سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

کیف پول سرد چیست؟ صفر تا صد کیف پول سرد ارز دیجیتال

امروزه، کیف پول‌های ارز دیجیتال توسط شرکت‌ها و پلتفرم‌های مختلف توسعه و تولید پیدا می‌کنند و عرضه می‌شوند. کاربران مسلماً گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند، اما همان‌طور که بارها گفته‌ایم، مهم‌ترین سلاح هر سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، آگاهی است. در خصوص کیف پول‌های ارز دیجیتال، آگاهی حرف اول را می‌زند چرا که دارایی‌های ما را در خود نگهداری می‌کنند و کوچک‌ترین اشتباه، ممکن است به از دست رفتن دارایی‌ها منجر شود. در این مقاله از سرمایکس، می‌خواهیم به یکی از دو نوع کیف پول‌های ارز دیجیتال بپردازیم، یعنی کیف پول‌های سرد ارز دیجیتال که برخی کاربران برای تأمین حداکثری امنیت دارایی‌های خود، به سمت آن‌ها می‌روند.

مقدمه‌ای بر کیف پول سرد ارز دیجیتال

همان طور که در مقاله انواع کیف پول دیجیتال نیز گفته شد، در بازار ارزهای دیجیتال، به کیف پولی که دارایی‌های کاربران را به صورت آفلاین نگهداری کند، ذخیره‌سازی سرد (Cold Wallet) گفته و به عنوان کیف پول سرد شناخته می‌شود. در دنیای ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های سرد و گرم از اصلی‌ترین دسته‌بندی‌ها برای نگهداری و ذخیره‌ی ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند و بسیاری از کاربران حرفه‌ای که قصد نگهداری طولانی‌مدت دارایی‌هایشان را دارند، به استفاده از کیف پول‌های سرد می‌پردازند تا دیگر نگران خطرات احتمالی حمله هکرها و ریسک‌های مرتبط نباشند.

رایج‌ترین نوع کیف پول سرد در بازار ارزهای دیجیتال، کیف پول سخت‌افزاری است که معمولاً یک دستگاه در اندازه‌ی فلش مموری یا هارد اکسترنال کوچک است. همان‌طور که گفته شد، به دلیل آفلاین بودن کیف پول‌های سرد، امنیت این نوع کیف پول‌ها برای نگهداری ارزهای دیجیتال فوق‌العاده است چرا که هکرها در نبود اینترنت، امکان دسترسی به دارایی‌های شما را ندارند. با این حال، منظور از آفلاین بودن و عدم اتصال به اینترنت، عدم نیاز همیشگی به اینترنت نیست و صرفاً منظور نگهداری آفلاین است. شما در نهایت، برای واریز و برداشت به اتصال اینترنت نیاز خواهید داشت.

کیف پول‌ سرد چگونه کار می‌کند؟

فضای ذخیره‌سازی کیف پول‌های ارز دیجیتال به طور کلی فارغ از سرد یا گرم بودنشان، محل نگهداری ارزهای دیجیتال و کلید‌های خصوصی و عمومی کاربر است. در کیف پول ارزهای دیجیتال، کلید خصوصی شناسه‌ای از حروف تصادفی است که باید فقط در مختص خودتان باشد و نباید به دست شخص دیگری بیفتد چرا که در صورت افشا شدن آن، تمام دارایی‌تان را از دست خواهید داد. همچنین اگر آن را فراموش کنید یا از دست بدهید، کیف پولتان با تمام دارایی‌های درونش از دست خواهد رفت.

کلید عمومی یا آدرس کیف پول ارز دیجیتال، از طرفی دیگر مشابه با شماره کارت‌بانکی شما عمل می‌کند و با اشتراک‌گذاری آن، افراد می‌توانند به کیف پول شما ارز دیجیتال واریز کنند. همان‌طور که گفته شد، نحوه کارکرد کیف پول‌های سرد به این شکل است که آن‌ها دارایی شما را به صورت آفلاین نگهداری می‌کنند، اما برای واریز و برداشت، نیاز است که به اینترنت متصل شوید. پس می‌توان گفت که شما صرفاً برای واریز و برداشت به اتصال اینترنت نیاز دارید و نگهداری آن آفلاین است. شما می‌توانید کلیدهای کیف پول را پس از راه‌اندازی، در یک فایل متنی ذخیره کنید تا دیگر نیازی به روشن و خاموش کردن دستگاه برای دیدن کلیدها نداشته باشید.

