همانند هر بازار مالی دیگر جهانی، ترید و معامله به هدف کسب سود از نوسانات کوتاه قیمتی در بازار ارز‌های دیجیتال نیز انجام می‌شود و هم اکنون تریدر‌ها در سراسر جهان در تلاش برای درآمد از این بازار پرنوسان هستند. یکی از روش‌های ترید که جدیدا در کشور ما نیز نام آن زیاد به گوش می‌رسد، پراپ تریدینگ نام دارد. اما پراپ تریدینگ چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

در تمام بازار‌های مالی جهانی علاوه بر تریدر‌ها و سرمایه‌گذاران خرد، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مالی نیز فعالیت دارند. این شرکت‌ها دارای منابع بسیاری و از تیم و ابزار‌های حرفه‌ای تحلیلی و بررسی بازار بهره‌مند هستند. پراپ تریدینگ یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که ارتباطی را میان این شرکت‌های بزرگ و تریدر‌های کوچک و مستقل بازار ایجاد می‌کند.

با پراپ تریدینگ، تریدر‌ها و معامله گران می‌توانند به خدمات و سرمایه این شرکت‌ها دسترسی داشته باشند و به کمک آن‌ها، معاملات خود را در سطح بزرگتری انجام دهند. آشنایی با این روش خرید ارز دیجیتال و جزئیات آن، می‌تواند برای تمام سرمایه‌گذاران بازار مفید باشد و اگر شما نیز از جمله تریدر‌های بازار هستید که به سرمایه بیشتری برای فعالیت نیاز دارید، پراپ تریدینگ می‌تواند روش مناسبی برای شما باشد.

آشنایی با پراپ تریدینگ

پراپ تریدینگ چیست

پراپ تریدینگ، فرآیندی است که در آن برای شروع ترید یک شرکت تجاری و مالی سرمایه خود را در اختیار تریدر‌ها و معامله گران قرار می‌دهد تا با آن سرمایه در بازار فعالیت داشته باشند. به عبارتی در پراپ تریدینگ، تریدر‌ها استخدام این شرکت‌ها می‌شوند تا تا با سرمایه شرکت، در حجم بزرگتری در بازار مالی فعالیت داشته باشند و از نوسانات قیمتی سود بدست آورند. پراپ تریدینگ مشکل سرمایه مورد نیاز تریدر‌های فعال بازار را برطرف می‌کند و در سمت مقابل برای شرکت ارائه‌دهنده سرمایه نیز بخشی از سود بدست آمده را به همراه خواهد داشت.

پراپ تریدینگ یک موضوع جدید در بازار‌های مالی نیست و مدت زمان بسیار زیادی است که این نحوه سرمایه‌گذاری در جهان کاربرد دارد. این روش اخیراً در کشور ما نیز با استقبال تریدر‌ها مواجه شده است و شاهد عرضه و شروع فعالیت برخی شرکت‌های پراپ تریدینگ ایرانی هستیم.

پراپ تریدینگ prop

در گذشته پراپ تریدینگ تنها در بازار فارکس به شکل گسترده مورد استفاده قرار گرفته بود، اما طی سالیان گذشته با گسترش محبوبیت ارز‌های دیجیتال و افزایش علاقه به بازار پرنوسان این دارایی‌های بلاک چینی، به مرور زمان شرکت‌های تجاری، ارائه‌دهندگان زیرساخت‌ها و بازیگران مالی بزرگتر به این بازار وارد شدند و فعالیت خود را آغاز کردند.

شرکت‌های تجاری و مالی، تأمین‌کنندگان کلیدی نقدینگی در بازار‌های جهانی مالی به شمار ‌می‌روند. بنابراین با این شرایط جای تعجب ندارد که روش سرمایه‌گذاری پراپ تریدینگ به بازار ارز‌های دیجیتال نیز منتقل شده و هم اکنون به یک روش محبوب برای جمع‌آوری سرمایه و شروع ترید در این بازار پرنوسان تبدیل شده است.

پراپ تریدینگ این امکان را به شرکت‌های مالی فعال در بازار ارز‌های دیجیتال می‌دهد تا از کمک تریدر‌ها و فعالان با تجربه بازار بهره‌مند شده و در سود بدست آمده آن‌ها شریک شوند.

