video thumb

چگونه همه‌گیری کووید ۱۹ بر فضای ارز دیجیتال تأثیر گذاشته است؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند

با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط کنونی که بر اقتصاد کشورها حاکم است و همچنین اعمال محدودیت هایی که به منظورکاهش ابتلا به این ویروس صوت گرفته، متخصصان فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال این سوال را مطرح می کنند که شیوع کووید ۱۹ چه تاثیری بر روی صنعت ارز دیجیتال و بلاک چین داشته است؟

یک سال پیش چه کسی می توانست تصور کند که زندگی ما در طی ۱۲ ماه آینده چقدر متفاوت خواهد بود؟ بدون هیچ تردیدی، نوامبر گذشته به عنوان یک نقطه مهم در تاریخ بشریت باقی خواهد ماند – زمانی که همه چیز شروع شد. اگرچه “اولین ناقل ویروس” هنوز تأیید نشده است – اکنون می دانیم که همه چیز در چین و در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ آغاز شد، هنگامی که اولین بیمار گزارش شد علائم یک بیماری کرونا ویروس جدید را نشان می داد که کووید ۱۹ خوانده شد.

در ژانویه ۲۰۲۰، شهر ووهان در مرکز چین از شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ رنج برد و بر اساس نشریه The Lancet “41 بیمار بستری در بیمارستان به عنوان موارد مبتلا به این بیماری تشخیص داده شدند”. فقط دو ماه بعد، در ماه مارس، سازمان بهداشت جهانی، کووید ۱۹ را به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی اعلام کرد. یک به یک  دولت ها در سراسر جهان مرزهای ملی خود را بستند، رویدادهای عمومی را به حالت تعلیق درآوردند و اجتماعات مردم را ممنوع کردند. در مکالمات دو اصطلاح زیاد به کار می روند که قبلاً کمتر استفاده می شد و اکنون توسط واژه نامه بریتیش کالینز به عنوان کلمات سال ۲۰۲۰ اعلام شده اند: “قرنطینه” و “فاصله اجتماعی”.

تصور اینکه کدام یک از حوزه های زندگی ما تحت تأثیر این حوادث چشمگیر و دلخراش قرار نگرفته است ، دشوار است ، زیرا تعداد موارد تایید شده جهانی بیش از ۵۵ میلیون مورد است.

علیرغم همه این موارد ، بحران  کووید ۱۹ در حال حاضر تأثیر مثبتی بر جهان نیز داشته است. محافظه کاری اروپا، که مدتها به سیستم مالی سنتی متکی بود، زیر سوال رفت زیرا این همه گیری، اروپاییان را مجبور به تغییر جهت پرداخت های غیر نقدی و ارزهای دیجیتال کرد. برخی می گویند که این مسئله با تغییر درک مردم از پول، روند اصلی راه حل های معاملاتی مبتنی بر ارز دیجیتال و دفتر کل توزیع شده را حتی در سطح جهانی تسریع می کند.

به طور خاص، شیوع کووید ۱۹ روایت پناهگاه امن بیت کوین (BTC) است زیرا بانک های مرکزی با چاپ ۱۵ تریلیون دلار محرک در تلاش برای کاهش اثرات همه گیر بر اقتصاد جهانی بودند و در میان این افزایش نرخ تورم، مردم به بیت کوین به عنوان پوشش ریسک تورم بعدی روی می آورند.

در عین حال، دولت ها نیز تحت عنوان بهداشت عمومی در حال شروع برنامه های ردیابی COVID-19 هستند، که نگرانی های جدی در مورد نقض حریم خصوصی و کنترل شدید تمرکز در این روند را ایجاد می کند. دولت ها همچنین گام دیگری در جهت از بین بردن استقلال مدنی از طریق توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی برداشته اند، ابتکاراتی که به دلیل بحران COVID-19 در سطح جهانی افزایش یافته است. در حالی که کارشناسان راه حل حفاظت از حریم خصوصی در فناوری های غیرمتمرکز را می بینند، اما سوال در مورد تمرکز بیش از حد وعده داده شده همچنان باز است.

با این وجود، شیوع ویروس کرونا به طور قابل توجهی زندگی همه را تغییر داده و روند عادی جدیدی را ایجاد کرد که اکنون با آن زندگی می کنیم. با این وجود، با وجود همه چالش هایی که از ابتدای سال تاکنون از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با آن روبرو هستیم، تردیدی نیست که این همه گیری در حال پیشبرد نوآوری دیجیتال و به توسعه فناوری سرعت بخشیده و آن را به ۲۰ سال جلوتر رسانده است.

