بگیرد، از جمله عوامل میکرو و ماکرویی که ممکن است بر ارزش سهام شرکت‌ها تأثیر بگذارند. همچنین، تحلیل بنیادی نگاهی به اخبار سیاسی و اقتصادی دنیا دارد، که توانایی دارند تا بازارهای ارزهای مختلف را تحت تأثیر قرار دهند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال بپردازیم؛ ما را همراه کنید.

 نمادی از نمودار قیمتی

توضیحی مختصر از تحلیل فاندامنتال

پیش از اینکه مستقیماً به آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال بپردازیم، قصد داریم تا یک دید کلی از این روش تحلیلی را به شما ارائه دهیم. روش «تحلیل فاندامنتال» یا همان بنیادی (Fundamental Analysis) مانند تحلیل سنتیمنتال به عنوان یکی از روش‌های کلیدی در تحلیل و پیش‌بینی جهت تغییر قیمت دارایی‌ها مانند سهام بورس و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به کار گرفته می‌شود. در این رویکرد، عواملی که در آینده ممکن است بر تغییرات قیمت این دارایی‌ها تأثیر بگذارند، بادقت تجزیه و تحلیل می‌شوند. این نوع تحلیل تلاش دارد تا به تخمین ارزش واقعی این دارایی‌ها بپردازد و بررسی کند که آیا ارزش کنونی آن‌ها از حد واقعی آن کمتر یا بیشتر است.

در تحلیل فاندامنتال می‌توان به صورت دقیق‌تر و با توجه به اطلاعات در دسترس، به مقایسه و بررسی رقبای شرکت‌ها نیز پرداخت. این مقایسه نیز می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری کمک کننده باشد.

با این رویکرد، تحلیل بنیادی به وسیله تعیین قیمت هدفی برای دارایی‌ها، امکان پیش‌بینی رشد و نزول قیمت‌ها را فراهم می‌کند. این روش با ترکیب دقیق اطلاعات و داده‌ها، به سرمایه‌گذاران ابزاری برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و موفقیت‌آمیز‌تر در بازارهای مالی ارائه می‌دهد.

 

اندیکاتورهای تحلیل فاندامنتال ارز‌ دیجیتال

به طور کلی، در دنیای گسترده رمزارزها، اندیکاتورها و معیارهایی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها در ارزیابی پروژه‌ها بهره برد و درباره اعتبار آن‌ها تصمیم‌گیری نمود.

برخی از اندیکاتورهای اختصاصی در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال عبارت‌اند از:

  • نسبت ارزش به حجم معاملات شبکه (NTV)
  • تعداد آدرس‌های فعال
  • نسبت قیمت به هزینه‌های استخراج
  • بررسی وایت پیپر

نتیجتاً، با وجود محدودیت‌های اندیکاتورها و معیارهای معمول در تحلیل فاندامنتال، انتظار می‌رود که با استفاده از اندیکاتورهای مخصوص دنیای ارزهای دیجیتال، امکان ارزیابی دقیق‌تر پروژه‌ها و تصمیم‌گیری‌های موفق‌تر در این بازار فراهم شود.

 

نسبت ارزش به حجم معاملات شبکه

اندیکاتور «نسبت ارزش به تراکنش شبکه» (Network Value-to-transactions) که به اختصار NVT نامیده می‌شود، از جمله ابزارهای اساسی در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. این اندیکاتور نسبتی است که به عنوان معادل نسبت قیمت به درآمد (P/E) در بازار رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، جهت محاسبه این اندیکاتور، ارزش کل شبکه را بر حجم تراکنش‌های روزانه آن تقسیم می‌کنیم.

هدف اصلی از اندیکاتور نسبت ارزش به تراکنش شبکه، پیش‌بینی ارزش یک شبکه را از طریق ارزش تراکنش‌های در حال انجام آن تعیین می‌کند. به عبارت دیگر، این اندیکاتور به ما کمک می‌کند تا تخمینی از ارزش یک شبکه را بر اساس فعالیت تراکنشی آن در زمان مشخصی ارائه دهیم. به‌ عنوان نمونه، فرض کنید قصد مقایسه دو ارز دیجیتال را داریم که هر دو به ارزش ۱ میلیون دلار معامله می‌شوند.

با این حال، ارز A با حجم معاملات روزانه ۵۰ هزار دلار موجود است، درحالی‌که ارز B تنها با حجم معاملات ۱۰ هزار دلار در روز معامله می‌گردد. با محاسبه اندیکاتور NVT برای هر دو ارز، نسبت ارزش به تراکنش برای ارز A به ۲۰ و برای ارز B به ۱۰۰ می‌رسد. به‌طور کلی، ارزهایی با مقدار کمتر از NVT، نشان‌دهنده پروژه‌هایی هستند که از ارزش واقعی خود کمتر معامله می‌شوند.

توجه به این اندیکاتور به ما این امکان را می‌دهد بیابیم که آیا یک ارز دیجیتال نسبت به ارز دیگری کمتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شود یا خیر، و در نتیجه پتانسیل رشد آینده آن را برآورد کنیم.