تریدر‌ها پس از قرض سرمایه از شرکت تجاری، باید از آن در معاملات مالی استفاده کرده و برای کسب سود تلاش کنند. سود بدست آمده بین معامله‌گران و شرکت‌ها تقسیم می‌شود و این تجارت را به یک رابطه سودمند متقابل تبدیل می‌کند.

بنابراین با پراپ تریدینگ به معامله‌گرانی که سرمایه کافی در اختیار ندارند، این فرصت داده می‌شود تا خود را به عنوان یک تریدر موفق ثابت کنند و شرکت‌ها نیز در این مسیر درآمد داشته باشند.

لازم به ذکر است که این روش در بازار ارز‌های دیجیتال نسبت به گذشته بهتر نیز شده است، در حالی که میزان تقسیم سود بین معامله‌گر و شرکت در شرایط مختلف متفاوت است، اما درصد سود تریدر‌های ارز‌های دیجیتال معمولاً بیشتر از بازار‌های سنتی است و تا 90 درصد از سود بدست آمده را در پراپ تریدینگ دریافت می‌کنند.

نحوه کار پراپ تریدینگ

نحوه کار پراپ تریدینگ

یکی از بزرگترین مشکلات تریدر‌ها و معامله گران فعال در بازار ارز‌های دیجیتال، نبود سرمایه مورد نیاز و نداشتن فرصت برای انجام معاملات بزرگ است. شرکت‌های تجاری پراپ تریدینگ هم اکنون این امکان را برای تمام تریدر‌ها فراهم کرده‌اند تا با جذب سرمایه، مهارت‌های خود را نشان داده و در بازار پرنوسان ارز‌های دیجیتال پیشرفت کرده و به کسب سود برسند.

مسیر پراپ تریدینگ با ثبت نام و افتتاح حساب آغاز می‌شود. برخلاف پراپ تریدینگ‌های سنتی که سرمایه‌گذاران باید در ابتدای مسیر تاریخچه فعالیت‌های مالی و نتایج آن‌ها را به اشتراک می‌گذاشتند، در شرکت‌های پراپ تریدینگ ارز دیجیتال معمولاً تنها تکمیل یک چالش و آزمون کافی است.

پراپ تریدینگ نیازمند ایجاد حساب کاربری است. بنابراین پس از ساخت حساب، باید فرآیند تأیید انجام شود. این فرآیند شامل یک سری چالش‌ها و آزمایش‌ها است که معامله‌گر باید برای اثبات مهارت‌های معاملاتی و توانایی‌های مدیریت ریسک خود از آن‌ها عبور کند. این آزمون‌ها طیف وسیعی دارند و برای هر شرکت متفاوت است، اما به طور کلی این آزمایش شامل مواردی مانند رسیدن به یک هدف سود و یا جلوگیری از ضرر بیش از حد می‌شود.

پس از تأیید صلاحیت، حساب معاملاتی در اختیار تریدر قرار می‌گیرد و سپس تریدر می‌تواند براساس نیاز خود، سرمایه دریافت کند. این سرمایه در شرکت‌های تجاری فعال پراپ تریدینگ معمولاً از چند هزار تا چند صد هزار دلار متغیر هستند.

با این حال فرآیند دریافت سرمایه در روش پراپ تریدینگ در اکثر زمان‌ها کاملاً رایگان نیست و کارمزدی وجود دارد که از تریدر‌ها قبل از پرداخت سرمایه دریافت می‌شود. البته این مبلغ ورودی معمولاً با تأیید صلاحیت و انجام اولین معامله موفق به معامله‌گر پس داده می‌شود و هدف دریافت آن این است که تنها معامله‌گر‌ها و تریدر‌های جدی و حرفه‌ای در فرآیند استخدام ثبت نام کنند.

در پراپ تریدینگ هدف شرکت‌های تجاری این است که علاوه بر ارائه سرمایه، بهترین ابزار‌ها و خدمات را نیز در اختیار آن‌ها قرار دهند. در نهایت این شرکت‌ها نیز خواهان کسب سود از معاملات هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا تریدر تمام نیاز‌های خود را در اختیار داشته باشد. بنابراین علاوه بر دریافت سرمایه، تریدر‌ها برخی مزایای دیگر را نیز دریافت می‌کنند.

