سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

همه چیز درباره اندیکاتور میانگین متحرک‌ نمایی (EMA)

میانگین متحرک یکی از شاخص‌های تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال است که از آن به طور خاص برای تحلیل روند قیمتی یک دارایی دیجیتال و پیش‌بینی روند آینده آن استفاده می‌کنند. خود اندیکاتور میانگین متحرک چند بخش دارد که یکی از آن‌ها اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA) است. این شاخص معمولاً همراه با سایر شاخص‌ها استفاده می‌شود و از آن برای تائید روند‌های مهم بازار و سنجش اعتبار آن‌ها استفاده می‌شود. برای معامله‌گرانی که به طور روزانه مشغول خریدوفروش هستند، میانگین متحرک نمایی ابزار مهمی به حساب می‌آید چرا که در تعیین جهت حرکت دارایی به معامله‌گر کمک می‌کند. در ادامه درباره میانگین متحرک نمایی بیشتر صحبت می کنیم اما اگر علاقه دارید درباره سایر اندیکاتورها بیشتر بدانید، به مقاله بهترین اندیکاتور ارز دیجیتال مراجعه کنید.

 

مقدمه‌ای بر اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA) و کاربردهای آن

همان‌طور که گفته شد، میانگین متحرک نمایی جزو یکی از شاخص‌های مالی در حوزه تحلیل تکنیکال به شمار می‌آید که در انجام معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها در بازارهای مالی‌ای همچون ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. این اندیکاتور در تشخیص تغییرات قیمتی یک دارایی در یک دوره زمانی مشخص کاربرد دارد و بر خلاف میانگین متحرک ساده، تأکید بیشتری بر روی نقاط تغییرات قیمتی اخیر دارایی دارد. به همین دلیل است که میانگین متحرک نمایی نسبت به میانگین متحرک ساده نسبت به تغییرات قیمتی سریع‌تر پاسخ می‌دهد و برای بازارهای نوسانی کاربرد بهتری دارد.

میانگین متحرک نمایی توانایی پیش‌بینی قیمتی یک دارایی در آینده را ندارد، اما می‌تواند با تائید تغییرات قیمتی و معطوف کردن توجه معامله‌گر به سمت آن نقاط، نسبت به اینکه تغییراتی در روند قیمتی وجود دارد نشانه‌های بروز دهد. هدف تمامی میانگین‌های متحرک تعیین جهتی است که قیمت فعلی دارایی بر اساس قیمت‌های گذشته در حال حرکت به سمت همان قیمت گذشته است، به طور ساده‌تر، میانگین‌های متحرک مانند همین EMA یا اندیکاتور میانگین متحرک ساده بر اساس تاریخچه قیمتی عمل می‌کنند و به همین دلیل است که گفته می‌شود پیش‌بینی قیمتی این شاخص‌ها لزوماً دقیق نیست. از کاربردهای کلیدی اندیکاتور میانگین متحرک نمایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· روند بازار را شناسایی و تائید می‌کند: از کاربردهای اساسی اندیکاتور میانگین متحرک نمایی، تعیین روند یک دارایی است. هنگامی‌که خط میانگین متحرک نمایی در جهت صعودی حرکت کند، نشان‌دهنده‌ی روند صعودی است و برعکس، وقتی که پایین برود نشان‌دهنده‌ی یک‌روند نزولی است. به طور کلی، این کاربرد میانگین متحرک نمایی به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این فرصت را می‌دهد تا سیگنال‌های خریدوفروش را بر اساس استراتژی معاملاتی خود شناسایی کنند.

· به‌عنوان تعیین‌کننده سطح حمایت و مقاومت عمل می‌کند: مشابه سایر میانگین‌های متحرک، میانگین متحرک نمایی نیز به‌عنوان یک ابزاری برای تشخیص سطوح مقاومتی و حمایتی برای یک دارایی دیجیتال عمل می‌کند. سطوح حمایتی که کف نیز گفته می‌شود، بدان معنی است که قیمت بیش از چیزی که اکنون هست نمی‌تواند کاهش پیدا کند و برعکس، سطوح مقاومت یک حد قیمتی را نشان می‌دهد که بدان معنی ست که قیمت نمی‌تواند بیشتر از چیزی که اکنون هست افزایش پیدا کند.

· حساسیت به حرکت و روند قیمت: میانگین متحرک نمایی در انعکاس نوسانات قیمت به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر از میانگین متحرک ساده است. به طور کلی، میانگین متحرک نمایی می‌تواند روندها را سریع‌تر از میانگین متحرک ساده شناسایی کند که این موضوع این شاخص میانگین متحرک را برای بازارهای نوسانی به بهترین انتخاب تبدیل کرده است.


