گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که جی پی مورگان چیس (JPMorgan Chase)، یکی از بزرگ ترین بانک های وال استریت در جهان به زودی یک کیف پول الکترونیکی منتشر می کند. حال باید دید که آیا این اقدام، گامی برای ورود جدی این بانک به صنعت ارزهای دیجیتال است؟

جی پی مورگان چیس، به تازگی اعلام نموده که قصد دارد خدمات بانکی خود را دیجیتالی کرده و به دنیای تجارت الکترونیکی وارد شود و برای گام برداشتن در این زمینه می خواهد یک کیف‌ پول الکترونیکی (e-wallet) ایجاد کند که به راحتی در دسترس باشد.

سال گذشته حدود یک دهم درآمد ۱۰۹ میلیارد دلاری بانک جی پی مورگان چیس توسط بخش «پرداخت‌ها» کسب شد، و آن‌ها معتقد‌ند که این شبکه‌ی پرداخت در سال آینده بخش بیشتری از درآمد‌های خالص بانک را به خود اختصاص خواهد داد.

طبق اعلام جی پی مورگان چیس، این بانک قصد دارد به یکی از “۱۰ بازیکن برتر در اقتصاد کلان و تجارت الکترونیکی” تبدیل شود. تاکیس جورجاکپولوس (Takis Georgakopoulos)، مدیر بخش پرداخت‌های عمده در این بانک نیز در این رابطه عنوان کرده است: ما در حال مذاکره با همه‌ی شرکای احتمالی هستیم. ما می‌خواهیم کل صنعت ارزهای دیجیتال آن را بکار بگیرند.

همانطور که احتمالاً می دانید، جی پی مورگان چیس اولین ارز دیجیتال خود یعنیJPM Coin را در اوایل سال جاری منتشر کرد. همانطور که پیش از این گزارش شد، JPM Coin اولین ارز دیجیتالی است که تاکنون توسط یک بانک بزرگ صادر شده و یک استیبل کوین خواهد بود و گفتنی است که ارزش هر JPM Coin معادل یک دلار می باشد.

این در حالی است که JPM Morgan عمدتا تمایل دارد تا در زمینه‌ی پذیرش و بکارگیری ایده‌های جدید مربوط به پرداخت‌های بین‌المللی فعالیت داشته باشد، اگر چه، برنامه نهایی این است که آن را به راحتی در دسترس مشتریان روزمره قرار دهد.

با تمام این تفاسیر، آیا می‌توان گفت که توسعه‌ی این کیف‌ پول الکترونیکی جدید اولین قدم JPMorgan در راستای ارائه‌ی خدمات پرداخت برای مشتریان روزمره است؟ با توجه به رویکرد و تمرکز این بانک بر روی اقتصاد کلان می‌توان گفت که چنین خواهد بود. گرچه جیمی دیمون(Jamie Dimon) مدیرعامل این بانک به دلیل رویکردهای خصمانه خود نسبت بیت کوین شهرت دارد، اما بانک تحت مدیریت وی همیشه یکی از بانک‌ های پیشرو در زمینه‌ی بکارگیری فناوری بلاک‌ چین بوده است.

بنابراین، این امکان وجود دارد که کیف ‌پول الکترونیکی جدید JPMorgan تنها یک نقطه‌ی شروع جهت ایجاد یک کانال پرداخت الکترونیکی برای کاربران روزمره باشد، در این صورت قطعا می توان انتظار داشت که JPM Coin و سایر ارزهای دیجیتال، قطعه‌ای از این پازل در حال شکل‌گیری باشند.