قوانین معاملاتی در شرکت‌های پراپ تریدینگ

پس از تکمیل فرآیند ثبت نام و استخدام، تریدر‌ها می‌توانند با دریافت سرمایه معاملات خود را آغاز کنند. اما توجه به این نکته بسیار مهم است که شرکت پراپ تریدینگ و ارائه‌دهنده سرمایه ممکن است قوانین و شرایطی را برای فعالیت مشخص کرده باشد.

تمام تریدر‌ها و معامله گرانی که در روش سرمایه‌گذاری پراپ تریدینگ شرکت می‌کنند، باید از این قوانین و شرایط پیروی کنند. در غیر این صورت ممکن است تمام سود بدست آمده خود را از دست داده و یا حتی حساب آن‌ها بسته شود.

قوانین معاملات در هر شرکت متفاوت است و در نتیجه آن‌ها ممکن است برخی استراتژی‌های معاملاتی ممنوع اعلام شود یا محدودیت‌هایی برای میزان ریسک و سود بدست آمده تعیین شود. به عنوان مثال در اکثر شرکت‌ها کپی ترید ممنوع است و هر تریدر باید با استراتژی‌ها و تحلیل‌های خود معاملات را انجام دهد.

این شرکت‌ها برای مدیریت فرآیند معمولاً از نرم‌افزار‌ها و ابزار‌های مختلفی استفاده می‌کنند که تمام فعالیت‌های تریدر‌ها را زیر نظر می‌گیرند و تخلف‌ها را شناسایی می‌کنند.

ویژگی‌های مثبت و معایب پراپ تریدینگ

مانند هر نوع ابزار مالی دیگر، پراپ تریدینگ نیز دارای جنبه‌های مثبت و منفی است.

تبدیل شدن به یک تریدر پراپ تریدینگ به ویژه در زمینه ارز‌های دیجیتال مزایای متعددی دارد. معامله گران در این روش می‌توانند به میزان زیادی سرمایه دسترسی پیدا کنند که امکان انجام معاملات را در حجم بالاتر برای آن‌ها امکان‌پذیر می‌کند. در نتیجه، تریدر‌ها می‌توانند این فرصت را داشته باشند تا سود‌های بسیار بیشتری را بدست آورند و حتی ترید را به کار اصلی روزمره خود تبدیل کنند.

علاوه بر این، شرکت‌های پراپ تریدینگ به معامله‌گران ابزار‌ها و منابع پیشرفته‌ای برای تجزیه و تحلیل روند‌های بازار و کمک به آن‌ها در تصمیم‌گیری آگاهانه ارائه می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها همچنین جوامعی را از تریدر‌ها ایجاد می‌کنند که به معامله گران این امکان را می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط داشته، از اشتباهات یکدیگر درس گرفته و از نحوه ترید آن‌ها بیاموزند.

همچنین انعطاف‌پذیری و ماهیت دورکاری، آن را به یک انتخاب شغلی جذاب تبدیل می‌کند، زیرا معاملات ارز‌های دیجیتال را می‌توان از هر کجا و در هر زمان انجام داد و فرد اجباری برای انجام معاملات و ترید در هر روز هفته ندارد.

در کنار تمام این ویژگی‌های مثبت، پراپ تریدینگ برخی معایب و چالش‌ها را نیز برای معامله گران دارد. بازار‌های مالی، به ویژه بازار ارز‌های دیجیتال، بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی هستند. بنابراین ریسک از دست دادن سرمایه زیاد است. معامله گران برای موفقیت باید درک گسترده‌ای از روند بازار و استراتژی‌های مدیریت ریسک داشته باشند.

بنابراین پراپ تریدینگ برای بسیاری از معامله گران و تریدر‌های تازه کار بازار انتخاب مناسبی نخواهد بود. تریدر‌هایی که از شرکت‌های پراپ تریدینگ کمک می‌گیرند، باید با اصول اولیه ترید آشنا بوده و قبلاً معاملات موفقی را داشته باشند. ترید فرآیند آسانی نیست و کسب مهارت در آن به زمان، آموزش و تجربه‌های شکست نیاز دارد.