 

نحوه محاسبه اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA)

میانگین متحرک نمایی شاخصی است که برای غلبه بر محدودیت‌های میانگین متحرک ساده ایجاد شده است. در زمینه‌ی محاسبه‌ی میانگین متحرک نمایی سه مرحله وجود دارد که این مراحل به طور کلی شامل سه فرمول می‌شوند تا بتوان داده‌های میانگین متحرک نمایی را محاسبه کرد. در مرحله اول محاسبه، باید مجموع تمام قیمت‌های بسته شدن نمودار یک دارایی در یک بازه زمانی خاص بر تعداد کل مشاهدات در آن دوره معین تقسیم شود. پس از آن باید به محاسبه ضریب پرداخت که فرمول دو مرحله اول به طور کلی به شرح زیر می‌شود:

۱۰۰ × (۱+ بازه‌ی زمانی مشخص شده) ÷ ۲ = ضریب وزنی

با به دست آوردن ضریب وزنی و در اختیار داشتن سایر داده‌ها، می‌توان با استفاده از فرمول محاسبه میانگین متحرک نمایی جواب نهایی را به دست آورد. فرمول میانگین متحرک نمایی به شرح زیر است:

(قیمت بسته شدن دارایی روز قبل EMA) multiplier + روز قبل EMA = EMA

آموزش تفسیر و استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (EMA)

 

اغلب معامله‌گران در هنگام تحلیل داده‌های میانگین متحرک نمایی، تمایل دارند تا همراه با صعود خط میانگین متحرک نمایی اقدام به خرید کنند و همراه با نزول آن، اقدام به فروش. معامله‌گران برای بالا بردن درصد دقت خطوط صعودی و نزولی میانگین متحرک نمایی، از سایر میانگین‌های متحرک مانند اندیکاتور TMA در کنار آن استفاده می‌کنند تا از درصد خطای این اندیکاتور تا حدودی کم کنند.

ممکن است این کار به دلیل حجم زیاد خطوط به طور هم‌زمان اقدامی اشتباه به نظر برسد، اما تحلیلگران برای شناسایی نقاط عطف، تداوم و شرایط بیش‌ازحد خریدوفروشی یک دارایی دیجیتال دچار مشکل نمی‌شوند و می‌توانند در این شرایط نیز خطوط حمایت و مقاومت را برای خود تعریف کنند. هر زمان که خطوط میانگین متحرک در یک نقطه همگرا شوند، شاخص‌ها سیگنال‌های خریدوفروش را به معامله‌گر نشان می‌دهند.

تشخیص سیگنال خرید و فروش ارز دیجیتال در نقاط همگرا به این صورت است که در مواقعی که میانگین‌ متحرک نمایی کوتاه‌مدت از پایین، میانگین متحرک نمایی بلندمدت را قطع کند، بهترین فرصت برای خرید است و برعکس، زمانی که میانگین متحرک نمایی از بالا میانگین متحرک نمایی بلند‌مدت را قطع کند، بهترین فرصت برای فروش دارایی به وجود آمده است. توجه داشته باشید که اگر میانگین‌های متحرک در حال افزایش و جدا شدن از یکدیگر باشند، نشان‌دهنده آن است که قیمت‌ها در نوسان هستند.

 

میانگین متحرک نمایی (EMA) چه معایبی دارد؟

 

شاخص‌های میانگین متحرک به طور کلی اگرچه مزایای فراوانی دارند، اما عاری از محدودیت و خطا نیستند. با این حال، میانگین متحرک نمایی در مقایسه با سایر میانگین‌های متحرک همچون میانگین متحرک ساده، در بازار ارزهای دیجیتال که عموماً بازار نوسانی است عملکرد بهتری دارد. از طرفی دیگر، میانگین متحرک نمایی وزن بیشتری را روی نقاط قیمتی اخیر یک دارایی قرار می‌دهد که به عقیده‌ی بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال، بازتاب بهتری از روند فعلی یک دارایی به معامله‌گر ارائه می‌دهد. البته لازم به ذکر است که به عقیده‌ی سایر تحلیلگران، تأکید بیش‌ازحد بر روی نقاط اخیر قیمتی یک دارایی باعث ایجاد سیگنال‌های نادرست بیشتر می‌شود.



راه‌اندازی و تنظیم اندیکاتور EMA در سایت تریدینگ ویو

 

برای این کار باید به سایت تریدینگ ویو مراجعه کنید و پس از باز کردن صفحه معاملاتی آن، روی Indicators که در بالای چارت قرار گرفته است کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شوید کافی است که در قسمت جستجو عبارت EMA را وارد کنید. پس‌ازآن شما باید در قسمت شاخص‌های یافت شده شاخص Moving Average Exponential را مشاهده کنید. در صورت مشاهده، روی آن کلیک و آن را انتخاب کنید.


پس ‌از انتخاب اندیکاتور میانگین متحرک ساده، خواهید دید که نمودار این شاخص روی چارت قیمتی برای شما فعال‌شده که با خط آبی روند آن مشخص شده است. با بردن نشانگر موس روی اندیکاتور که به اختصار در اول آن EMA نوشته شده، گزینه چرخ‌دنده که در واقع تنظیمات (Settings) ما است، نمایش داده می‌شود. می‌توانید تنظیمات این شاخص را از حالت پیش‌فرض به حالت‌های دلخواه تغییر دهید. زمانی که وارد بخش تنظیمات اندیکاتور میانگین متحرک ساده می‌شوید با دو بخش Input و Style روبه‌رو خواهید شد.


در قسمت Input شما می‌توانید تغییرات زیر را اعمال کنید:

  • Source: اینکه چه داده‌ای از کدام نمودار قیمتی در محاسبات استفاده شود را تعیین می‌کند. این مقدار به‌صورت پیش‌فرض روی قیمت بسته شدن (Closing Price) تنظیم شده است.
  • Length: در این قسمت دوره‌ی میانگین متحرک ساده را انتخاب می‌کنید که این مقدار به‌صورت پیش‌فرض 9 روز است.
  • Offset: تغییر این عدد، میانگین متحرک را نسبت به بازار فعلی به سمت جلو یا عقب حرکت می‌دهد. مقدار پیش‌فرض 0 است.

و در قسمت Styles می‌توانید تغییرات زیر را اعمال کنید:

  • MA: در مقاله اندیکاتور مووینگ اوریج هم توضیح دادیم که ظاهر و نمایش خط میانگین متحرک را تغییر می‌دهد. با این گزینه می‌توانید رنگ، ضخامت و استایل خط EMA را انتخاب کنید.



 

جمع‌بندی

در پایان، انتخاب نوع میانگین متحرک به استراتژی‌های معاملاتی شما بستگی دارد، اما معامله‌گر معمولاً میانگین متحرک نمایی را نسبت به میانگین متحرک ساده ترجیح می‌دهند چرا که تأکید بیشتری بر داده‌های قیمتی اخیر دارد و در بازارهای نوسانی همچون ارزهای دیجیتال کاربرد بیشتری دارد. معامله‌گرانی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، زمانی که میانگین‌های متحرک به طور دقیق اعمال و تحلیل می‌شوند را بسیار مفید می‌دانند. با این حال، این شاخص‌ها بدون خطا نیستند و ممکن سیگنال اشتباه ارائه دهند که این اشتباه ممکن است منجر به از دست رفتن دارایی‌تان شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود در کنار این شاخص، از سایر شاخص‌های تحلیل تکنیکال نیز استفاده شود.

سؤالات متداول

 

انواع میانگین متحرک کدم‌اند؟

سه میانگین متحرک شامل ساده، نمایی و وزنی وجود دارد که هرکدام کاربردهای خاص خود را داشته و اطلاعات مختلفی را نمایش می‌دهند. داخل مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

میانگین متحرک نمایی بلند‌مدت بهتر است یا کوتاه‌مدت؟

هرچه بازه‌ی زمانی برای میانگین‌های حرکتی طولانی‌تر باشد، میانگین متحرک نمایی هموارتر است و وضعیت دقیق‌تر و جامع‌تری از روند قیمتی ارز دیجیتال موردنظر می‌دهد. همچنین هرچه بازه زمانی کوتاه‌تر باشد، نوسانات بیشتری را در روند قیمتی شاهد خواهیم بود، اما مزیت آن این است که خوانش آن به‌روزتر و نزدیک‌تر به مقدار فعلی آن خواهد بود. در نتیجه، بسته به نیاز شما هرکدام مزایای خودشان را دارند.

آیا می‌توان از اندیکاتور میانگین متحرک نمایی به تنهایی استفاده کرد؟

امکانش وجود دارد، اما توصیه نمی‌شود چرا که احتمال بروز خطا در تمامی شاخص‌های معاملاتی وجود دارد و بهتر است که برای کم کردن احتمال خطا، از شاخص‌های دیگری در کنار شاخص میانگین متحرک ساده استفاده کرد.

سوالات متداول

انواع میانگین متحرک کدم‌اند؟

سه میانگین متحرک شامل ساده، نمایی و وزنی وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاص خود را داشته و اطلاعات مختلفی را نمایش می‌دهند.

میانگین متحرک ساده بلند‌مدت بهتر است یا کوتاه‌مدت؟

هرچه بازه‌ی زمانی برای میانگین‌های حرکتی طولانی‌تر باشد، میانگین متحرک ساده‎ ‎هموارتر است و وضعیت ‏دقیق‌تر و جامع‌تری از روند قیمتی ارز دیجیتال موردنظر می‌دهد. همچنین هرچه بازه زمانی کوتاه‌تر باشد، ‏نوسانات بیشتری را در روند قیمتی شاهد خواهیم بود، اما مزیت آن این است که خوانش آن به‌روزتر و نزدیک‌تر به ‏مقدار فعلی آن خواهد بود. در نتیجه، بسته به نیاز شما هر کدام مزایای خودشان را دارند.

آیا می‌توان از اندیکاتور میانگین متحرک ساده به تنهایی استفاده کرد؟

امکانش وجود دارد، اما توصیه نمی‌شود چرا که احتمال بروز خطا در تمامی شاخص‌های معاملاتی وجود دارد و بهتر است که برای کم کردن احتمال خطا، از شاخص‌های دیگری در کنار شاخص میانگین متحرک ساده استفاده کرد.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version