دنیای رمزارزها پر از مفاهیم مختلف است که آشنایی با آن‌ها، برای هریک از فعالان این بازار الزامی است. گاهی اوقات این مفاهیم می‌توانند بسیار ساده باشند و گاهی اوقات نیز پیچیدگی‌های خاصی دارند. یکی از ابتدایی‌ترین تعاریف مرتبط با ارزهای دیجیتال که در عین سادگی، جزئیات زیادی نیز دارد، دیپازیت است.

آشنایی با مفهوم دیپازیت چندان دشوار نیست؛ اما باتوجه به این ‌که دیپازیت در بخش‌های مختلف و حالات متنوعی رخ می‌دهد، بهتر است تا به‌نحوی عمیق‌تر با آن آشنا شد. اگر شما نیز می‌خواهید درک بهتری از دیپازیت به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف دیپازیت

دیپازیت (Deposit)، به حالتی گفته می‌شود که به یک کیف پول دیجیتال مشخص، کریپتو واریز شود. این مفهوم دقیقا مانند واریز پول به یک حساب بانکی است؛ با این تفاوت که ارزهای فیات در آن جایی نداشته و از رمزارزها استفاده می‌شود. بعد از این‌ که دیپازیت به انجام برسد، کیف پول دیجیتال‌ شارژ شده و می‌توان از موجودی آن به شیوه‌های مختلف استفاده کرد. مفهوم دیپازیت در ارزهای دیجیتال را می‌توان با مفهوم «واریز ارز دیجیتال‌ به کیف پول» برابر دانست.

انواع دیپازیت ارز دیجیتال‌

دیپازیت ارزهای دیجیتال را می‌توان به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد که عبارتند از؛

  • دیپازیت بین مشتری و صرافی
  • دیپازیت بین ولت‌های شخصی
  • دیپازیت بین کاربر و پلتفرم وام‌دهی
  • دیپازیت در قراردادهای هوشمند
  • دیپازیت در بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین و NFTها

دیپازیت بین مشتری و صرافی‌

کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به ولت صرافی‌ ارز دیجیال دیپازیت کرده تا بتوانند به معامله کوین‌های مختلف مشغول شوند. بعد از اتمام معاملات، درصورت درخواست، صرافی اعتبار آن‌ها را به‌صورت متقابل به ولت مشتری دیپازیت می‌کند.

دیپازیت بین ولت‌های شخصی

هریک از افرادی که دارایی دیجیتال‌ دارند می‌توانند مقدار مشخصی اعتبار را به ولت‌های اشخاص دیگر واریز کنند. این اشخاص می‌توانند هر کاربر دارای کیف پول دیجیتال باشند؛ از دوستان و آشنایان گرفته، تا همکاران.

دیپازیت بین کاربر و پلتفرم‌های وام‌دهی

بعضی از پلتفرم‌ها مانند BlockFi یا Celsius، این قابلیت را فراهم کرده‌اند تا کاربران ارزهای دیجیتال خود را به حساب آن‌ها دیپازیت کرده و در ازای وجهی که پرداخت می‌کنند، سود دریافت کنند. این پلتفرم‌ها معمولا ارزهای دیجیتالی که از افراد مختلف دریافت کرده‌اند را به سایر مشتریان خود وام می‌دهند و سود حاصل از وام را به کاربران وام‌دهنده می‌پردازند. در واقع یک عمل دیپازیت از سمت پلتفرم به سمت مشتری نیز انجام می‌شود.

دیپازیت در قراردادهای هوشمند

فعالان بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند رمزارزهای خود را به قراردادهای هوشمند نیز دیپازیت کنند. قراردادهای هوشمند زیادی بر بستر شبکه‌های مختلف فعال هستند که هرکدام از آن‌ها، برای هدف به‌خصوصی ایجاد شده‌اند. گاهی اوقات شرکت در این قراردادها، می‌تواند بسیار پرسود باشد.