همانطور که در مقاله گفته شد، معامله گران برای اثبات مهارت‌های خود باید با تکمیل مجموعه‌ای از چالش‌ها تأیید شوند. این چالش‌ها نسبتاً دشوار هستند و هر معامله‌گری نمی‌تواند آن‌ها را با موفقیت بگذراند.

همچنین پس از پذیرش، معامله‌گران ممکن است فشار زیادی را برای بهبود عملکرد و ارائه نتایج در حالی که با سرمایه استقراضی کار می‌کنند تجربه کنند. در حالی که برخی افراد تحت استرس و فشار عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند، اما همچنان بسیاری ترجیح می‌دهند تا بدون استرس فعالیت داشته باشند و سرمایه استقراضی این امکان را به آن‌ها نمی‌دهد.

یک نکته مهم دیگر در هنگام استفاده از پراپ تریدینگ، بررسی استراتژی و قوانین شرکت در زمان ضرر است. در حالی که بسیاری از شرکت‌های پراپ تریدینگ مسئولیت ضرر‌های ایجاد شده را قبول می‌کنند، اما برخی نیز تریدر را مسئول می‌دانند و تریدر باید 100 درصد ضرر ایجاد شده را پس دهد.

قانون‌گذاری نیز مورد دیگری است که در هنگام انتخاب استفاده از پراپ تریدینگ باید به آن توجه داشت. برخلاف برخی بازار‌های مالی جهانی مانند فارکس، شرایط قانونی و چهارچوب فعالیتی ارز‌های دیجیتال در اکثر کشور‌های جهان مشخص نشده است.

ایران نیز همچنان شرایط قانون‌گذاری مشخصی برای فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال ندارد و این موضوع می‌تواند ریسک‌هایی از جمله ممنوعیت یا محدودیت معاملات را در آینده برای تریدر‌ها و شرکت‌های پراپ تریدینگ به همراه داشته باشد.

بهترین شرکت‌های پراپ تریدینگ کدامند؟

بهترین شرکت‌های پراپ تریدینگ

در زمان انتخاب یک شرکت تجاری پراپ تریدینگ، باید چندین فاکتور مهم از جمله شهرت، سابقه فعالیت، سرمایه‌ای که ارائه می‌دهد، نسبت تقسیم سود و پشتیبانی و منابعی که به معامله گران ارائه می‌دهد را در نظر گرفت. امروزه شرکت‌های پراپ تریدینگ متنوعی در بازار فعالیت دارند که هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند، بنابراین با بررسی ویژگی‌های آن‌ها و براساس شرایط خود می‌توانید بهترین گزینه را شناسایی کنید.

پلتفرم های متنوعی در حوزه پراپ تریدینگ فعالیت دارند

برای اشاره به برخی از سایت های پراپ تریدینگ می‌توانیم به FTMO، SurgeTrader، Fidelcrest و The Funded Trader اشاره کنیم. هرکدام از این شرکت‌ها قوانین خود را دارند و میزان سرمایه آن‌ها متفاوت است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به طور دقیق ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کرده و سپس هزینه ورودی را بپردازید و در آزمون شرکت کنید. در مقاله بهترین سایت‌های پراپ تریدینگ نیز به طور کامل این سایت ها را بررسی کرده ایم که توصیه می کنیم حتماً آن را نیز مطالعه کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم با این مقاله توانسته باشیم پاسخ سؤال پراپ تریدینگ چیست شما را با اطلاعات کافی داده باشیم. در نهایت مهم است به یاد داشته باشید که با وجود مزایای مختلف پراپ تریدینگ، این روش عاری از ریسک های ارز دیجیتال نیست و باید سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها توجه کافی را به خطرات این روش سرمایه‌گذاری داشته باشند. با این حال، پراپ تریدینگ همچنان یک روش محبوب برای جذب سرمایه تریدر‌ها به شمار می‌رود و افرادی که مهارت مورد نیاز را دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند.