سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

دولت ایران، آماده ی استفاده از بیت کوین در داخل کشور می شود

دولت ایران، تحقیق بر روی جوانب اقتصادی و زیرساختی را برای آماده سازی مقدمات استفاده از بیت کوین

دولت ایران، آماده ی استفاده از بیت کوین در داخل کشور می شود

ایران در حال آماده سازی زیرساخت استفاده از بیت کوین است

هفته ی گذشته، امیر حسین دوایی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه ای با روزنامه ی شرق گزارش داد:

در حال حاضر وزارات ارتباطات و فناوری اطلاعات، مطالعاتی تحقیقاتی برای آماده سازی زیرساخت استفاده از بیت کوین در داخل کشور انجام داده است.

او گفت ارزهای رمزنگاری شده

“ما، به عنوان مرکز اصلی ارتباطات ایران در زمینه ی توسعه فناوری های کشور، به صورت جدی موضوع آماده سازی زیرساخت ها برای ارزهای جدید را در دستور کار قرار دادیم.”

وی همچنین گفت:

مقدمات ایجاد هرچه سریعتر زیرساخت ها با هماهنگی سازمان های مربوطه، در حال فراهم آوردن است.

هرچند بانک مرکزی ایران عقیده دارد که تجارت بیت کوین “غیر قانونی” است زیرا با پذیرش ارزهای دیجیتالی، کسب و کارهای محلی دلسرد می شوند، اما تا به حال هیچ قانون مصوبی از سوی دولت وجود نداشته که استفاده از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت را ممنوع کند. دولت ایران براساس مقررات و قوانین مطرح شده برای ارزهای دیجیتالی کار می کند که ما در خبری که هفته های قبل منتشر کردیم از پیش نویس طرح پیشنهادی توسط مرکز ملی فضای مجازی ایران خبر می داد.

مردم ایران بر صرافی هایی مثل Localbitcoins متکی هستند که خریداران و فروشندگان را بدون خرید و فروش مستقیم بیت کوین، در ایران به یکدیگر وصل می کند.

دولت ایران، آماده ی استفاده از بیت کوین در داخل کشور می شود

 چگونه بیت کوین بر اقتصاد فعلی ایران تأثیر می گذارد؟

باشگاه خبرنگاران جوان(YJC) بیان می کند: در حالی که شرکت های بسیاری در ایران هستند که از بیت کوین استفاده می کنند اما از قوانین مالیاتی مربوط به آن می ترسند و از فاش کردن هویتشان خودداری می کنند.

این خبرگزاری از مرتضی ایمانی راد، اقتصادان ایرانی، سؤالاتی درباره ی تأثیر بیت کوین بر اقتصاد کشور می پرسد. وی پاسخ می دهد:

این پول در ایران قانونی نیست و معاملات بیت کوین قانونی نیستند و قانوناً مجاز و شناخته شده نیستند، به همین دلیل ما انتظار نداریم که این پول بر اقتصاد ایران تأثیری داشته باشد.”

همچنین وی معتقد است که ارزش بازار بیت کوین برای تسهیل بخشیدن به خرید و فروش قراردادهای نفتی بین المللی، بسیار کم است.
وی با اشاره به این که بسیاری از وب سایت های ارائه دهنده ی اطلاعات درباره ی بیت کوین توسط حاکمیت مسدود شده اند، تأکید کرد:

“بیت کوین نمی تواند به راحتی در ایران به کار گرفته شود و به همین دلیل نمی تواند بر اقتصاد ایران تأثیرگذار باشد.”

با این حال او اشاره کرد بسیاری از دلالان بین المللی بیت کوین هستند که از طریق تجارت فارکس (forex) به ایرانیان خدمات ارائه می کنند، هرچندکه ورود بازار تجاری فارکس به ایران دیگر آسان نیست زیرا محدود و مسدود شده است”

وی ادامه داد:

بیت کوین در حال پیشرفت است و ممکن است فراگیرتر شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است دولت مجبور به استفاده از این پول شود، به ویژه اگر بخشی از تحریم ها باقی بماند، می تواند به عنوان راهی برای نقل و انتقال پول از طریق بانک ها به ایران مورد استفاده قرار گیرد.

