video thumb

دستور جدیدِ پوتین: سایبر روبل یا کریپتو روبل؟

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، دستور صدور ارز رمزگذاری شده، کریپتو روبل (cryptoruble)، را صادر کرده است. از زمان انتشار این اعلانیه در ماه گذشته بحث مفصلی در مورد اینکه آیا این ارز ملی واقعا نوعی ارز رمزگذاری شده است یا خیر در گرفته است.

خبرگزاری تس (Tass) در روز پنج شنبه گزارش داد که الکسی مویسیف(Alexei Moiseev)، معاون وزیر دارایی، گفته است که بسیار بهتر است که از اصطلاح “سایبر روبل”(cyber-ruble) به جای “کریپتو روبل” استفاده شود. چرا که این ارز در واقع توسعه روبل الکترونیکی است. او در ادامه عنوان داشت:

“فکر می کنم که وقتی آنها در مورد کریپتو روبل صحبت می کنند، همه چیز درهم می شود. شاید بهتر باشد آن را سایبر روبل نام گذاری کنیم.”

به گزارش خبر گزاری بی اف ام (BFM) در روز پنج شنبه، آناتولی کنایزوف(Anatoly Knyazev)، موسس شرکت سرمایه گزاری اکسانتا(Exante)، نظر خود را در مورد این مسئله عنوان کرده است. او با توجه به تفاوت اندک بین دو پیشوند بر این نکته تاکید کرد که اهمیت الزامات سیاسی  که ورای لغت “کریپتو” نهفته است بیش از معنی و مفهوم تکنولوژیکی آن می باشد.

او در این باره توضیح داد:

“سایبر روبل بار معنایی مثبت تری دارد و کریپتو روبل کمی مفهوم آزادی دوستی و آنارشیست را به ذهن می آورد و شاید به همین دلیل است که ما تمایل داریم یک اصطلاح جدید را برگزینیم.”

دستور جدیدِ پوتین: سایبر روبل یا کریپتو روبل؟

اولین پیشنهاد مطرح شده در مورد کریپتو روبل

 

 

 

اولین پیشنهاد در مورد کریپتو روبل پیش از این توسط نیکلای نیکیفورو(Nikolai Nikiforov)، وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، روسیه مطرح شد. وزارتخانه او دستورات حکومتی را آماده ساخته که در آن فرایند تکنولوژیک صدور کریپتو روبل شرح داده شده است.

نیکلای نیکیفورو(Nikolai Nikiforov)
نیکلای نیکیفورو(Nikolai Nikiforov)

نیکیفورو در مصاحبه با اینترفکس(Interfax) عنوان داشت:

“اینها تنها تعدادی پیشنهاد تکنولوژیکی هستند. تصمیمات دولت برای پیاده سازی ارزهای رمزگذاری شده کافی نیست. لازم است در قوانین تغییراتی ایجاد شود.”

به نقل از این نشریه او در ادامه گفت:

“ما پیش نویس این مصوبه را تنظیم کرده ایم که در آن قوانین خاصی را مطرح نموده ایم و شرح داده ایم که این فناوری چگونه می تواند وارد جریان قوانین روسیه شود.”

سرگئی سولونین(Sergei Solonin)، مدیر گروه کیوی(Qiwi) در جلسه میان پوتین و تنظیم کنندگان ارشد روسیه حضور یافت. در این جلسه تصمیماتی در خصوص کریپتو روبل گرفته شده و دستوراتی در این مورد صادر شد.
به گزارش خبرگزاری ریانووستی(Ria Novosti)، او عنوان داشت که:

“کریپتو روبل باید بتواند با وجه نقد رقابت کند، اگر نتواند پس من هیچ مزیت رقابتی که بتوان آنرا با سایر ارزهای الکترونیک مقایسه کرد، در آن نمی بینم.

او اضافه کرد:

“اگر شما به آن ویژگی های وجه نقد را نبخشید و سعیتان بر این نباشد که کریپتو روبل را جایگزین وجه نقد کنید، پس بی فایده است.”

مویسیف انتظار اصلاحات عمده قیمت بیت کوین را دارد و امیدوار است شاهد کاهش علاقه به ارزهای رمزگذاری شده باشد

 

الکسی مویسیف(Alexei Moiseev)
الکسی مویسیف(Alexei Moiseev)

مویسیف(Moiseev) روز چهارشنبه اعلام کرد که انتظار اصلاح قیمت بیت کوین در مقیاس بزرگ را دارد. او در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی عنوان داشت:

“البته من بر این باورم که هر چه می گذرد همه این سرمایه گزاریها (بیت کوین) بیشتر و بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند. با در نظر گرفتن این واقعیت که این نرخ معادل ۷۰۰۰ دلار می باشد، من البته در انتظار اصلاح قیمت در مقیاس بزرگ بسر میبرم. و افرادیکه در بیت کوین سرمایه گذاری کرده اند، بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست خواهند داد. شاید هم اشتباه می کنم.”

او در ادامه اضافه کرد:

“من دوست دارم شاهد کاهش قیمت ارزهای رمزگذاری شده بی اهمیت باشم. بی اهمیت به این مفهوم که آنها فقط برای اینکه چیزی منتشر شده باشد، انتشار می یابند. بیت کوین نمونه ای کلاسیک از این دست می باشد.”

نظر شما چیست؟ آیا دولت ها به بیت کوین علاقمندند یا بلاکچین؟ آیا تولید ارز دولتی الکترونیک همان چیزی نیست که ارزهایی مثل بیت کوین برای اصلاح آن به وجود آمدند؟ چه سرنوشتی در حوزه حاکمتی دولت ها در انتظار بیت کوین و ارزهای غیر متمرکز خواهد بود؟ حضور ارزهای حاکمتی یک فرصت است یا تهدید؟ آیا باید به ارزهای دولتی اعتماد کرد و از ارزهای غیر دولتی فاصله بگیریم؟ دولت ها در نهایت چه هدفی را در این صنعت مردم نهاد و آزادی خواهانه خواهند داشت؟ نظرات و ایده های خود را با ما در میان بگذارید