video thumb

معرفی ارز دیجیتال ۰x

امروزه ارزهای دیجیتالی نام‌های متفاوتی را انتخاب کرده‌اند که گاهی می‌تواند فلسفه‌ای پشت آن وجود داشته باشد و گاهی‌ هم تنها سلیقه خود توسعه‌دهنده است. زیرو ایکس یا همان ۰X ارزی است که در ابتدا مجذوب نام عجیب آن خواهید شد. زیرو ایکس پلتفرمی است که برای کمک به اتریوم خلق شده است. این ارز کاملا متن‌باز و غیرمتمرکز در بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کند و هدف آن ایجاد قراردادهای هوشمند در اتریوم است. توسعه‌دهنده‌های این ارز اعتقاد دارند که در آینده اتریوم به رشد بالایی خواهد رسید و توکن‌های بالایی را از خود به جامعه می‌رساند که نیازمند اعتماد‌سازی و ایجاد قرارداد‌های ایمن و هوشمند برای کاربر است.

پروژه ۰X

دو شخصیتی به نام Will Warren و Amir Bandeal وجود داشتند که آینده را برای خود پیش‌بینی کرده بودند. آنها می‌دانستند که در آینده قرار است تبادلات و توکن‌های زیادی وجود داشته باشد که قطعا نیازمند قراردادهای هوشمند و خاص است و همینطور آنها ارز اتریوم را آینده‌دار می‌دانستند به همین دلیل زیرو ایکس را در سال ۲۰۱۶ تاسیس کردند. تبادلات غیرمتمرکز با تمام امنیتی که دارند هنوز دارای ایرادهای خاصی هستند که پلتفرم زیرو ایکس سعی کرده است این ایرادها را برای الگوریتم خود برطرف کند و قرارداد‌هایی را برروی بلاک‌چین اتریوم ایجاد کرده است که می‌توان به راحتی در آن تبادلات اتریوم را انجام داد.

زیرو ایکس برای خود توکنی اختصاص داده است که ZRX گفته می‌شود. هدف اصلی این توکن استفاده از آن برای هزینه‌های تجاری قراردادها است و سعی می‌کند که در ارتقا پروتکل زیرو ایکس نقش داشته باشد. ZRX همچنین راهکارهای مختلفی به شما برای مدیریت قراردادها می‌دهد که کمک مناسبی برای هر کاربر است.

تفاوت تبادلات متمرکز با غیرمتمرکز

زمانی که شما ارزهای دیجیتال خود را مانند روش‌های بانکی خریداری می‌کنید، در حقیقت از تبادلات متمرکز استفاده کرده‌اید که برای شروع هر کاربری نیاز است که از چنین روشی استفاده شود. نمی‌توان این روش را بد یا بی‌نتیجه دانست اما مهم‌ترین ضعف این نوع تبادلات عدم امنیت آنها است. در تبادلات متمرکز شما نیازمند یک واسطه برای ارز خود هستید که امکان دارد این واسطه تمام دارایی و سرمایه شما را به حساب خود انتقال دهد و سرمایه تان را از دست دهید.

همین دلیل باعث شد که بازارهای غیرمتمرکزی مانند EtherDelta به میدان بیایند و کاربرها از آنها استفاده کنند. در تبادلات غیرمتمرکز کاربرها می‌توانند تراکنش‌های خودشان را با استفاده از سیستم بلاک‌چین انجام دهند و نیازی به سپرده‌گذاری نباشد و تمامی این‌ها تحت نظر یک مدیریت مرکزی انجام می‌شود. کاربرهایی که می‌خواهند ناشناس بمانند سعی می‌کنند که از تبادلات غیرمتمرکز استفاده کنند زیرا در این روش تنها کدها هستند که در پشت هر تراکنش وجود دارند و نمی‌توان به هویت کاربر دست یافت اما در تراکنش‌های متمرکز می‌توان به راحتی از طریق پیگیری‌های قانونی به هویت کاربر دست یافت که این باعث می‌شود امنیت کاربر زیر سوال رود. در نهایت هر نوع تبادل برای خود کاربرد خاصی را دارد اما به نوعی تبادلات غیرمتمرکز در امنیت حرف اول را می‌زنند.

تبادلات غیرمتمرکز در ۰X

کاربرها همیشه سعی می‌کنند روشی را انتخاب کنند که سرعت بالا و کارمزد کمی برای هر تراکنش دارد. با این حال نکته منفی تبادلات غیرمتمرکز این است که سرعت پایینی را دارند و هزینه نسبتا بالایی را برای هر تراکنش دریافت می‌کنند. دلیل این سرعت کم هم این است که بلاک‌چین نیاز دارد برای تراکنش بلاک خاصی را تعریف کند و نیاز به زمان و مبلغ تعریف شده خاصی دارد. حال زیرو ایکس سعی کرده است که با تعریف یک الگوریتم خاص به کاربرها کمک کند. زیرو ایکس تمام تراکنش‌ها را از بلاک‌چین خارج می‌کند و زمانی که تمام فرایندهای آن تراکنش انجام شد آن را وارد بلاک‌چین می‌کند و تبادل ثبت می‌شود. در این الگوریتم هیچ نوع هزینه ای نیاز نیست پرداخت شود و کاربر به سرعت بالاتری خواهد رسید.