الان خیلی زود است که بخواهیم بگوییم چه زمانی این اتفاقات پایان می یابد، زیرا کووید ۱۹ هنوز هم در حال سرعت گرفتن است. اکنون، با گذشت یک سال از اولین مورد مبتلا در ووهان، کوین تلگراف با نظر متخصصان فناوری بلاک چین و فضای ارز دیجیتال برای ابراز نظرات خود در مورد تأثیر همه گیری ویروس کرونا در این صنعت تماس گرفت.

شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ چه تاثیری بر فضای ارز دیجیتال داشته است؟

Aseshesh Birla، مدیر کل RippleNetدر این خصوص عنوان کرد:

“کووید ۱۹ نابرابری ها را برای بسیاری از افراد بدون حساب بانكی رفع كرد و خلاهایی را كه ما در زیرساخت های مالی خود داریم كه در آن افرادی كه كمترین هزینه را دارند، بیشتر پرداخت می كنند – برجسته كرد باید عنوان کرد که به طور متوسط ​​کارمزد ارسال ۲۰۰ دلار، ۱۴ دلار می باشد. با وجود این بیماری همه گیر، مردم هنوز هم نیاز به ارسال پول برای خانواده و دوستان خود در خارج از کشور دارند. در نتیجه، حمل و نقل در برخی از بزرگ ترین کریدورها همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال کریدور ایالات متحده به مکزیک از ابتدای شیوع همه گیری با افزایش قابل توجهی در حواله ها روبرو شده است، در حالی که مکزیک در مارس ۲۰۲۰ حدود ۴٫۰۲ میلیارد دلار از خارج از کشور دریافت کرده است که ۳۶ درصد نسبت به مارس ۲۰۱۹ افزایش یافته است. ریپل می تواند به کاهش هزینه پرداخت های حواله کمک کند با استفاده از ارز دیجیتال و بلاک چین پرداخت های برون مرزی را سریعتر، ارزان تر و با اطمینان تر انجام دهید. Bitso ، یکی از صرافی های برجسته مکزیک، در حال انجام معاملاتی نزدیک به ۱۰٪ از کل جریان حواله از ایالات متحده به مکزیک از طریق فن آوری ریپل است که از XRP به عنوان ارز رابط استفاده می کند. همزمان، علاقه به این فضا با وجود شرکت های بزرگی مانند PayPal و Square بیش از هر زمان دیگری است که سرمایه گذاری خود را بر روی ارز دیجیتال انجام می دهند و آن را به سمت پذیرش گستره هدایت می کنند. اعتبارسنجی از این شرکت ها به علاقه بیشتر به سود ارزهای دیجیتال و توانایی آنها برای خدمات بهتر به کسب و کارها و مشتریانشان کمک کرده است. “

Da Hongfei، بنیان گذار Neo، بنیان گذار و مدیرعامل Onchain نیز در این باره اظهار داشت:

“از دیدگاه من ، کووید ۱۹ بر فضای بلاک چین تأثیر منفی نگذاشت و باعث افزایش تقاضا برای نوآوری و پذیرش بلاک چین شد. کووید ۱۹همچنین نیاز فوری به فناوری بلاک چین را برجسته کرد. به عنوان مثال، کووید ۱۹ شکست سیستم متمرکز زنجیره تأمین امروز، شکنندگی و عدم چابکی آن را نشان داد. با استفاده از بلاک چین، می توانیم یک زنجیره تأمین غیرمتمرکز ایجاد کنیم که بتواند به سرعت محصولات را بر اساس نیازهای منطقه مشخص و سپس توزیع کند. به همین ترتیب، فناوری بلاک چین همچنین می تواند برای ردیابی موثرتر موارد عفونی در عین محافظت از حریم خصوصی بیماران، به کار گرفته شود. در حقیقت، ما در حال حاضر شاهد تغییر جهت بلاک چین در یک زمان عدم اطمینان هستیم – به طور فزاینده ای بیشتر موسسات و مردم از بیت استقبال می کنند، زیرا در این دوره این ارز دیجیتال به عنوان یک دارایی اصلی و با ثبات شناخته می شود. من معتقدم که کووید ۱۹ کاملاً نه تنها نیاز به بلاک چین، بلکه نیاز به یک اقتصاد واقعاً دیجیتالی و هوشمند را نیز ثابت کرده است. با حرکت رو به جلو، ما باید از الگوی فعلی خود جدا شویم تا جهانی واقعاً دیجیتالی و جهانی شده را در آغوش بگیریم که دارای انعطاف پذیری، چابکی و کارآیی برای شکوفایی و رشد است. “

