با نزدیک شدن به رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین (halving) سال ۲۰۲۰ بسیاری به آینده نگاه می کنند و سعی دارند پیش بینی کنند که در طول ۱۰۰ سال آینده سرنوشت استخراج چه می شود. آنچه می دانیم، این است که بعد از استخراج آخرین بیت کوین (bitcoin)، پاداش بلاک ماینرها تنها ۱ ساتوشی خواهد بود. اما یک ساتوشی در آن زمان چقدر می تواند ارزش داشته باشد؟

همه ساتوشی‌ها را باید به حساب آورد

با بازگشت بیت کوین به بالای سطح روانشناختی ۱۰٫۰۰۰ دلار در طول امسال، استخراج بیت کوین بار دیگر توجه ها را به خود جلب کرد. بعد از پایان زمستان ارزهای دیجیتال نرخ هش بیت کوین همچنان افزایش می یابد.

همانطور که بسیاری می دانند، پاداش بلاک بیت کوین بعد از هر ۲۱۰٫۰۰۰ بلاک نصف می شود و به این فرآیند هاوینگ گفته می شود. از آنجا که هر بلاک تقریبا ۱۰ دقیقه طول می کشد، فرآیند هاوینگ تقریبا هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد.

رویداد نصف شدن پاداش استخراج بعدی تقریباً نیم سال بعد و حدودا در ماه می یا آوزیل سال ۲۰۲۰ رخ می دهد و به همین دلیل، پاداش بلاک از ۱۲٫۵بیت کوین به ۶٫۷۵ بیت کوین کاهش خواهد داشت. کارشناسان پیش بینی کرده اند که با ادامه یافتن فرآیند هاوینگ و استخراج تمامی این ۲۱ بیت کوین، پاداش بلاک بیت کوین در حدود سال ۲۱۴۰ تنها یک ساتوشی خواهد بود.

پاداش بلاک استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین با گذشت سال‌ها

استخراج بیت کوین از ۳ ژانویه ۲۰۰۹ و پس از استخراج اولین بلاک بیت کوین یعنی جنسیس بلاک (Genesis Block) توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین آغاز شد. پاداش هر بلاک در آن روزها ۵۰ بیت کوین بود که به قیمت امروز آن اگر محاسبه شود، مقدار قابل توجهی می باشد.

هنگام طراحی پروتکل بیت کوین، ساتوشی ناکاموتا به گونه ای این کار را انجام داد که هر چهار سال یکبار مقدار عرضه آن نصف شود تا بر میزان تقاضای آن افزوده گردد. این کاهش چیزی است که باعث می شود بیت کوین از ارزهای فیات و کالاهای گرانبها منحصر به فرد باشد.

با فرا رسیدن سال ۲۱۴۰، تنها منبع درآمد ماینرها کارمزدهای تراکنش ها می باشد و این انتظار وجود دارد که تا آن زمان، بیت کوین قادر به پردازش ده ها هزار تراکنش در هر بلاک می باشد که این درآمد خوبی را برای ماینرها رقم خواهد زد. علاوه بر این، پیش بینی می شود که در ۱۲۰ سال آینده استخراج بهبود یابد و برای انجام آن به جای استفاده از ماشین های پیچیده استخراج از انرژی های تمیز و تجدید شدنی استفاده شود که این امر باعث می شود که استخراج بسیار اقتصادی تر از گذشته شود.

پاداش بلاک استخراج بیت کوین

ارزش ۱ ساتوشی در سال ۲۱۴۰ چقدر است؟

گمانه زنی های زیادی در مورد صنعت استخراج شده است. بسیاری در تعجب هستند که آیا این صنعت در آینده نیز با کاهش پاداش استخراج همچنان ادامه خواهد یافت یا خیر، و بسیاری نیز به این مسئه فکر کرده اند که ارزش بیت کوین در ۱۲۰ سال آینده چقدر خواهد بود؟

برخی از مفسران بازار معتقدند که قیمت بیت کوین می تواند به ازای هر کوین ۴،۲۰۵،۷۱۴ دلار ارزش داشته باشد و برخی معتقدند که یک ساتوشی می تواند به اندازه ۱۰۰۰ دلار ارزش داشته باشد.

تفکر دیگر این است که آیا چین همچنان پیشگام استخراج ارزهای دیجیتال خواهد بود یا خیر ، یا اینکه کشور دیگری جای خود را به کشور دیگری خواهد داد یا خیر. در یک مقطع، چین قصد داشت تا روند استخراج ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کند و تایکی دو هفته پیش این قصد را داشت تا این فناوری را از فهرست صنایع و فعالیت های خود حذف کند. اما در حال حاضر، ما می بینیم که بیت مین و تعدادی دیگر از شرکت های استخراج در تگزاس برای بهره گیری از شرایط مطلوب و استفاده از انرژی تجدید پذیر، فروشگاهی در تگزاس راه‌اندازی کرده اند.

با این حال، با تغییرات بسیار زیادی که انتظار می رود طی یک قرن آینده رخ دهد، واقعاً غیرممکن است که بگوییم چشم انداز ارزهای دیجیتال چگونه به نظر خواهد رسید.