 تعدادی سکه

تعداد آدرس‌های فعال

برخی از افراد تلاش می‌کنند تا با محاسبه تعداد آدرس‌های فعال در یک شبکه، میزان استفاده کاربران از بلاکچین را مفصلاً تحلیل کنند. در دنیای ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاکچین، هر کیف پول دارای یک آدرس منحصر به فرد است که برای دریافت رمزارز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزایش تعداد این آدرس‌ها نشان‌دهنده فعالیت بیشتر کاربران و استفاده گسترده از خدمات مرتبط با آن پروژه خواهد بود، که می‌تواند در تحلیل فاندامنتال به عنوان یک نکته مثبت در نظر گرفته شود. البته باید توجه داشت که این اندیکاتور به تنهایی به ما اطمینان کافی را نخواهد داد، زیرا امکان تولید آدرس‌های فیک نیز وجود دارند؛ اما به هر حال می‌تواند اطلاعات مفیدی از وضعیت فعالیت شبکه ارائه دهد. از این اندیکاتور همچنین می‌توانید در ارزیابی پروژه‌های جدید در حوزه ارزهای دیجیتال بهره‌برداری نمایید.

 

نسبت قیمت به هزینه‌های استخراج

شاخص «نسبت قیمت به تأمین هزینه‌های استخراج» یا Price-to-mining-breakeven ratio، یک اندیکاتور کلیدی در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال است. در سایت dataguide.cryptoquant هم گفته شده که این راهنما از الگوریتم Proof of Work استفاده می‌کند و نسبت هزینه‌های استخراج یک واحد از ارز به قیمت فعلی آن را نمایش می‌دهد. این شاخص معیاری مهم برای ارزیابی وضعیت بلاک چین و ارزها در بازار فعلی ارائه می‌دهد. با توجه به خصوصیات ارزهای دیجیتال، این نسبت به‌طور مداوم به سمت ۱ تمایل دارد، که می‌تواند نشان‌دهنده سودآوری یا ضررآوری فرایند استخراج باشد.

 نمایی از کلمه “price”

بررسی وایت پیپر

یکی از راه‌های متداول که افراد برای ارزیابی پروژه‌های جدید در دنیای ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، انجام تحقیقات گسترده درباره آن رمزارز است. به‌ عنوان مثال، با مطالعه مقاله‌های علمی معرفی پروژه، که به آن‌ها "وایت پیپر" می‌گویند، می‌توانید درباره نحوه‌ عملکرد و کاربردهای آن پروژه اطلاعات مهمی را به‌ دست آورید.

همچنین، با تحقیق درباره توسعه‌دهندگان پروژه، می‌توانید در مورد آینده‌ و قیمت احتمالی آن اطلاعات قابل اعتمادی را کسب کنید. به‌ عنوان مثال، اگر یکی از سازندگان پروژه قبلاً در پروژه‌های مشابه در زمینه‌ ارزهای دیجیتال کار کرده و در جامعهٔ این حوزه شناخته‌شده باشد، احتمال موفقیت پروژه جدید او بالا خواهد بود.

 

جمع بندی

در مقاله "آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال" به نکات اصلی و ابزارهایی که برای ارزیابی پروژه‌های ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود، پرداختیم. در این گفتار بیان شد که یکی از اندیکاتورهای مهم در حوزه تحلیل فاندامنتال، "نسبت ارزش به تراکنش شبکه" یا NVT است. این اندیکاتور با تقسیم ارزش کل شبکه به حجم روزانه تراکنش‌ها، میزان استفاده از یک پروژه را ارزیابی می‌کند. همچنین، اندیکاتور "نسبت قیمت به تأمین هزینه‌های استخراج" یا Price-to-mining-breakeven ratio، تاثیر هزینه‌های استخراج روی قیمت ارزها را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این مقاله سعی کردیم تا به اهمیت تحقیق‌ پایه‌ای درباره پروژه‌ها و مطالعه "وایت پیپر" یا مقاله‌های علمی معرفی پروژه نیز اشاره کنیم. نهایتا باید گفت که شما باید از منابع معتبر دیگر مانند کتاب‌های حوزه تحلیل فاندامنتال استفاده کنید تا به یک تحلیل‌گر فاندامنتال خبره تبدیل شوید.

سوالات متداول

مزایای تحلیل فاندامنتال کریپتو کارنسی چیست؟

شما با تحلیل فاندامنتال نوعی از ارز دیجیتال کاملا به شرایط بنیادی آن کوین واقف می‌شوید.

چگونه می‌توان آموزش تحلیل فاندامنتال را آغاز کرد؟

لازم است تا شما از برخی کتاب‌های آموزشی این حوزه بهره بگیرید.

مهم‌ترین نکته در آغاز فراگیری روش تحلیل فاندامنتال چیست؟

مهم‌ترین نکته در آغاز فراگیری تحلیل فاندامنتال، درک اهمیت اطلاعات اصولی پروژه‌ها و نحوه تأثیرگذاری آن‌ها بر عملکرد ارزهای دیجیتال است.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
version