دیپازیت در بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین و NFTها

بعضی از بازی‌هایی که بر بستر بلاک‌چین قرار دارند، این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند تا ارزهای دیجیتال خود را به پلتفرم آن‌ها دیپازیت کرده و از اعتبار خود برای انجام کارهای مختلف بهره بگیرند. برای خرید NFT در پلتفرم‌های مختلف نیز باید ارزهای دیجیتال را به آن‌ها دیپازیت کرد.

مهم‌ترین نکات پیرامون دیپازیت ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین نکات پیرامون دیپازیت ارزهای دیجیتال

برای دیپازیت ارزهای دیجیتال همواره باید نکات مختلفی را در نظر داشت. در ادامه این بخش، تعدادی از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وارد کردن آدرس مقصد به‌صورت صحیح

هنگام دیپازیت ارزهای دیجیتال به هر مقصد، باید توجه ویژه‌ای به آدرس آن داشت. آدرس ولت‌ها کاملا یونیک هستند و درصورت وارد کردن آدرس اشتباه، احتمال از دست رفتن ارزهای دیجیتال به‌صورت دائمی وجود دارد.

توجه به میزان کارمزد

یکی از موارد دیگری که هنگام دیپازیت رمزارزها باید به آن دقت داشت، میزان کارمزد شبکه است. شبکه‌های بلاک‌چین برای ثبت تراکنشات و نهایی کردن دیپازیت، میزان مشخصی کارمزد دریافت می‌کنند. بهتر است تا این کارمزد را نیز در محاسبات در نظر گرفت.

زمان پردازش دیپازیت

از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشت، زمان پردازش دیپازیت است. بعضی از دیپازیت‌ها به‌صورت آنی و بعضی دیگر، بعد چند ساعت (یا حتی بیشتر) به انجام می‌رسند. این موضوع تا حد زیادی به توانایی شبکه بلاک‌چین بستگی دارد.

تأییدات شبکه

بعضی از شبکه‌ها برای اتمام یک دیپازیت، تأییدیه‌هایی را از نود‌های مختلف خود دریافت می‌کنند. این مسئله می‌تواند امنیت شبکه را افزایش دهد اما در نقطه مقابل، سرعت انجام دیپازیت را کمی کاهش خواهد داد.

امنیت ولت

ولتی که ارزهای دیجیتال به آن دیپازیت می‌شود، باید امنیت بالایی داشته باشد. ولت‌های نرم افزاری معمولا امنیت کم‌تری نسبت به ولت‌های فیزیکی دارند؛ البته با بهره‌گیری از تکنیک‌هایی مانند 2FA، می‌توان امنیت آن‌ها را به میزان خوبی افزایش داد.

وارد کردن توضیحات تراکنش

برای نهایی کردن دیپازیت بعضی‌ از ارزهای دیجیتال، باید توضیحات به‌خصوصی را وارد کرد. برای مثال ارزهای XRP و XLM، به وارد کردن اطلاعات Tag و Memo نیاز دارند. برای به انجام رساندن یک دیپازیت بی‌نقص، باید این توضیحات را به نحوی دقیق و بدون غلط وارد کرد.

دیپازیت حجم‌های بالا

برای دیپازیت حجم‌های بالا از ارزهای دیجیتال، بهتر است تا ابتدا مقدار کمی را دیپازیت کرد و پس از اطمینان یافتن از درست بودن آدرس مقصد، دیپازیت اصلی را انجام داد.

پیگیری دیپازیت‌ها

دنیای ارزهای دیجیتال سرشار از امکانات و قابلیت‌های متنوعی است که معامله در آن را تسهیل می‌کنند‌. باتوجه به این ‌که شبکه‌های بلاک‌چین، شبکه‌هایی عمومی هستند و می‌توان بر رخدادهای آن‌ها نظارت داشت، ابزارهایی طراحی شده‌اند تا دیپازیت‌ها را به‌صورت اختصاصی پیگیری کرده و وضعیت‌شان را اطلاع‌رسانی کنند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها، Block Explorer است.

ابزار Block Explorer این قابلیت را ایجاد کرده تا تا وارد کردن شناسه تراکنش یا همان TXID، جزئیات مرتبط با آن را مشاهده کرد؛ یا این‌ که یک دیپازیت به‌خصوص را دنبال کرد و تعداد تاییدیه‌های شبکه را مورد بررسی قرار داد. شما نیز می‌توانید دیپازیت‌هایی که انجام می‌دهید را از این طریق پیگیری کنید.

