video thumb

افزایش علاقه به ارز دیجیتال در کوبا با وجود عدم تنظیم مقررات

به گفته مدیران ارشد شرکت های ارز دیجیتال محلی، کوبا در میان عدم وجود مقررات مربوطه در کشور شاهد هجوم فعالیت ارزهای دیجیتال است. در اوایل ماه نوامبر، کوبا افزایش قابل توجهی در درخواست های مرتبط با بیت کوین (BTC) ثبت کرده است، که نشان دهنده افزایش فعالیت ارز دیجیتال در این کشور است. بنیان گذاران صرافی های بزرگ ارز دیجیتال محلی Qbita و Bitremesas به کوین تلگراف گفتند که پلتفرم های آنها در ماه های اخیر شاهد افزایش فعالیت بوده اند.

اریش گارسیا (Erich Garcia)، خالق Bitremesas به کوین تلگراف گفت که این پلتفرم در سال جاری به طور مداوم در حال رشد است و شاهد هجوم قابل توجهی در فعالیت کاربران است. گارسیا عنوان کرد: “در حال حاضر، هر ماه استفاده از خدمات حدود ۲۰۰ درصد افزایش می یابد.”

ماریو مازولا (Mario Mazzola)، بنیان گذار صرافی Qbita گفت: “میزان استفاده و حجم بیت کوین در کوبا در حال انفجار است.” طبق گفته های این مدیر اجرایی، حجم معاملات Qbita در ماه اکتبر برابر با کل حجم این پلتفرم در ماه های جولای، آگوست و سپتامبر بود.

هر دو مدیر اظهار داشتند که یک وضعیت نظارتی برای فعالیت های مربوط به ارز دیجیتال هنوز در کوبا تعریف نشده است. در میان این عدم اطمینان نظارتی، تعدادی از کارآفرینان در حال انتقال به صنعت ارز دیجیتال هستند. گارسیا ادعا کرد:

در حال حاضر، ارز دیجیتال در کوبا قانون گذاری نشده است، این دولت تاکنون این سکه ها را به عنوان پول واقعی در نظر نگرفته است. اما بسیاری از کارآفرینان در حال انتقال کسب و کارهای خود به این ارز جهانی و قدرتمندتر هستند. “

ماتزولا از Qbita عنوان کرد که ارز دیجیتال در کوبا “کاملاً بی قانون است”، در حالی که در همین زمان، دولت محلی ارز دیجیتال را به عنوان وسیله ای برای دور زدن تحریم ها تأیید کرده است. وی در این خصوص عنوان کرد:

“در کوبا، ارزهای دیجیتال کاملاً قانون گذاری نشده اند. آنها نه قانونی هستند و نه غیرقانونی. در حقیقت، چندین بار، نمایندگان دولت کوبا در تلویزیون اشاره کردند که مقامات به ارزهای دیجیتال نگاه مطلوبی دارند، زیرا آنها می دانند که ارز دیجیتال ممکن است سلاحی قدرتمند در برابر تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده باشد. “

از آنجا که هنوز هیچ وضعیت قانونی مشخصی برای ارزهای دیجیتال در کوبا وجود ندارد، عملکرد صرافی های ارزهای دیجیتال محلی می تواند سوالاتی را پیرامون مسائل قانونی ایجاد کند، اما بنیان گذار Qbita اطمینان دارد که کسب و کارهای ارز دیجیتال محلی در خطر نیستند زیرا هیچ قانونی به طور صریح فعالیت آنها ممنوع نکرده است.

ماتزولا اظهار داشت: ” تراکنش های همتا به همتا کاملاً قانونی هستند، زیرا در کوبا قانونی وجود ندارد که مردم را برای استفاده، نگهداری و خرید و فروش بیت کوین به شخصی دیگر منع کند.”

به گفته ماتزولا، اصلاحات پولی محلی می تواند یکی از دلایل عمده افزایش علاقه به ارز دیجیتال در کوبا باشد. دولت کوبا قصد دارد با حذف پزوی قابل تبدیل کوبا و حفظ پزوی کوبا، مدل اقتصادی مبتنی بر ارز دوگانه خود را حذف کند. ماتزولا در ادامه عنوان کرد:

“افزایش بیت کوین در کوبا به این دلیل است که اخیرا دولت اصلاحات عمده پولی را اعلام کرده که شامل یکسان سازی ارز (CUC از بین می رود، CUP باقی می ماند) و کاهش ارزش CUP در برابر دلار ایالات متحده است. در نتیجه مردم از بیت کوین استفاده می کنند تا از تورم و تأثیر منفی کاهش ارزش پول در پس انداز خود جلوگیری کنند. “

همانطور که قبلا گزارش شده بود، افزایش علاقه ارز دیجیتال در کوبا نیز تا حدی واکنش به کمبود خدمات مالی دیجیتال در این کشور است. شرکت های بزرگی مانند PayPal و Stripe به دلیل تحریم های دفتر کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده یا OFAC به اتباع کوبا خدماتی ارائه نمی دهند.

محدودیت های دسترسی مردم کوبا به خدمات مالی نه تنها به شرکت های پرداخت سنتی، بلکه همچنینبه شرکت های ارز دیجیتال جهانی مانند Paxful و LocalBitcoins نیز محدود می شود. Jukka Blomberg ، مدیر ارشد بازاریابی در LocalBitcoins مستقر در فنلاند گفت:

“کوبا در لیست تحریم OFAC قرار دارد و ما با برخی از شرکای خود تعهدات قراردادی داریم، به این معنی که ما نمی توانیم در کوبا فعالیت کنیم. مطمئن نیستم که آیا این مسئله در آینده تغییر خواهد کرد، اما متأسفانه در حال حاضر وضعیت این گونه است. “