سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین، یک مفهوم جدید در دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین است که به تازگی توجه علاقه‌مندان به این حوزه را جلب کرده است. این مفهوم نه تنها یک ترکیب از دو نام بزرگ، “استیون هاوکینگ” و “بیت کوین” است، بلکه نمایانگر یک ایده نوآورانه نیز می‌باشد. در این مقاله، ما به بررسی اصول و اهداف هاوینگ بیت کوین می‌پردازیم و سعی خواهیم کرد تا این پدیده جدید و جالب را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

 نماد بیت کوین

تعریفی خلاصه از هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین به معنای کاهش پاداش استخراج بلاک بیت کوین به نصف از پاداش قبلی است. هر بلاک، یک فضای ذخیره‌سازی برای تراکنش‌های شبکه است و ماینرها پاداشی برای استخراج هر بلاک دریافت می‌کنند. این کاهش پاداش هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد.

در مقاله بیت کوین چیست هم گفتیم که فناوری اصلی بیت کوین، معروف به بلاکچین، از یک شبکه از رایانه‌ها به نام "گره‌ها" یا "نودها" تشکیل شده است که تمام تاریخچه تراکنش‌های شبکه را ذخیره می‌کنند. نودهای کامل مسئول تأیید یا رد تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین هستند. برای این کار، نودها باید تراکنش‌ها را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنند که تراکنش‌ها معتبر هستند. هر تراکنش به صورت مستقل تأیید می‌شود و زمانی به بلاک اضافه می‌شود که تمام تراکنش‌های آن تایید شده باشند.

افزودن نودهای جدید به بلاکچین منجر به افزایش پایداری و امنیت آن می‌شود.

روند هاوینگ بیت کوین

بعد از استخراج ۲۱۰ هزار بلاک توسط ماینرها، پاداشی که آن‌ها از استخراج به دست می‌آورند، به نصف کاهش می‌یابد. این وقوع، که تقریباً هر ۴ سال یک بار رخ می‌دهد، با نام "هاوینگ" شناخته می‌شود و واژه‌ی "هاوینگ" در انگلیسی به معنای "نصف کردن" است؛ این واژه میزان بیت کوین‌هایی که به دور ازادهای معاملاتی می‌پیوندند را کنترل می‌کند. این فرایند تا سال ۲۱۴۰ ادامه دارد، به عبارتی تا زمانی که تمام بیت کوین‌های ممکن به استخراج برسند. در آن زمان، پاداش ماینرها تنها از هزینه تراکنش‌ها که توسط کاربران پرداخت می‌شود، تشکیل می‌شود. این هزینه تراکنش‌ها نیز تنها برای انگیزه دادن به ماینرها برای ادامه مشارکت در شبکه محاسبه شده و تصمیم به عرضه نامحدود بیت کوین گرفته نمی‌شود.

هاوینگ به عنوان یک واقعه مهم برای شبکه بیت کوین شناخته می‌شود؛ زیرا این روش به کنترل عرضه ارز دیجیتال که تأثیر مستقیمی بر روی قیمت آن دارد، کمک می‌کند و از عرضه نامحدود جلوگیری می‌کند. در سال ۲۰۰۹، پاداش برای استخراج هر بلاک در شبکه معادل ۵۰ بیت کوین بود. در حال حاضر، پاداش برای استخراج هر بلاک ۶.۲۵ بیت کوین است و بر طبق برنامه، در سال ۲۰۲۴ این پاداش به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد.

نمایی از روند ها‌وینگ 

تاریخ هاوینگ‌های قبلی بیت کوین چه زمانی بوده است؟

تا کنون، سه هاوینگ در تاریخ‌های زیر در شبکه بیت کوین اتفاق افتاده است:

·        در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲، پاداش استخراج بیت کوین از ۵۰ به ۲۵ بیت کوین کاهش یافت.

·        در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۶، پاداش به ۱۲.۵ بیت کوین افزایش یافت.

·        در تاریخ ۱۱ می ۲۰۲۰، پاداش به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش یافت.

تاریخ بعدی هاوینگ بیت کوین چه زمانی خواهد بود؟

الگوریتم استخراج بیت کوین به طریقی تعیین شده است که هر ده دقیقه یک بلاک بیت کوین استخراج شود. بعضی بلاک‌ها ممکن است بیشتر از ۱۰ دقیقه به طول بیانجامند، و در برخی موارد نیز ممکن است ماینرها در زمان کمتری موفق به استخراج یک بلاک بیت کوین شوند.

این امر می‌تواند موجب کوتاه‌تر یا بلندتر شدن فاصله زمانی بین دو هاوینگ بیت کوین متوالی گردد. به عنوان مثال، اگر هر بلاک به ۹.۶۶ دقیقه برای استخراج نیاز داشته باشد، ماین کردن ۲۱۰ هزار بلاک تقریباً ۱۴۰۹ روز طول می‌کشد. (که معادل ۴ سال با در نظر گرفتن سال کبیسه و ۱۴۶۱ روز است) امکان تعیین دقیق تاریخ هاوینگ بیت کوین بعدی وجود ندارد، اما تخمین زده می‌شود که ممکن است هاوینگ بعدی بیت کوین در ماه می ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد. با وجود نوسانات مختلف در قیمت بیت کوین، تاریخ‌های هاوینگ گذشته نشان داده‌اند که قیمت بیت کوین پس از هر هاوینگ افزایش می‌یابد.

