بر اساس گزارشات منتشر شده، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) عنوان کرد که این بانک مشتاق است تا نقش خود را در توسعه ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی (CBDC) گسترش دهد، اما این بدان معنا نیست که شرکت های خصوصی نمی توانند به این حزب بپیوندند.

لاگارد در مصاحبه ای با مجله تجاری فرانسه به نام Challenges، تصریح کرد که بانک مرکزی اروپا می خواهد که نقش فعالی را در زمینه ارزهای دیجیتال ایفا کند؛ چرا که مشاغل و سرمایه ‌گذاران صنعت ارزهای دیجیتال در حال افزایش هستند و بدون هیچ دشواری پرداخت ‌های برون مرزی را انجام می ‌دهند، بانک مرکزی اروپا نیز به دنبال بررسی مزایا و کیفیت ارزهای دیجیتال صادر شده توسط بانک ‌های مرکزی (CBDC) می ‌باشد.

لاگارد که پیش از این عنوان کرده بود که بانک مرکزی اروپا باید در زمینه استفاده از CBDC جلوتر از سایر ارگان ‌ها عمل کند» و به نوعی در این حوزه یک پیشرو به شمار آید. او در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود توضیح داد که بانک مرکزی اروپا نمی خواهد در مسیر توسعه‌ ارزهای دیجیتالی که خارج از حوزه‌ آن‌ها ایجاد شده ‌اند، ایستادگی کند. وی در رابطه با این موضوع عنوان کرد:

چشم ‌انداز ابتکارات بانک مرکزی نباید راه‌ حل‌های موجود در بازار خصوصی برای پرداخت‌های خرد کارآمد و سریع منطقه‌ی یورو را دلسرد کند.

لاگارد همچنین عنوان کرد که ارزهای دیجیتال صادر شده توسط بانک ‌های مرکزی ممکن است پیامد‌های مهمی برای اقتصاد اروپا داشته و در سیاست‌های پولی تغییر ایجاد کنند. بانک مرکزی اروپا ماه گذشته یک کارگروه ارز دیجیتال تشکیل داد تا با بانک ‌های مرکزی اروپا همکاری نزدیک داشته و بتوانند مزایا و هزینه‌ های مربوط به توسعه‌ CBDC منطقه‌ یورو را بررسی کنند.

ارز دیجیتال بانک اروپا
ارز دیجیتال بانک اروپا

علاقه‌ کاربران سراسر جهان به CBDCها خیلی زود پس از رونمایی از لیبرای فیس‌بوک که در تابستان ایجاد شد، افزایش یافت. اگرچه بانک خلق چین(PBOC) از چند سال پیش مشغول فعالیت بر روی «یوان دیجیتال» خود بوده است، اما مقامات این کشور از تابستان سال گذشته به بعد اطلاعات مربوط به آن را منتشر کردند. گزارشات منتشر شده در خبرگزاری ‌های داخلی چین حاکی از آن است که مقامات دولتی نسبت به فراگیری و پذیرش ابتکارات بخش خصوصی در بازار پیش از راه‌اندازی ارز دیجیتال دولتی، نگران هستند.

این درحالیست که اغلب بانکداران مرکزی رابطه‌ بین ارزهای دیجیتال، CBDC ها و ارزهای فیات را منحصر به فرد و در تضاد با یکدیگر توصیف کرده ‌اند. مارک کارنی (Mark Carney)، مدیر ارشد بانک مرکزی انگلستان، سال گذشته به صورت علنی اعلام کرد که یک ارز دیجیتال بانک مرکزی با پشتوانه‌ سبدی از ارزهای فیات باید به عنوان ارز غالب جهانی جایگزین دلار آمریکا شود. گیتا گوپیناث (Gita Gopinath)، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول نیز در رابطه با این موضوع اظهار نموده که تمام ارزهای دیجیتال از جمله CBDCها، فاقد زیرساخت‌های مهم و پذیرش در سطح جهانی هستند، به همین دلیل نمی توانند توانایی مقابله با دلار آمریکا را ندارند.

اگرچه طبق گفته‌ کریستین لاگارد، ارزهای دیجیتال می‌توانند بسیاری از مشکلات موجود در سیستم مالی سنتی را برطرف کنند، اما در عین حال آنها ممکن است خطرات جدیدی را برای کاربران نیز ایجاد کند. وی ماه گذشته در رابطه با این مسئله که فیس ‌بوک می ‌تواند از بستر دیجیتال خود برای نابود کردن سایر پروژه ‌های استیبل کوین رقیب استفاده کرده و از این طریق به برتری ناعادلانه‌ ای دست پیدا کند، ابراز نگرانی کرد.