مایک بلشه (Mike Belshe)، مدیرعامل شرکت BitGo در این خصوص اظهار داشت:

“تحولات اقتصادی ناشی از اوضاع همه گیری این گونه بوده است که باعث ایجاد تغییر در نگرش و علاقه بیشتر به دارایی های دیجیتال می شود. کووید ۱۹ به طور قابل توجهی سرعت جذب و علاقه به ارز دیجیتال را در سراسر جهان تسریع کرده است. نکته قابل توجه این است که تلاش مصمم شرکت هایی مانند ما برای ایجاد یک بنیاد سازگار با امنیت، هجوم سرمایه گذاران جدید ارز دیجیتال را امکان پذیر می کند، از جمله شرکت های بزرگ سازمانی مانند بانک های سرمایه گذاری و متولیان اصلی. خوشبختانه، ما در نتیجه تلاش زیادی که ما برای ساخت یک سیستم پولی جدید از ابتدا و در ۱۰ سال گذشته انجام داده ایم، می توانیم چنین لحظه ای را برآورده کنیم. قبل از کووید ۱۹، اکثر مردم توجه چندانی به عوامل اقتصادی مرتبط با بیت کوین نداشتند. صادقانه بگویم، آنها نیازی به این کار نداشتند. اگر از بازار سهام بازدهی کسب می کنید، با آنچه می دانید می مانید و دیگر نگران یادگیری چیز جدیدی نیستید. اما اکنون همه اینها با همه گیری تغییر کرده است – سیاست های مالی در سراسر جهان باعث چاپ شدید پول توسط دولت ها، کاهش ارزش آن و ایجاد تورم می شود. سرمایه گذاران اکنون می فهمند که باید از این امر جلوتر باشند. آنها سوالات بسیار بیشتری می پرسند و زیربنای تز بیت کوین را می فهمند – کمبود یک دارایی مهم است. دارایی های دیجیتال، یک پوشش ریسک در برابر تورم و ذخیره ارزش ایمن هستند. رهبران سرمایه گذاری مانند پل تودور جونز، استنلی دروکمیلر و بیل میلر نشان می دهند که بیت کوین اکنون قسمت مهمی از هر سبد دارایی است. این سال عدم اطمینان زیادی را به همراه آورده است، اما افراد احساس قدرت می کنند تا خود را در مورد کارهایی که برای درگیر شدن با ارز دیجیتال باید انجام دهند آموزش دهند. تمام عناصر سازنده موجود هستند – انطباق، کاستدی، نقدینگی، مدیریت اوراق بهادار و فناوری کیف پول و همچنین ابزارهای مالیاتی – ابزارهایی را که برای سرمایه گذاری در دارایی های دیجیتال لازم دارند در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. “

پرستون بیرن (Preston Byrne)، شریک Anderson Kill, P.C نیز عنوان کرد:

“ملموس ترین تأثیر شیوع کووید ۱۹ در ارز دیجیتال، اعتبار بخشیدن به تز اصلی ارز دیجیتال بود که جوامع ما شکننده هستند و ریاضیات، نه افراد، به احتمال زیاد یک پایه منطقی برای سازمان اجتماعی آینده خواهد بود. اتكای هر اقتصاد بزرگی به محرك هاي مالي و پولی براي ادامه فعاليت، ادراك عمومي از ضعف پول و موسسات سرمايه را تقويت و گسترش داد. “ارز دیجیتال”، اصطلاحاً مجموعه ای مختلف از اعتقادات و زمینه های مورد علاقه از پول سخت، مقاومت در برابر سانسور، امنیت ارتباطات است. این فناوری ها به طور منحصر به فرد به سازگاری اجتماعی و شرکتی با عوامل استرس زا پاسخ می دهند که در سال گذشته در صدر عناوین خبری بوده اند.

تیم دراپر، سرمایه گذار خطرپذیر و سرمایه گذار بیت کوین اشاره کرد:

“بسیاری از افراد که در خانه های خود قرنطینه شده بودند، سرانجام وقت خود را برای راه اندازی کیف پول بیت کوین گذاشتند، اما تأثیر واقعی کووید این بود که قرنطینه شدن برای بسیاری از خانواده ها ویرانگر بود و و هنگامی که دولت ۱۳ تریلیون دلار چاپ کرد تا سعی کند که این مشکل را حل کند، مشخص شد که مردم ترجیح می دهند بیت کوین در اختیار داشته باشند تا دلار.