video thumb

بیتکوین چقدر به قانونی شدن در ایران نزدیک شده است؟

بیتکوین چقدر به قانونی شدن در ایران نزدیک شده است؟

دولت ایران از سال ۲۰۱۳ تحقیقات در زمینه ارز های دیجیتالی را آغاز نموده است. دو نهاد اصلی در کشور به نظر می رسد که بیشترین تاثیر بر وضع قوانین در مورد ارز های دیجیتالی را داشته باشند: کمیته فضای مجازی و بانک مرکزی.
پیشتر کمیته فضای مجازی ایران (NCC)، پروپوزالی جهت وضع قوانین مربوط به استفاده از ارز های رمزنگاری شده را تهیه کرده و قرار شده بود تا ماه های آینده مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد. دو کمیته مامور رسیدگی به تاثیرات اقتصادی و همچنین موارد امنیتی رمزارز ها شده بودند.

سعید مهدیون معاون تنظیم مقررات کمیته ملی فضای مجازی در این رابطه گفته است: “به پنج سناریو رسیدیم و در نهایت سناریویی را بر می گزینیم که بیشترین رویکرد قانونی را در استفاده از رمزارز ها لحاظ کند.”
با توجه به مصاحبه خبرگزاری مهر با سعید مهدیون، بانک مرکزی ایران ارز های دیجیتالی را به عنوان کالا و زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار کشور در نظر می گیرد. در همین حال فرامرز خالقی مدیر عامل شرکت داده ورزی سداد بانک ملی ایران گفته است: “مبادلات مربوط به بیتکوین


دولت ایران برای استفاده از بیتکوین در داخل کشور آماده می شود

دولت ایران در حال انجام تحقیقات زیرساختی و اقتصادی در جهت آمادگی برای استفاده از بیتکوین در داخل ایران است. با توجه به بیانیه وزارت ارتباطات و فناوری، مقدمات در حال فراهم سازی است تا زیرساخت های لازم جهت استفاده از تکنولوژی ارز های دیجیتال، هرچه زودتر فراهم شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری ایران امیر حسین دوایی در مصاحبه ای با روزنامه شرق در هفته گذشته گفت:
وزارت ارتباطات و فناوری در راستای ایجاد زیرساخت های لازم برای استفاده از بیتکوین در کشور تا کنون چندین طرح پژوهشی در این زمینه انجام داده است.

 

او گفت که ارز های رمزنگاری شده دو جنبه اقتصادی و زیرساختی دارد و پذیرش آن در ایران باعث جلب علاقه عمومی در کشور می شود. “ما به عنوان قسمتی که در زمینه گسترش تکنولوژی در کشور فعالیت می کنیم، موضوع آماده سازی زیرساخت های لازم برای استفاده از ارز جدید (بیتکوین) را بسیار جدی دنبال می کنیم.”
“مراودات با نهاد های مرتبط در حال انجام است تا این موضوع هرچه زودتر تحقق یابد.”

گرچه بانک مرکزی ایران تجارت با بیتکوین را مجاز نمی داند و به همین دلیل، کسب و کار های محلی را از استفاده از ارز های دیجیتالی بی علاقه می کند، هیچ قانونی در راستای ممنوعیت استفاده از بیتکوین به عنوان یک شیوه پرداختی وجود ندارد. در این میان، دولت ایران نیز در حال ایجاد قوانین تنظیم کننده برای ارز های دیجیتالی است.

در حالیکه بسیاری از شرکت های ایرانی از بیتکوین استفاده کرده اند، ترس از قوانین مالیاتی مربوط به آن وجود دارد. به همین جهت، از فاش شدن نام خود جلوگیری می کنند.

 بیتکوین چقدر به قانونی شدن در ایران نزدیک شده است؟

طی مصاحبه ای که با اقتصاددان ایرانی، مرتضی ایمانی راد انجام شد، سوالات متعددی در زمینه تاثیر بیتکوین بر اقتصاد این کشور پرسیده شد. او گفت: “استفاده از بیتکوین به عنوان پول در ایران مجاز نیست و مبادله آن به طور قانونی به رسمیت شناخته نمی شود. بنابراین انتظار نداریم که بیتکوین تاثیری بر اقتصاد ایران داشته باشد.” او همچنین معتقد است که بازار بیتکوین برای قرارداد های نفتی خیلی کوچک است و در این ابعاد، مجهز نیست.”

بسیاری از سایت های ارائه دهنده بیتکوین به وسیله دیوار آتش (firewall) ایران، مسدود شده اند. آقای ایمانی راد تاکید کرد: با توجه به این موضوع، بیتکوین در ایران به سادگی قابل پیاده سازی نیست و به این دلیل هم می توان گفت که تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد. به هر حال، او افزود که تعداد زیادی از مبادله گران بین المللی بیتکوین وجود دارند که برای ایرانیان خدمات مبادله ای فارکس ارائه می دهند (البته از آنجایی که محدودیت های زیادی برای ایران وجود دارد، ورود به بازار تجارت فارکس در ایران به این سادگی نیست). او همچنین اظهار داشت:

“بیتکوین در حال پیشرفت است و ممکن است بیشتر رواج یابد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است دولت مجبور شود تا از این پول به ویژه به عنوان پول بین بانکی استفاده کند، اگر همچنان تحریم ها در این زمینه تداوم یابند.”



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.