دلایل عدم موفقیت یک دیپازیت

دلایل عدم موفقیت یک دیپازیت

گاهی اوقات نهایی شدن یک دیپازیت با مشکل روبه‌رو می‌شود‌. این امر می‌تواند دلایل متعددی داشته و قبل از بررسی جزییات، نمی‌توان عامل این مشکل را مشخص کرد. تعدادی از رایج‌ترین دلایلی که به شکست یک دیپازیت منجر می‌شوند عبارت‌اند از:

کافی نبودن کارمزد

درصورتی که کارمزد مورد نیاز در کیف پول مبدأ وجود نداشته باشد، تراکنش توسط اعتبارسنج‌ها نادیده گرفته شده و به انجام نمی‌رسد.

بلاک شدن شبکه

گاهی اوقات تراکنشات زیادی به‌صورت همزمان در حال انجام هستند و به‌همین‌خاطر، شبکه به ماکسیموم ظرفیت خود نزدیک می‌شود. این امر در بعضی از موارد ممکن است به بلاک شدن شبکه منجر شود؛ در واقع شبکه چند لحظه هیچ تراکنشی را قبول نمی‌کند تا به تراکنش‌هایی که قبلا ارسال شده‌اند بپردازد.

مشکلات فنی صرافی یا کیف پول

از دیگر مواردی که می‌تواند به عدم موفقیت یک دیپازیت منجر شود، مشکلات فنی صرافی یا کیف پول است. صرافی‌های ارز دیجیتال‌ و ولت‌ها، سیستم‌های پیچیده‌ای دارند و مانند هریک از سیستم‌های کامپیوتری دیگر، ممکن است با مشکلات فنی مواجه شوند. این موضوع کاملا اهمیت انتخاب یک صرافی معتبر و پیشرفته را نمایان می‌کند.

آشنایی با مفاهیم دیگر

جدا از مفهوم دیپازیت، چند مفهوم پایه‌ای دیگر نیز وجود دارند که برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، باید با آن‌ها آشنا بود. این مفاهیم عبارت‌اند از:

  • Withdrawal
  • Trade
  • Transfer

مفهوم Withdrawal را می‌توان نقطه مقابل دیپازیت دانست. هنگامی که ارز دیجیتال از کیف پول خارج شده و به مقصدی دیگر منتقل می‌شود، Withdrawal صورت گرفته است. از دیگر مفاهیم مهم، می‌توان به Trade اشاره کرد. ترید کردن به معنای مبادله ارزهای دیجیتال است؛ بدین‌معنا که یک ارز دیجیتال به فردی داده شده و در ازای آن، مقداری ارز دیجیتال دیگر که ارزشی برابر با دارایی داده شده دارد، دریافت می‌شود. آخرین مفهوم که باید با آن آشنا بود نیز مفهوم Transfer است. به‌طورکلی، Transfer به حالتی گفته می‌شود که ارزهای دیجیتال بین دو ولت جابجا شوند؛ البته هر دو ولت، باید متعلق به یک فرد باشند.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا مفهوم دیپازیت را به‌طور کامل پوشش داده و تمامی نکات مرتبط با آن را بررسی کنیم. علاوه‌براین، تعدادی از مفاهیم دیگر حوزه ارزهای دیجیتال را نیز معرفی کردیم. برای به دست آوردن سودی مناسب از بازار ارزهای دیجیتال، علاوه‌بر این مفاهیم، باید با مباحث متنوع دیگری نیز آشنا بود. در واقع دیپازیت و سایر تعاریف مرتبط، پایه و اساس آشنایی با دنیای کریپتوکارنسی را تشکیل داده و وارد موضوعات تخصصی و پیچیده نمی‌شوند. بهتر است تا شما هم به صورت گام‌به‌گام، تمامی مباحث مورد نیاز را فرا گرفته و دانشی عمیق در این حوزه را به دست آورید.