امنیت کیف پول‌های سرد به چه میزان است؟

کیف پول‌های سرد از آنجایی که به صورت آفلاین دارایی‌ها را ذخیره می‌کنند، امن‌ترین وسیله برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند چرا که دیگر احتمال حمله هکرها و به سرقت رفتن دارایی‌های شما وجود ندارد. با این حال، باید در زمینه‌ی نگهداری کلید خصوصی کیف پول خود نهایت حساسیت را به خرج دهید و کلیدهای خصوصی و عبارت بازیابی را نزد خود در جایی امن نگه دارید چرا که در صورت گم شدن آن، دسترسی‌تان به دارایی‌هایتان برای همیشه از دست می‌رود.

بنابراین مهم‌ترین نکته امنیتی در رابطه با هر نوع کیف پول ارز دیجیتالی، حفظ و نگهداری عبارت بازیابی 12 یا 24 کلمه‌ای در جایی امن و به دور از دسترس دیگران است. در هنگام ساخت کیف پول بیت کوین یا ارز دیگر، این کلمات به صورت تصادفی تولید می‌شوند. آن‌ها را با ترتیب و املای درست روی یک تکه کاغذ یادداشت کرده و از ذخیره‌سازی آنلاین آن‌ها به شدت خودداری کنید. قرار دادن یک پین‌کد اضافی برای آغاز کار با کیف پول نیز یکی دیگر از نکات امنیتی استفاده از کیف پول‌ها است.

انواع کیف پول‌های سرد

کیف پول‌های سرد بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان به دو دسته سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم کرد که هر کدام ویژگی‌ها و خاصیت‌های خودشان را دارند. دسته اول نوعی دستگاه‌های الکترونیکی به اندازه یک فلش مموری یا هارد اکسترنال کوچک هستند و برای خریدشان نیاز به صرف مبلغ قابل‌توجهی است. از طرفی دیگر، کیف پول‌های کاغذی رایگان هستند و از نظر حفاظت در برابر حملات هکرها بالاترین سطح امنیت را دارند. به طور کلی، این دو دسته از کیف پول‌های سرد به شرح زیر هستند:

کیف پول سخت‌افزاری: کیف پول‌های سرد سخت‌افزاری کلیدهای خصوصی را در یک دستگاه فیزیکی در محیطی آفلاین ذخیره می‌کنند و کارکردی تقریباً مشابه با یک فلش مموری دارند. حتی اگر دستگاه به اینترنت متصل باشد، کلید خصوصی از آن خارج نمی‌شود. دارایی‌های شما نیز به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند و صرفاً برای واریز و برداشت نیاز به اتصال اینترنت خواهید داشت. از بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری در بازار، می‌توان به کیف پول‌های سخت‌افزاری شرکت لجر و شرکت ترزور اشاره کرد.

کیف پول کاغذی: در این نوع کیف پول‌های سرد، کلیدهای عمومی و خصوصی بر روی یک کاغذ یادداشت می‌شوند و به همراه یک کد QR نیز هستند. برای ساخت کیف پول‌های کاغذی برای ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین (BTC)، سایت‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. سرمایکس در مقاله‌ای جامع، به تعریف کیف پول کاغذی یا پیپر والت ارز دیجیتال و مزایا و معایب آن پرداخته است که می‌توانید مطالعه کنید.

مزایا و معایب استفاده از کیف پول‌های سرد

کیف پول‌های سرد ارزهای دیجیتال یقیناً دارای مزیت‌های بسیاری هستند و مسلماً اگر این مزیت‌ها وجود نداشت، کاربران هزینه‌های قابل‌توجهی را برای خرید کیف پول‌های سخت‌افزاری صرف نمی‌کردند. از طرفی دیگر، ایمن بودن و نگهداری آفلاین دارایی‌ها توسط آن‌ها به اندازه‌ای خوب است که تعداد کاربران بیشتری را به نسبت کیف پول‌های گرم به خود جذب کرده‌اند. مزایا و معایب این دسته کیف پول ارز دیجیتال به شرح زیر است:

مزایای کیف پول سرد

·        عدم اتصال دائم به اینترنت که به‌منزله‌ی دور ماندن کلیدهای خصوصی از خطر هک و سرقت است.

·        اجباری بودن ارائه پسورد (پین کد) برای ورود به دستگاه و انجام تراکنش.

·        داشتن عبارت بازیابی 24 کلمه‌ای در مقایسه با عبارت 12 کلمه‌ای اغلب کیف پول‌های گرم.

معایب کیف پول سرد

·        به خاطر کار با یک دستگاه الکترونیکی مجزا ریسک گم شدن دستگاه همیشه وجود دارد.

·        معامله کردن با آن‌ها کند است و بیشتر برای ذخیره‌ی طولانی‌مدت مناسب هستند.

·        برخلاف رایگان بودن کیف پول‌های گرم، برای کیف پول‌های سرد سخت‌افزاری باید پول قابل‌توجهی پرداخت کنید.

کیف پول‌های سرد و گرم چه تفاوت‌هایی دارند؟

کیف پول گرم به اتصال دائمی اینترنت نیاز دارد و در واقع دارایی شما را در همه حال به صورت آنلاین نگهداری می‌کند. این نوع کیف پول‌های ارز دیجیتال به همین دلیل، تفاوت‌های قابل‌توجهی با کیف پول‌های سرد دارند که این تفاوت‌ها به شرح زیر است:

·        امنیت: کیف پول‌های سرد امن‌تر هستند. اگرچه کیف پول‌های داغ می‌توانند سطح بالایی از امنیت را ارائه دهند، اما آنلاین بودن به این معنی است که خطر هک شدن به مراتب بیشتر است.

·        راحتی: کیف پول‌های داغ راحت‌تر هستند. آن‌ها به شما امکان ارسال و دریافت سریع ارزهای دیجیتال را می‌دهند، در حالی که کیف پول‌های سرد سرعت را قربانی امنیت می‌کنند. برای استفاده از آن‌ها باید همیشه یک دستگاه الکترونیکی هر چند کوچک را همیشه همراه داشته باشید.

·        هزینه: اکثر کیف پول‌های داغ رایگان هستند، اما برای کیف پول‌‌های سخت‌افزاری به عنوان رایج‌ترین شکل ذخیره‌سازی سرد کلیدهای خصوصی باید چند میلیون تومان هزینه کنید.

استفاده از کیف پول‌های گرم بسیار راحت است چرا که شما صرفاً یک نرم‌افزار روی تلفن همراه یا رایانه شخصی خود نصب می‌کنید و به استفاده از آن می‌پردازید. با این حال، امنیت کیف پول‌های سرد به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما همان‌طور که گفته شد، این نوع کیف پول‌ها سرعت را قربانی امنیت کرده‌اند. بهترین کاری که یک سرمایه‌گذاری حرفه‌ای می‌تواند انجام دهد این است که به طور ترکیبی از هر دو کیف پول‌ها استفاده کند. از کیف پول سرد برای نگهداری طولانی‌مدت دارایی‌های دیجیتالش استفاده کند و از کیف پول گرم، برای ذخیره دارایی‌هایی استفاده کند که قصد معامله‌‌شان را در کوتاه‌مدت دارد.

جمع‌بندی

کیف پول‌های سرد از جمله امن‌ترین روش‌های نگهداری و ذخیره‌ی امن ارزهای دیجیتال است که در دو نوع سخت‌افزاری و کاغذی عرضه می‌شوند و به کاربران این امکان را می‌دهند که خود کیف پول سردشان را انتخاب کنند. کیف پول‌های گرم مسلماً به دلیل راحتی و در دسترس تر بودن، پراستفاده‌ترند، اما کاربرانی که می‌خواهند دلشان قرص باشد و با خیال راحت دارایی‌شان را ذخیره کنند، به سمت کیف پول‌های سرد به خصوص سخت‌افزاری می‌روند که امنیتشان واقعاً بالا است و از دیدگاه بسیاری، ارزش هزینه کردن را دارند.

سوالات متداول

چند نوع کیف پول سرد ارز دیجیتال وجود دارد؟

کیف پول‌های سرد به دو دسته کلی سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم می‌شوند.

آیا تمام کیف پول‌های سرد پولی هستند؟

خیر، فقط کیف پول‌های سرد از نوع سخت‌افزاری را باید با پرداخت پول خریداری کنید. کیف پول‌های کاغذی را می‌توان رایگان استفاده کرد.

آیا امکان استفاده از کیف پول سرد برای معامله‌ی کوتاه‌مدت وجود دارد؟

اگرچه این کار امکان‌پذیر است، اما متداول نیست و دردسرهای زیادی برای معامله‌گر داد.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location