مشروح گفت‌وگو با معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمد مساعد: جهان فناوری با سرعتی عجیب و پیش‌بینی‌ناپذیر رو به جلو حرکت می‌کند و طبیعی است که چنین شتاب افسارگسیخته‌ای همان‌طور که بر زیست، جامعه، فرهنگ و شیوه اندیشیدن ما تأثیر گذاشته است، بر اقتصاد نیز اثر بگذارد. به نظر می‌رسد حالا دیگر نه لابه‌لای کتاب‌ها بلکه در جهان واقعی عصر اطلاعات را تجربه می‌کنیم و یقینا عقب‌ماندن از دیگر بازیگران عرصه فناوری‌های نوین برای هر کشوری گران تمام خواهد شد. پول‌های مجازی تنها یکی از محصولاتی هستند که بر پایه سیستم‌های غیرمتمرکز بلاک چین شکل گرفته‌اند. همچنان که بانک مرکزی به دنبال اتخاذ سیاست‌های خود درباره بیت‌کوین و پول‌های مشابه مجازی است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مهیاسازی زیرساخت‌های فناورانه آن یعنی بلاک چین را در دستور کار قرار داده است. در ادامه گفت‌وگو با امیرحسین دوائی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات را می‌خوانید:

آقای دکتر، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی چندی قبل درباره ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین گفته‌اند که نگاه بانک مرکزی به این ارزها به شکل نوعی فرصت است و این بانک در حال بررسی ابعاد مختلف آن است. موضع وزارت ارتباطات درباره این ارزهای نوین چیست؟
درباره ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری‌شده دو بحث مختلف وجود دارد. یکی ماهیت اقتصادی این ارزهاست و دیگری بحث فناوری و زیرساختی آن. ما به‌عنوان متولی بخش فناوری و توسعه زیرساخت‌های نوین در کشور توجهی جدی به هر پدیده جدیدی در زمینه تکنولوژی داریم و ارزهای جدید و زمینه آنها یعنی فناوری بلاک چین نیز خارج از این قاعده نیستند. فناوری بلاک چین که گاهی فناوری غیرمتمرکز هم خوانده می‌شود؛ به‌عنوان زمینه‌ای که در آن پایگاه داده‌ها بین همه کاربران توزیع شده و همه رویدادها در مقابل دیدگان همه کاربران و به وسیله همه کاربران انجام می‌گیرد، تکنولوژی‌ای آینده‌ساز است؛ زیرا بر مبنای اعتماد متقابل  همه اعضا شکل می‌گیرد.
وزارت ارتباطات چه برنامه‌هایی برای توسعه این زیرساخت در کشور دارد؟
همان‌طور که گفتم، ما به‌عنوان متولی زیرساخت فناوری در کشور مطالعات و تلاش‌هایمان برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع را پیش‌از‌این شروع کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم چنین زیرساختی را فراهم کنیم. توجه کنید که ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین تنها یکی از محصولات این زیرساخت مهم است که شیوه مواجهه با آن در شرح وظایف بانک مرکزی است؛ اما ما به توسعه زیرساخت‌های آینده‌سازی مانند بلاک چین به‌عنوان یک زیرساخت مبتنی بر اعتماد علاقه‌مند هستیم.
این تکنولوژی چه فوایدی خواهد داشت؟
مشخص است که این زیرساخت‌ها قدرت نرم هر کشوری هستند و اگر بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌های لازم را داشته باشیم؛ نه‌تنها امنیت و اعتماد هر آنچه در این زمینه حاصل می‌شود، به ‌نفع کشور خواهد بود؛ بلکه می‌تواند زمینه را برای استفاده از آن در کشورهای دیگر فراهم کند. البته چنین هدفی نیازمند توجه و هماهنگی همه بازیگران عرصه است. ما تلاش می‌کنیم زیرساخت آن را فراهم کنیم و امیدواریم که فرصت استفاده مناسب از آن نیز به وسیله دیگر عناصر اقتصادی و اجتماعی به وجود بیاید. به‌طورکلی دیدگاه وزارتخانه در زمینه تکنولوژی‌های نوین مثبت است و تلاشی جدی داریم تا زمینه استفاده از این تکنولوژی‌ها را که جهان پیش‌رو را می‌سازند، فراهم کنیم.

نظر شما دراین مورد چیست؟ آیا این اظهارات تماما بر اساس تحلیل درست بیان شده یا اینکه نقدی به آن وارد است؟ آیا حاکمیت در ایران به سمت استفاده از مزایای بیت کوین و بلاکچین قدم خواهد برداشت؟ با توجه به سرعت بسیار بالای این فناروری آیا ایران میتواند پا به پای تحولات موجود قدم بردارد؟ ما را از نظرات خود آگاه کنید

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location