 تاریخ

دلیل الزام هاوینگ بیت کوین چیست؟

فرآیند استخراج بیت کوین به گونه‌ای است که افراد از رایانه‌ها یا تجهیزات خاص استخراجی استفاده می‌کنند تا در شبکه بیت کوین به عنوان پردازنده تراکنش یا اعتبارسنج عمل کنند. در این زمینه، بیت کوین از مکانیسم اجماعی به نام "اثبات کار" یا PoW (Proof of Work) استفاده می‌کند. این مکانیسم با نام PoW به این خاطر است که ماینرها برای حل معمای هش کدگذاری شده، زمان و انرژی زیادی را صرف می‌کنند، که به عنوان یک اثبات برای فعالیت‌هایشان شناخته می‌شود.

اصطلاح "استخراج" به طور کلی برای نمایش ارزش ارزهای دیجیتال از معدن‌کنی مانند معادن طلا یا فلزات گرانبها الهام گرفته شده است. هنگامی که یک بلاک با تراکنش‌هایی پر می‌شود، مهر و موم شده و به صف استخراج منتقل می‌شود. هنگامی که این بلاک در صف تایید و اعتبارسنجی قرار می‌گیرد، ماینرهای بیت کوین با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا اولین نفری باشند که به هش مورد نظر برای آن بلاک برسند.

سپس بلاک جدید به اصطلاح باز می‌شود و تراکنش‌های جدید وارد آن می‌شوند و منتظر تایید می‌مانند. این فرآیند به صورت مکرر تکرار می‌شود و در نتیجه زنجیره‌ای از بلاک‌ها تشکیل می‌شود که به عنوان بلاکچین شناخته می‌شود.

 

شرایط بازار در حالتی که بیت کوین استخراج نشود چگونه است؟

برآورد می‌شود که تا سال ۲۱۴۰، آخرین بیت کوین استخراج خواهد شد. در صورتی که بیت‌کوین برای استخراج باقی نماند، ماینرها همچنان قادر به شرکت در فرآیند رقابتی کشف بلاک خواهند بود. پس از آن، معاملات بیت‌کوین بر اساس کارمزد‌های مرتبط با معاملات پردازش می‌شوند و ماینرها از کارمزد تایید معاملات سود خواهند برد. با افزایش کارمزد تراکنش‌ها، انگیزه ماینرها برای اختصاص دادن اولویت به تایید تراکنش‌های کاربران نیز افزایش خواهد یافت.

 شرایط قیمت

تأثیر هاوینگ روی قیمت بیت کوین

یکی از سؤالات کلانی که مردم در مورد هاوینگ دارند، این است که آیا این رویداد تأثیری بر روی قیمت بیت کوین خواهد داشت؟ پاسخ به این سؤال این است که هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان بگوید. در واقعیت، از نظر نظری، با فرض ثابت بودن تقاضا، اگر تعداد بیت کوین‌های عرضه شده نصف شود، قیمت باید دو برابر قبلی باشد تا تقاضا را برآورده کند. اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تقاضا ثابت باقی خواهد ماند و کاهشی نخواهد داشت.

در سال ۲۰۱۶ و یک هفته پس از هاوینگ اول، تغییرات زیادی در قیمت بیت کوین رقم نخورد. در آن زمان، قیمت بیت کوین حدود ۶۵۰ دلار بود و یک هفته بعد به ۶۷۵ دلار افزایش یافت که تغییر چشمگیری نبود. اما بیش از یک سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین به بالاترین مقدار تاریخش یعنی ۲۰,۰۰۰ دلار رسید.

هاوینگ اول بیت کوین در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ اتفاق افتاد، پس از استخراج ۲۱۰ هزارمین بلاک. در آن زمان، قیمت بیت کوین ۱۳٫۴۲ دلار بود و به نظر می‌رسید هاوینگ تأثیر چندانی روی قیمت نداشته است. البته، قیمت بیت کوین بعداً در مدت کوتاهی به ۲۳۰ دلار رسید، اما بسیاری این افزایش را به بحران مالی اقتصاد قبرس شمالی نسبت می‌دهند. با این حال، هنوز استدلال‌های موجود نشان می‌دهد که یا قیمت افزایش می‌یابد و یا هیچ تغییری اتفاق نمی‌افتد.

برخی از افراد معتقدند که هاوینگ تنها برای اعضای جامعه بیت کوین شناخته می‌شود و از این رو نمی‌تواند کسی را شگفت‌زده کند یا تأثیر معناداری بر روی قیمت بیت کوین داشته باشد. هیچ کس در این میان اعتقادی به این ندارد که هاوینگ به هیچ شکلی منجر به کاهش قیمت بیت کوین خواهد شد.

جمع بندی

بیت کوین به هدف ایجاد ارزش برای مدت طولانی طراحی شده است، و هاوینگ دقیقا برای همین منظور در نظر گرفته شده است. به طور آشکار می‌توان ادعا کرد که با نبود هاوینگ، ممکن بود بیت کوین هم اکنون در دنیای واقعی وجود نداشته باشد و رمزارزها، به همان اندازه که در حال حاضر در حال گسترش هستند، شاید وجود نداشتند.

سوالات متداول

هاوینگ بیت کوین چیست؟

نصف شدن بیت کوین یا هاوینگ یک رویداد از پیش برنامه‌ریزی شده است که تقریبا هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و پاداش بلاک را برای ماینرها به نصف کاهش می‌دهد. این مکانیسم نرخ ورود بیت کوین‌های جدید به عرضه در گردش را کاهش می‌دهد.

چرا هاوینگ بیت کوین به اسم استیون هاوکینگ، فیزیکدان مشهور مرتبط است؟

این رمزارز به عنوان ادای احترام به فيزيكدان بزرگ، استیون هاوکینگ نامگذاری شده است.

تاریخ بعدی هاوینگ بیت کوین چه زمانی خواهد بود؟

هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد و احتمال می‌رود در می ۲۰۲۴ شاهد هاوینگ بعدی بیت کوین باشیم.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version